Mashout

Duckboot

Norbrygg-medlem
Jeg har alltid tenkt at skylling med vann i mashout-temperatur var helt greit, slik at jeg kunne sløyfe mashout. Effektiviteten har ligget tett oppunder 70%, og jeg har egentlig vært fornøyd med det i forhold til at det er BIAB. I dag har jeg mesket med skikkelig mashout......

80% effektivitet....

Så konklusjonen er: ALLTID gjør en Mashout.
Ferdig snakka.

Hadde planer om det samme, blir brygging om noen dager. Godt å høre at det funker.

Kan bekrefte dette. Ikke noe problem å komme opp på 80% effektivitet uten skylling hvis du tar mashout, har gjort det både med BIAB og uten skylling i meskeboks. Men det er selvsagt andre faktorer som spiller inn, som malingsgrad, pH, røring, type malt osv.

Er noen grunn til å ikke gjøre utmesking med BIAB? Du må jo varme opp vannet uansett og med BIAB er jo dette ikke verre enn å skru på varmen og vente til den når 78 grader og så dra opp sekken. Jeg kan jo forstå at folk ikke gidder å skylle, men å hoppe over utmesking ser jeg ikke poenget med.

Nei, det er ingen grunn til å ikke gjøre utmesking med BIAB og flere gode grunner til å gjøre det. Så kjør på:)

Nei, det er ingen grunn til å ikke gjøre utmesking med BIAB og flere gode grunner til å gjøre det. Så kjør på:)

Hva er de gode grunnene for å gjøre det?

Jeg har ikke gjort det for å unngå at mesken svir seg, og jeg får alltid bra utbytte. Går sikkert fint om man rører godt, men har ikke stresset med det når jeg uansett har fått det utbyttet jeg "skal" ha.

Hvis det er eneste poeng, så fortsetter jeg som før og dropper. Da eliminerer jeg risikoen for å svi mesken, selv om det sikkert er enkelt å unngå om man rører hele tiden.. Jeg ligger som nevnt jevnt på et utbytte på 75 %, og synes i grunn det er ganske decent :) Er det andre poeng ved mash out som gjør at ølet mitt vil smake bedre dersom jeg begynner med det, så skal jeg selvfølgelig revurdere ;)

Vil ikke forøvrig det å skylle ved å legge meskeposen over i en dunk med skyllevann som holder 78 grader ha mye av den samme effekten som en mash out? Temperaturen vil riktig nok falle litt når man legger meskeposen i, men jeg har målt den til godt over 70 grader når jeg gjør det på denne måten.

Du stanser også enzymaktiviteten. Dvs at stivelse gjøres ikke om til sukker lenger.

F.eks hvis du har en oppskrift som sier mesk 60min på 65, og du bruker en halvtime etter meskingen på å nå mashout temp på vei til kok, så mesker du egentlig i 90 minutter. Noe som kan bli en variabel fra brygg til brygg.

Jeg har alltid tenkt at skylling med vann i mashout-temperatur var helt greit, slik at jeg kunne sløyfe mashout. Effektiviteten har ligget tett oppunder 70%, og jeg har egentlig vært fornøyd med det i forhold til at det er BIAB. I dag har jeg mesket med skikkelig mashout......

80% effektivitet....

Så konklusjonen er: ALLTID gjør en Mashout.
Ferdig snakka.
Ok. Da prøver jeg det i helga.
Et spørsmål: Om det ikke står noe om mash out i oppskriften - er det bare å kjøre på til ca.76 grader? Og hvor lenge?

Fem minutter skal holde, tror jeg, det var normen før mange folk begynte med ti minutter. Det du vil er iallefall å ha fem minutter på hvert enzym, for å si det sånn. Det at mange bruker ti minutter er kanskje for å være helt sikker.

Mulig jeg har gått glipp av noe fundamentalt her men.. Jeg trodde poenget var å redusere viskositeten og å få sukkeret til å lettere å "slippe" malten (noe med at sukker løser seg lettere opp i varmere vann). Enzymene blir jo uansett stoppet i koken som skjer kun få minutter senere, blir det ikke? Så hvorfor stoppe på 78 grader? Jeg har bare dratt den opp til 78 ventet et minutt, dratt ut posen og skylt med varmt vann.

Neida. Det stemmer det.

Men for de som skyller kontinuerlig så er ikke koken "kun få minutter senere", alt ettersom hvor lang tid man bruker på skyllingen.

Over 78 grader har noe med uttrekk av tanniner, men dette er også ph-avhengig.

Hvis man skyller kontinuerlig og siler rett i kokekaret er det en smal sak å varme opp vørteren til over 78°C når den renner ned i kjelen.

Men det tar jo litt tid før vørteren øverst i mesken når frem til kokekaret, men det har kanskje en neglisjerbar påvirkning?

Tilbake
Topp