Måtte overføre vørter 24 timer etter pitching. Går detta bra?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Som trådtittel sier, måtte jeg overføre vørteren fra konisk til ei gjæringsbøtte, og deretter over i konisk igjen pga. en lekk pakning. Det er ca. 20-22 timer siden jeg pitchet gjæren, og det er ingen tegn til heftig aktivitet på gjæren enda (dette er et øl på 1.104 og jeg pitchet rehydrert US-05 så litt ekstra lag-tid er å forvente...). Naturligvis ble det ganske bra med skvulping og sånt. Tror dere dette går bra, eller kan det hende jeg sitter med 20 liter ekstrem-papp-øl?...
 
Sist redigert:
Litt ekstra oksygen 24 timer ut i gjæringen av vørter med høy OG er vel bare bra. :)
 
Det skulle vel i prinsippet gå (minst) like bra som å stikke om før tilsetting av sukkerlake ved flasking? Og det går jo bra. (bortsett fra skvulpingen da...)
Er også mange som "rack to secondary" også selv om generell anbefaling er å droppe det.

Går helt sikkert fint.
 
Høres fint ut dette. Den ekstra skvulpinga før gjæringa har satt skikkelig igang er i mitt hodet ikke negativt, heller motsatt. Det er jo etter at gjæringa er ferdig man ikke ønsker unødvendig oksygenering

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Et tips er å "trene" opp gjæret neste gang på en mindre kraftig vørter, feks en streit ale. Deretter høste og pitche i den kraftige. Da skal gjærcellene være bedre rustet til den store oppgaven. Dette gjelder primært alkohol-sterke brygg

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Som trådtittel sier, måtte jeg overføre vørteren fra konisk til ei gjæringsbøtte, og deretter over i konisk igjen pga. en lekk pakning. Det er ca. 20-22 timer siden jeg pitchet gjæren, og det er ingen tegn til heftig aktivitet på gjæren enda (dette er et øl på 1.104 og jeg pitchet rehydrert US-05 så litt ekstra lag-tid er å forvente...). Naturligvis ble det ganske bra med skvulping og sånt. Tror dere dette går bra, eller kan det hende jeg sitter med 20 liter ekstrem-papp-øl?...
24 timer er vel akkurat på grensen. 12-24 timer regnes som ganske trygt. Generelt er faren at det ekstra oksygenet som blir tilført sent ikke blir brukt av gjæren. Men med en såpass høy OG vil jeg tro det går bra.
 
Tilbake
Topp