Mitt første oppsett.....

Forventningen var stor og moralen høy da jeg søndag satte min første bøtte til gjæring. Tysk pilsner som fulgte med bryggepakken... Hadde lest meg litt opp på forhånd og gjort grundige foberedelser. Mesking av malt, skylling og kokeprosess gikk glimrende, tilsatte humle på rette tider og husket til og med å ha i gjærnæring de siste 15 min av koking. Hadde lest at dette kunne være en fordel. Fikk til og med tid til å rehydrere gjæren mens kjølespiralen sto i vørteren.... Tenkte at når jeg først skal lage øl kan jeg like godt hive meg ut i det..Kokte vann, var nøye med sterilisering og strødde gjær i på 28 grader. Rørte ut med gaffel etter 30 min, dekkte over bollen i påvente av pitching.

Kjølingen tok vel 1,5 timer da jeg skulle ned til 12 grader, en fordel med kaldt vann på vinteren. Så kom tvilen og problemene snikende... Tappekranen var tettet med malt på innsiden så jeg valgte å bruke hevert over i gjærkar, fikk jeg inn nok oksygen? Stor kake i bunn av kjelen, skulle jeg tømme den over i gjærkaret eller la være? Tok ikke sjansen så jeg tømte ut vel 3 liter med "graut". Endte opp med 21 liter der oppskriften sa fra 22 til 25 liter. Skulle jeg tørre å ha i gjær som sikkert var 8 -10 grader over tempen på vørter? Tok sjansen. Satte på lokk og ristet kraftig i 5 min, pitchet rehydrert gjær og på med gjærlås.

Hadde på forhånd stilt inn kjøleskapet på 10 grader, så bar det rett inn der med dunken. Hadde også tatt en OG etter nedkjøling som viste 1.050, noe jeg mente måtte være veldig bra? Spenningen var stor mandag ettermiddag, hadde baseluskene startet oksygenspising? Nei det var ikke tegn til liv, gløttet på lokket og så bare noen få skumdotter ellers helt dødt. Hva gjør jeg nå? Jeg valgte å ta ut karet og ristet kraftig 3 ganger. Dette var ca 21 timer etter at bøtta var satt til gjæring. Så kom tvilen igjen, hva har jeg gjort? Leste på forumet at risting etter at gjæring var startet ikke var det slag bra....Huff å huff...

Var spent da jeg i ettermiddag kom hjem fra jobb for å se til "babyen"... turte nesten ikke å åpne døren til kjøleskapet.. Jammen gikk det ikke bra...der putret det i gjærlåsen som bare det, full fres, og gjett om jeg var glad..

Tenkte på det etterpå at det kanskje var litt tøft å starte med et oppsett med pilsner på undergjæring og lav vørtertemperatur, men skitt, ser ut til at det har gått bra..

Har lært litt om at tålmodighet er viktig i dette gamet, hadde jeg ikke ristet hadde det sikkert kommet i gang likevel etter noen dager. (skal aldri gjøre det mer). Kunne vel strengt tatt også ha silet hele kaka over i gjærkar med dørslag ;) Må nok sette meg mer inn i gjæringsprosessen og muligheter rundt dette temaet, dette er vel litt av essensen for å lykkest har jeg forstått.....
 
Nå er ikke jeg mye til lager-brygger, men bør man ikke pitche på gjæringstemp, og ikke ved 20 grader slik han her beskriver?
Vil ikke gjæren bli ganske stressa av å havne rett i et 10 graders kjøleskap?
(Ikke for å bekymre deg, jeg bare lurer. Høres jo ut som det går fint med ølet ditt så langt.)
 
Ja det blir vel litt mer behagelig å være ølgjær nå temeratur er tatt gradvis ned mot vørtertemperatur før pitching, skal gjøre det sånn heretter for å minimere risikoen... takk for tilbakemeldingen.
 
Fin liten historie, dette er en fantastisk spennende hobby og til å begynne med er det en uendelig rekke av vurderinger og spørsmål som dukker opp... ikke minst rundt neste sving når det ikke plopper mer, FG er for høy, mulig infeksjon osv, osv.... Med litt øvelse så roer det seg litt og som oftest blir det brukbart øl tilslutt.... Lykke tll videre :)
 
En historie med happy ending, til og med, ser det ut til:).

Den ristinga ville jeg ikke bekymre meg om. Så lenge du fremdeles var inne i "oppspisingsfasen" er det neppe skjedd noe galt. Kanskje tvert i mot? Det er noen ganger anbefalt å gjøre det.
 
Etter det jeg har skjønt er det to forskjellig praksiser ute og går når det gjelder lagergjær. Europeerne tilsetter gjær på lav temp (10 grader) eller litt under og så lar det stige opp til 10. Amerikanerne tilsetter gjær på i underkant av 20 og lar det synke ned mot 10 grader.
 
Men temperatur på vørter og gjær bør være noenlunde lik.
10 grader høyere på gjæren tror jeg er mye.
Det er forskjell på å senke temperaturen over en dag eller to kontra tømme varm gjær direkte i kald vørter.
 
Etter det jeg har skjønt er det to forskjellig praksiser ute og går når det gjelder lagergjær. Europeerne tilsetter gjær på lav temp (10 grader) eller litt under og så lar det stige opp til 10. Amerikanerne tilsetter gjær på i underkant av 20 og lar det synke ned mot 10 grader.

Dette anbefaler whitelabs ang. start temp.....

* The fermentation is best started at 70-72° F (21-22°C) (even for lagers), and lowered to desired fermentation temperature after krausen formation or CO2 begins.
 
Høyrest ut som ein normal bryggedag, som første brygg meget bra :)
Dei tinga som kan optimaliserast kan du jobbe med etterkvart. Ikkje nødvendig å riste dunken slik du gjorde, må berre vere meir tolmodig.
 
Ser du skriver at du hadde malt i vørteren etter kok,håper du mente humle grums.. Du vil ikke ha malt med i kok..
 
Nei var vel mest humle og noe småkornet maltrester som tettet sila inn på tappekranen i kokekaret, skal se om dette blir et problem ved neste oppsett, vurderer da om jeg bør fjerne denne silanordningen. Sirkulasjonen av vørter tas forresten ut her ved mesking, vet ikke om dette blir et problem uten sil, har en Brewcrafter 25.
 
Dersom det er samme bazoka silen som på Bratbergeren så skaper den kun trøbbel, best å fjerne den...
 
Tilbake
Topp