Mengde Gjær

Hei. Jeg har ett spørsmål ang mengde gjær. Jeg satt en batch for noen dager siden å ble veldig usikker på om jeg gjorde det riktig.

Jeg kjøpte ett sett med "Nøgne Ø Pale Ale"(25 liter) fra bryggselv.no
I oppskriften står det "Til dette ølet trenger du ca 300 mrd. gjærceller"
I settet jeg kjøpte fikk jeg med 2 pakker med ferskgjær av typen WHITE LABS Pure Pitch.
Å det er her min forvirring begynner. På Gjærpakken står det "Made to contain over 100 Billion cells." Å jeg fikk altså to sånne pakker. Da hadde jeg manko på i millard gjærceller om jeg forsto det riktig.

På baksiden av gjærpakken står det "Use 1 package per 20 liters" noe som gjorde meg enda mer forvirret.
Toppen av forvirring kom altså når jeg kom på at jeg hadde kjøpt ett ølsett som hadde riktig mengde malt og humle. Så hvorfor skulle ikke gjærmengden være riktig tenkte jeg

Det endte i hvertfall med at jeg brukte begge pakkene. Er dette riktig mengde som skulle oppi?
på forhånd tusen takk!
 
Det som er riktig for en kan fort bli feil for en annen. ( forutsetter også at du kan telle gjærceller)
Du har tilsatt nok gjær til å få øl, det er helt sikkert det viktigste.

Øsettene som selges har vel normalt riktige ingredienser for å få bra øl utifra den oppskriften du brygger

Ja, jeg mener du har gjort alt rett og forutsatt kontroll på temperatur blir dette et fint øl
 
Det som er riktig for en kan fort bli feil for en annen. ( forutsetter også at du kan telle gjærceller)
Du har tilsatt nok gjær til å få øl, det er helt sikkert det viktigste.
Jeg forsto ikke helt hva du mente med din første settning. Men godt du tror jeg får øl ut av det. Er det ikke vanlig å få riktig mengde med gjær når enn kjøper ferdige ølsett?
 
Ta det gjerne litt videre med en gang; på 2. el 3. dagen samler du litt gjær (1 dl) fra toppen av ølet med en desinfisert skje og har i et desinfisert glass i kjøleskapet. Da har du plenty gjær til neste pale ale el. ipa etc. så lenge den brukes innen ca 1 mnd.
 
Ta det gjerne litt videre med en gang; på 2. el 3. dagen samler du litt gjær (1 dl) fra toppen av ølet med en desinfisert skje og har i et desinfisert glass i kjøleskapet. Da har du plenty gjær til neste pale ale el. ipa etc. så lenge den brukes innen ca 1 mnd.

Takk for tips Brewboy! Dette viste jeg ikke en kunne gjøre. Hvordan vet man hvor mye gjæren som skal brukes ved neste batch?
 
Husk at de første to-tre-fire dagene så kan ølet i karet bli noen grader høyere enn romtemperatur.
Derfor kan være greit å begynne i nedre temperaturområde, slik at du har noe å gå på.
 
Takk for tips Brewboy! Dette viste jeg ikke en kunne gjøre. Hvordan vet man hvor mye gjæren som skal brukes ved neste batch?

Sank gjerne så mye du kan. Det komprimeres ganske mye.

Ta ikke alt, det skal vel være igjen så det dekker ølet, men du kan gjerne høste flere ganger. Ikke ta det som dannes først i stormgjæringen, men det kan du likevel gjerne skumme av og kaste, fordi det inneholder bitterstoffer (du ser det som brun guffe) som du ikke vil ha i ølet. (Det meste av det vil legge seg på veggen av gjæringskaret, så det er ikke veldig farlig.)

Det du høster, er et seigt skum, nærmest, så det blir mindre av det enn du kanskje tror. Jeg ville pitche en desiliter av det som har sunket til bånns når det har stått en stund.

Du må oppbevare det i et glass som ikke er helt tett. Det produseres litt gass, og trykket vil gå ut over gjærkvaliteten, og etter hvert kanskje også skape en liten bombe, om du er riktig uheldig. Skrulokk er fint, men pass på å ikke skru det helt igjen.
Et vanlig råd er også å toppe opp glasset med kokt avkjølt vann.
 
Sist redigert:
Det er uansett for sent nå med topphøsting av gjær, sikkert noen andre som mener noe annet da...
 
Takk for tips Brewboy! Dette viste jeg ikke en kunne gjøre. Hvordan vet man hvor mye gjæren som skal brukes ved neste batch?
Det er ikke helt enkelt, men ta f.eks utgangspunkt i mengden med tynn gjærslurry i 3 pk wlp el wyeast, og legg deg litt over dette. Det blir uansett synsing, men er verre å tilsette for lite enn for mye, og ta også hensyn til at antall levende gjærceller reduseres ved lagring, tempoet avhenger av gjærstamme ,temp etc. Se også her http://www.mrmalty.com/calc/calc.html og her https://forum.norbrygg.no/threads/topphosting-wyeast-1318-far-jeg-mer-gjaer.16431/#post-161232
 
På baksiden av gjærpakken står det "Use 1 package per 20 liters" noe som gjorde meg enda mer forvirret.

Det er litt misforhold mellom doseringene som gjærprodusentene oppgir, og det som anbefales blant hjemmebryggere. Følger man instruksjonene f.eks. på White Labs sine pakker blir det betydelig mindre gjær enn det som anbefales f.eks. av MrMalty. Noe av avviket kan skyldes at instruksjonene forutsetter en helt fersk pakke som har blitt behandlet og transportert optimalt. Utover det vet jeg ikke hvem som har rett, men det er klart at White Labs har peiling på gjær...
 
Det er ikke så stor forskjell i anbefalingene som mange tror, det er størst forskjell i instruksjonene på hvilken temperatur du skal tilsette gjæren på
 
Har de endret anbefalingene i det siste? Sist jeg sjekket med mrmalty får jeg anbefaling om to rør til en 19-liters batch med OG 1.050 selv med 90% viability. Dette er vel innenfor det White Labs sier ett rør er tilstrekkelig for. Dette er en ganske stor forskjell, synes jeg.
 
Gjærmengde du "trenger" beror på flere faktorer enn bare antall gjærceller. Temperatur er en av de og whitelabs sier du skal tilsette gjæren på 21-24 grader, det står på pakken/røret.

Tilsetter du gjæren på lavere temperatur trenger du generelt sett flere gjærceller for et godt resultat.

Følger du kalkulatorene Mr.Malty/Brewersfriend så er du på den sikre siden, det er nok også ved lavere temperaturer.
 
Sist redigert:
Mr.Malty regner vel også kortere holdbarhet på pakkene enn produsenten angir.
75% viabilitet etter en måned.

Wyeast garanterer at deres pakker holder tilstrekkelig viabilitet i 6 måneder, såfremt de er oppbevart korrekt.
Eldre pakker, eller pakker som ikke er oppbevart optimalt (1-4 grader, men vi snakker etpar dager i ikke-optimal temperatur), kan bruke lengre tid på å modne etter 'smacking':

''This package is best when used within 6 months of the manufacturer’s date when stored between 34-40°F (1-4°C). Older yeast or yeast that has been exposed to higher or lower temperatures may take longer to become active or swell.'' (http://www.wyeastlab.com/hb_productdetail.cfm?ProductID=16)

Hvorfor produsenten skulle feilinformere om hvor mange pakker du trenger å kjøpe er en gåte for meg.

(Og før dere spør: Ja, jeg har satt startere - WhiteLabs rør som var en uke fra 'Best Før' dato. Noe White Labs anbefaler. Enkle 2 litere. Funket så det grein etter.)
 
Gjærmengde du "trenger" beror på flere faktorer enn bare antall gjærceller. Temperatur er en av de og whitelabs sier du skal tilsette gjæren på 21-24 grader, det står på pakken/røret.

Tilsetter du gjæren på lavere temperatur trenger du generelt sett flere gjærceller for et godt resultat.

Godt poeng - hvis det er en slik sammenheng kan det forklare en del.
 
Mr.Malty sier det slik:

''Yeast Pitching Rate CalculatorTM
Mr Malty's Pitching Rate Calculator™ is the result of many months of laboratory experiments. It uses precise formulas based on months of experimentation and feedback from leading yeast suppliers. It can calculate the amount of starter wort needed, number of yeast packs required, amount of repitching yeast needed, the effect of stir plates, dry yeast rates, will estimate the viability of your yeast based on the date it was harvested, and lots more. Enjoy!''


På den andre siden må det vel være lov å anta at White Labs og Wyeast har brukt mer enn noen måneder på å utvikle pakningene sine...
(mener jeg leste at White Labs hadde brukt etpar år på utviklingen av sine 'Pure Pitch' pakninger).
Og at de dermed har et godt grunnlag for å uttale seg om de produktene de selger.

- hva er det de sier på nynorsk - 'just my 2 cents' :) ?
 
Tilbake
Topp