mengde bunnfallt gjær

tappet i dag på fat en stout, som sannsynligvis blir min beste hittill.. FG havnet på 1019, med fyldig sjokolade og karamellsmak... :sikle
men merket meg at det var mindre bunnfalt gjær på denne enn det jeg pleier å ha, men jeg pleier også å ligge litt lavere på FG.
lurte på om dette henger sammen eller hva som sannsynligvis er årsaken....
Øllet er ihvertfall ferdig utgjæret. Over en uke siden det har vært aktivitet i gjærlåsen, og den var meget klar og fin ved tappingen.
OG-1054
FG-1019
Gjæret ved 14 grader med nottingham.

Halloen Magne, dumpet bare inn et spørsmål siden jeg også har noe stout-lignende stående å gjære....at dine 14 grader overrasket meg, har sjekket rundt litt både her og der og ennå ikke kommet over et temp.forslag for stout/porter som går under 18, derfor er jo dette interessant, har disse 14 gradene noe med gjæren du bruker å gjøre?
jeg begynte med 22 og tenkte skitt, om vi plusser på noen grader på innsiden...!.. av gjærkaret er jeg jo plutselig oppe i rundt 25..! men leste også at en så høy temp. var vanlig under industristout-tiden...satte den likevel ned til 19, noe jeg tenker er lavt nok da jeg ønsker litt ekstra frukt..
min OG var så lav som 48,

larsS

heisann Lars... grunnen til at jeg gjærer på 14 grader, er at nottingham gjærer med nøytral smak ved så lav temperatur, og jeg er mest glad i maltsmaken.....
jeg er klar over at dette ikke er helt typeriktig, men det er ikke jeg heller så....
har brygget mye irsk og stout på denne måten, og liker godt resultatet, er vel stort sett derfor også.

Tilbake
Topp