MashBerry

Prøv evt. adafruit.com. De sender raskt, og til dags dato har det aldri stått mer enn 199 på pakken, uoppfordret.
 
Grunnen til at BrewPi bruker en arduino i mellom er hovedsakelig pga shielden og hva brewpi ble initielt utviklet for. Arduinoen er ment som en fail safe ved bruk for fermentering, da en programmert arduino har svært få failure states sammenlignet med en rpi med rasbian på som også hoster en webserver og database (tror ikke man trenger databasen, eller en så feit webserver som er blitt brukt i brewpi, men det er min mening). Har du koblet opp SSRene selv eller har du kjøpt ferdige SSR switcher?
 
Mener det er overkill, men ... Har hatt en temploggpi gående på tredje måneden nå. Ingen hikkups ovehodet. Jeg mener rasbian er stabil, om de som programmerer videre vet hva de gjør...
 
Eg har hatt ein Raspberry PI gåande som temperaturloggar (med fleire DS18B20) i snart 1 år no. Loggar kvart 5 minutt mot ein sql servar over HTTP/Post. Har berre stogga 1 gong på denne tida og det skuldast vel at nettverksoperatøren tok ned fiberen slik at den i ei lang periode ikkje fekk kontakt med nett-tenaren den sender til. Det høyrer også med til historia at den står på ei avbrotsfri strømforsyning som også gjev stabil strøm utan avbrot.
 
Spennende lesing mitt neste oppgradering blir Raspberri Pi med Mashberry, har noen spørsmål.
Hans Einar kan du vise oppkoblingen til RPI av sensorene og SSR?
Hvilken kobling trengs for å koble sensorene(DS18B20) inn T-stykket? Ønsker å bruke temp sensoren i vørter strømmen ved rundt pumping.
 
Sist redigert:
Hvilken kobling trengs for å koble sensorene(DS18B20) inn T-stykket? Ønsker å bruke temp sensoren i vørter strømmen ved rundt pumping.

Det kjem an på korleis dei ser ut. Om dei er som mine så må du ha ein temperaturbrønn (er det godt norsk mon tru for thermowell) som du skrur i T-stykke og så går sensoren inn i brønnen - gjerne med litt thermisk pasta for god kontakt mellom temperaturbrønn og sensor. Temperaturbrønn kan godt ha same rørdimensjon som T-stykket - det er mest praktisk. og så må sjølve brønnen vera slik at du får inn sensoren.
 
@Hans Einar Nå har vel du prøvd de fleste bryggeoppsetta til raspberry, hvilket anbefaler du? Jeg har sett litt på raspibrew og mashberry. Virker mashberry til et eventuelt 3-kjelers oppsett, eller er det kun ment til mesking? For meg ser det ut som det er fler muligheter med raspibrew, men det er mulig jeg tar feil.
 
Raspibrew har mer muligheter, men tror utviklingen er stoppet opp litt. Du kan jo sjekke prosjektet på github. Jeg synes også den er litt for ustabil.

Mashberry virker godt kodet, men det er kun meskestyring.

Driver å tester minuttversjonen av STC-1000p-minute nå. Spennende.
 
Spennende tråd. Jeg kjører et oppsett med kontaktorer istedenfor SSR. Kan det brukes med noen av disse oppsettene?
 
Det er jo i prinsippet akkuratt det samme om du bruker SSR eller kontaktorer. Du må bare sjekke at pi/arduino klarer levere nok styrespenning.
 
Noen som vet om butikker som selger Arduino i Stavanger, Sandnes området?
Ser nå at det er evigheter siden du posta denne meldingen, men tenkte likevel jeg skulle svare på den, i tilfelle det er andre som er på jakt etter f.eks. Arduino-kloner eller RasPi og lignende her i området.

Youblob.com selger. Han har webshop (også med dør-til-dør levering i området) og sitter hjemme på loftet på Tjensvoll/Stokka og venter dersom man vil hente varene. Svært hyggelig kar!

En grei butikk å vite om, dersom man trenger noe elektropirk og ikke har tid/lyst til å vente på eBay eller Kina...
 
Tilbake
Topp