melassesukker

Noen som kan si meg hva melassesukker er? og hvor det kan kjøpes?... Tenkte å prøve det i en oppskrift som jeg fant. Skal dette i meskekaret eller rett i kokekaret?
 
melassesukker er vel sukkermelasse dvs. uraffinert sukker i sirupsform.
det regner jeg med at gir en utgjæringsgrad avhengig av hvilken melasse det er snakk om. mørk=mindre utgjæring og lys=god utgjæring.
med det vill mørk gi restsødme, og lys ikke.....
 
Melassesukker er mørkt brunt sukker. Det er et produktnavn fra Billingtons. Det likner på dark muscovado, men er enda mørkere. Brukt med måte i øl gir det toner av lakris og rom til old ale. Jeg bruker det alltid i sterkere typer old ale, og noen ganger i imperial stout. Good stuff! Billingtons Melassesukker (eller Molasses Sugar, som det også står på pakkene), fås i en del Meny-butikker. Den mørke fargen skyldes at det er et relativt lite raffinert sukker. I motsetning til vanlig brunt sukker/brun farin er ikke Billingtons produkter vanlig raffinert sukker tilsatt melasse, men rett og slett til dels uraffinerte produkter som førlgelig har bevart mye av den naturlige smaken fra melassen.
 
Har bare prøvd den mørkeste varianten, blackstrap, og den gjør seg utmerket i mørke ales, men har også brukt etpar teskjeer i pale ale med veldig godt resultat. Det gir endel sødme så man skal passe seg for å ikke overdive. Bruker ca 350g på et 25 liters brygg mørk ale. Smaken skifter veldig med modning, men ender som regel opp på søt lakris(blandet med maltsmaken selvsagt).
Her oppe selges det mest på helsekostforretninger og koster rundt 70kr om jeg ikke husker feil. En smule dyrt, men jeg bruker ikke mye av det. Pass på å bruk molasse uten sulphur trioxid, da dette kan ha en negativ effekt på gjæren.
 
Men det er altså forskjell mellom melasse og melassesukker. Melasse er i sirupsform, mens melassesukker er i klissete krystallinsk form, slik som brun farin/dark muscovado.
 
har kjøp økologist blackstrap på meny , men i sirupsform , skal ha denne i en old ale , hvor mye burde jeg bruke?
brygger vel 20 L. og når skal jeg ha det i?
 
Jeg hadde nøyd meg med maks 250 g. Hell det i kokekjelen. Ikke så farlig når. Jeg pleier å helle i sukker så fort jeg har nok vørter i gryta til å løse det opp med.
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Gahr skrev:
Melassesukker er mørkt brunt sukker. Det er et produktnavn fra Billingtons.

G'aften!

Mulig at Billingtons bruekr det som en slags produktnavn; men det er nok mer korrekt å si at det er en generisk betegnelse:

http://en.wikipedia.org/wiki/Molasses
MVH

Morten M

PS Dette er ikke ment for å pirke borti strømmen av super informasjon og hjelp du bidrar mer - kun for å avverge eventuelle misforståelser.

Mulig det er forvirrende, men melasse og Melassesukker er to forskjellige ting. Billingtons fører et produkt som heter Billingtons Molasses Sugar, på norske pakker har det ofte produktnavnet Melassesukker. Det er IKKE det samme som ren melasse/molasses, men et ekstra mørkt sukker i stil med dark muscovado. Hva melasse er står greit fortalt i Wikipedia-linken.

Dette er produktet fra Billingtons: http://www.billingtons.co.uk/home/products/unrefined-range/molasses
 
Hehe. Du kan lese og pugge til øynene blør, men gahr har vært der lenge før. Nytter ikke å arrestere sjefen. Helt umulig. :)
 
Tilbake
Topp