Mangrove Jacks ginger beer. Gjæringa har stoppet.

Hei

Satte en Mangrove Jacks ginger beer for 7 dager siden. Bomma litt på OG. Fikk 1.034. Skulle vært 1.038. Mulig vi hadde oppi litt for mye vann. Gjæringa kom godt i gang på ca 19 grader men etter 4 dager stoppet den opp på 1.012. Skal etter oppskriften gjære ned til 1.005. Hva skal jeg gjøre nå? Tilsette mer gjær? Har skrudd opp tempen til 22 grader. God på smak, men kjenner at det er litt lite alkohol. Ca 3%.
 
19c er litt i underkant i forhold til anbefalingene i hvert fall.

La den stå litt til på en høyere temperatur.
 
La meg si at min erfaring med MJ gjær er snever, men alle gangene jeg har brukt den så har den vært lunefull. Stoppet tidlig, økt tempen og etter noen dager har den startet opp igjen. Må ærlig innrømme at grunnen til at erfaringen med MJ gjær er liten er fordi jeg ikke liker hvordan den oppfører seg, har kun prøvd cider settene, og bruker de enda, men gjæra fra setter går i søpla og setter heller US-05 til å gjøre jobben.

Mine 5 øre..
 
La meg si at min erfaring med MJ gjær er snever, men alle gangene jeg har brukt den så har den vært lunefull. Stoppet tidlig, økt tempen og etter noen dager har den startet opp igjen. Må ærlig innrømme at grunnen til at erfaringen med MJ gjær er liten er fordi jeg ikke liker hvordan den oppfører seg, har kun prøvd cider settene, og bruker de enda, men gjæra fra setter går i søpla og setter heller US-05 til å gjøre jobben.

Mine 5 øre..

Har en pakke US-05. Noe poeng i å tilsette denne nå?
 
Slenger meg på her i stedet for å lage enda en "gjæringen stoppet opp"-tråd...

En stoppet utgjæring til her med tvilsom no name gjær... Jeg var svær i kjeften tidligere i år og trodde jeg kunne fortsette å brygge ute selv om det ble kaldere, men nei... Så da satt jeg et par ekstraktbrygg for å ikke gå tom... Prøvde en Tanker session sauna og ut fra smaken på utgjæringstestene så langt er ikke den helt på jordet. Men etter tørrhumling stoppet gjæringen helt opp. Helt dødt i gjærlåsen og tettheten har stoppet på ca 1013, den skal etter sigende ned på ca 1008. Jeg hadde litt lite maltekstrakt i huset da jeg satt denne, så IGen ble litt lavere enn den skulle vært men det skulle da ikke gi en dårligere utgjæring...? Nå har den stått i snart tre døgn med "størst muliga tyssssnad". Jeg har gjæringskaret på en inkbird styrt varmeplate som opprinnelig var stilt in på 18.5 +/- 0.5 grader, jeg har stilt den opp så den er nå på 20.5 uten at det skjer noe. - er det noen grunn til å ikke slenge i en pakke eller to med US-05? - eller bør jeg vente flere dager?
 
Og ja, et av etterjuls (bakjuls?)-prosjektene er å få stokket litt om på vaskerommet så det kan være vinterbrygghus...
 
Tilbake
Topp