Meget med skum i gjæringslås - Har det noe å si?

Hei,

Har lagt ved et bilde av aktiviteten i gjæringskar/lås. Det bobler bra i gjæringslåsen.

Er bare litt under 12 timer siden jeg satte det til gjæring. Dette er en weissbier med gjær wyeast 3068.

Har det noe å si at det er sånn som dette? Eventuelt om det er noe jeg kan gjøre? Siden det bare har gått ca 12 timer blir det kanskje værre?
 

Vedlegg

  • Photo 06.03.15, 08.40.12.jpg
    Photo 06.03.15, 08.40.12.jpg
    102,3 KB · Sett: 145
jeg hadde tatt den ut, skylt den tilsatt nytt starsan-vann, vodka eller hva du bruker og så satt gjærlåsen på plass igjen.
og ja, det blir mest sannsynlig værre.
 
har gjort det du sa. det har allerede blitt værre. lokket på gjærlåsen bare skummer av. skal bort i helga, så får bare la det stå til. håper det ikke har noen negativ innvirkning på resultatet.
 
La den stå, det tyter gjerne i dagevis og innhyller dunken i et lysebrunt slør. Bare lat som ingenting og nyt duften, vask og fiks gjærlåsen når det gir seg.
 
som nevnt blir det garantert værre siden prosessen akkurat har startet. drit i det. vask flere ganger underveis eller en gang til slutt som KristianA sier.
eventuelt sett på en slange i steden for gjærlåsen som går over i en skål med starsan dersom du har mulighet til det.

I går kveld leste jeg en artikel fra John J Palmer om akkurat dette og det er ingen fare for infeksjon, heller ingen fare for at dette påvirker negativt.
 
Jeg er ikke 100% overbevist om at det er ikke er negativt. _Noe_ forsvinner og spørsmålet er hva det er. Noen eksperimenter kan indikere at det har med evnen til å holde på skum eller noe deromkring.
 
Tilbake
Topp