Manometer

God kveld!

Manometeret som viser trykket på gassflaska: Vil det synke sakte og hele tiden indikere hvor mye co2 som er igjen? Eller vil det stå stabilt og plutselig falle når det går mot slutten?
 
Jeg har hatt en liten lekkasje, ser du, og nå står nåla på 30 bar (akkurat der det røde feltet begynner). Det betyr at det er lite igjen?

Har ikke baderomsvekt, så jeg får ikke veid flaska. Men den kjennes lett.
 
Det betyr at det ikke lengre er flytende co2 i flaska. Har du da en 5 liters flaske, så har du 5 liter x 30Bar =150 liter gass igjen. Er flaske på 2 liter, så har du 60 liter co2 tilbake
 
Torga skrev:
Det betyr at det ikke lengre er flytende CO₂ i flaska. Har du da en 5 liters flaske, så har du 5 liter x 30Bar =150 liter gass igjen. Er flaske på 2 liter, så har du 60 liter CO₂ tilbake
5 liter og 5kg er ikkje det same berre så det er sagt. Flaskene er ofte oppgitt i kg.
 
protto skrev:
Torga skrev:
Det betyr at det ikke lengre er flytende CO₂ i flaska. Har du da en 5 liters flaske, så har du 5 liter x 30Bar =150 liter gass igjen. Er flaske på 2 liter, så har du 60 liter CO₂ tilbake
5 liter og 5kg er ikkje det same berre så det er sagt. Flaskene er ofte oppgitt i kg.

Heeelt sant.. derfor skrev jeg LITER :D
 
6 kg. flaska mi rommer 8 liter, da er det 2 liter tommrom/ekspansjonsrom siden 6 kg. flytende Co2 rommer 6 liter, samme som vann gjør.
Når manometeret da begynner å falle er det 8 liter x 50 atm. gass igjen = 400 liter = hele 800 gr.
 
Jeg ser på mitt manometer at det er forskjell når gassflasken står i kjøleskap og når den står i romtemperatur.  I kjøleskap viser det 45 bar. Om jeg flytter flasken inn i kjøleskap i en stund viser den 25 (rødt). Bør jeg begynne å tenke på å fylle flasken?
 
45 i rom og 25 i kjøleskap :)
Det kommer an på nøyaktighet på manometer men det kan se ut som at flaska er tilnermet tom, men det er bare vekten som kan gi deg svaret
 
En full flaske viser 50 i romtemp, og 40-45 i kjøleskap. Når dt synker under dette er det snart tomt ja.... Hvor stor flaske du har avhenger litt, men ikke så satans mye :)
 
Carbon_dioxide_Vapor_Pressure.GIF
 
Tilbake
Topp