Mangrove Jack's ny tørrgjær

Kult at bryggebutikkene tok inn denne gjæren så raskt.  :skitbra:
Nå venter jeg i spenning på erfaringene fra de som har brygget med denne gjæren. Har selv et parti med div gjær, men har ikke hatt anledning til å brygge.
 
Brygga ein pale ale i dag med M44. 40l med OG 1,054. Brukte to posar. Syns det hang igjen mykje gjær i posane, akkurat som om dei var statisk oppladalada. Vurderte ein ekstra pose, men satsar på at det gjekk greit.
Sjølve gjæren var litt mørkare på farge enn US-05. Eigensakpane gjenstår å sjå.

Bildet er etter at eg hadde rista ut så mykje eg klara. Hang igjen ein god del.
 

Vedlegg

  • M44.JPG
    M44.JPG
    231,2 KB · Sett: 902
Brygget en Saison med "Belgian Ale M27" idag. 25l i dunken med en og på 1.060, brukte to poser i håp om at den gjærer ut skikkelig.
Merket også at det hang igjen i posen, sjekket ikke hvor mye da jeg bare gikk ut ifra det var småtterier. Er vel ikke snakk om mer en 0,5g men uansett ikke kult :(
Tror uansett jeg har nok da jeg brukte to poser, og i følge mr malty trenger 15g.
 
Glemte å ta med at jeg var nede i boden og sjekket status på dunken. Det er allerede blitt aktivitet i gjærlåsen 5-6 t etter jeg pitchen gjæren.
Boden holder 19c, kommer til å bære den opp i leiligheten igjen litt utover dagen imorgen. Her er det 22-23c så jeg må etterhvert pakke dunken inn i et pledd for å drive varmen skikkelig opp.
Har man ikke gjæringskap så må man ta hva man har :p
 
Tippar M44 er samme som US-05. Pale alen eg brygga er iallefall heilt lik som når eg brukar US-05.

Andre som har testa dei forskjellige typane og kan kome med rapport?
 
Da har jeg testet første flaske av min "Raison de Saison" fra Brewing Classic Styles. Den ble gjæret ut med Belgian Ale M27 fra Mangrove Jack.

OG: 1.060
FG: 1.003
Siden dette var min første Saison var jeg veldig spent på om jeg ville klare å gjære den godt nok ut. Det ble ikke noe problem, den gikk så lavt at jeg er akkurat i grenseland for alkohol styrke på en Saison med ca 7,5%.
Tilsatte sukker ved flasking slik at den ville ende på 3,2 co2 vol, gjæren hadde tydeligvis ingen problemer med å fullføre denne jobben heller.

Når det kommer til smaken har jeg veldig liten erfaring med Saison, men ølet er veldig tynt og friskt. Svake toner av pepper og andre krydder (tilsatte 5 g kvernet pepper 10 siste min, stod ikke i oppskrift), kjenner også toner av banan som i en weisen. Ikke helt likt, men mange av de samme tonene.
Er ikke veldig begeistret for weisen selv, men dette ble allikevel noe anderledes. Tror ølet skal gjøre seg godt med en kg reker, loff, majones og dill :)
 
Fredda skrev:
Tror ølet skal gjøre seg godt med en kg reker, loff, majones og dill :)

I alle dager, for en heksekur! Kjørt sammen i blender da antar jeg? eller bare finhakket og rørt sammen? Hva skal den hjelpe mot?
;)
 
Først anrettes reker, majones og dill på en skive med loff. Ta to tygg av skiva og svelg, skyll ned med to-tre slurker øl.
Gjenta utover kvelden helt til den deilige uggene følelsen kommer og tar deg, da går du over på kun øl. Når forløselsen er fullført kan du bare gå å legge deg!
Kuren hjelper ikke mot stort annet enn at du neste dag sverger på at det blir lenge til neste gang :D Og med Saison på 7,5% tror jeg det hele kan gå enda litt kjappere.
 
Har kun fått tid til å brygge ett brygg med denne gjæren. Bavarian wheat M20, brygget en hveteøl som ble veldig bra. Ble så bra at det ble fort tomt. Ga bort en kasse til kolleger på jobb, en fest og fint vær sørget for dette. Gode tilbakemeldinger ble det og. Høstet gjær for gjenbruk og vil definitivt brygge hveteøl med denne gjæren igjen.

Har alle de andre typen og i kjøleskapet, men må få tid til å brygge...
 
Har fått testa den belgiske og den engelske. Helt grei gjær, men ikke noe å hoppe i taket for. Skal definitivt teste ut de andre også :)
 
Til info:
Brukte 3 stk pakker Mangrove Jacks M27 Belgisk til å gjære 45 liter. Saison oppskrift. OG=1058  Gjæret ved konstante 28 grader i 14 dager (innvendig temperaturkontroll i konisk). FG var etter 6 dager (av de 14) på 1004. Tilsatte 1 stk rør WLP Brettanomyces Brux Trois og etter to uker var FG=1000.  Mangrove Jacks Belgiske var i mitt tilfelle en racer på utgjæring ved nevnte temperatur (mange gjær er raske ved denne temp).  Dette blir nok en super Saison Brett da bla alkohol og maltprofilen etter to måneder er smooth.
 
Gammel tråd, men har folk gjort seg noen erfaringer med Mangrove jacks tørrgjær?
Anbefalinger eller advarsler rundt gjær fra denne produsenten?
Vurderes muligens til neste brygg..
 
Oppdatert: NB: Trekker dette utsagnet, da jeg blandet produsenter...

Husker jeg leste meg litt opp på div. nettsider om denne, og konkluderte vel selv med at det var greiest å holde seg unna. Er sikkert unntak, men det var den generelle oppfattelsen. Mulig ting har forandret seg.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp