Topphøsting Wyeast 1318 - Får jeg mer gjær?

Skulle prøve meg på topphøsting for første gang med Wyeastlab 1318. Tok "dirt skim" etter hva jeg trodde var 24 timer. Men etter å ha kastet det så slo det meg, pokkern det er jo nøyaktig to dager siden den ble satt (fatter ikke at jeg kan være så bevisstløs). Så da er spørsmålet, får jeg noe mer å høste? Det første laget var veldig tykt med ganske fast konsistens.
 
Siden du skrev innlegget igår, tipper jeg at det er noe mer å hente idag.

Hvis du tok helt i toppen, altså øverste laget av krausen så har du fjernet proteiner og annet rask du ikke vil ha. Det er gjæren som ligger under det helt øverste laget du vil ha.
 
Kastet alt i går, ikke kun toppen. Men ser i dag morges at det har kommet et nytt lag, tenkte å høste det i kveld, da har det gått 3x24 timer. Hvor lenge etter pitching kan det høstes?

Denne gjæren kan umiddelbart brukes (uten gjærstarter) til en ny batch?
 
Vet ikke hvor lenge man kan vente med høsting før det påvirker utgjæring/resultat.

Men, jeg har høstet fra toppen av 1318 en gang, slapp det rett oppi dunken ved siden av. Ingen lagring, ingen starter. Den tok iallefall av som en rakett, og produserte en nydelig bitter. Fin gjær forresten!
 
Edvin Vik skrev:
Kastet alt i går, ikke kun toppen. Men ser i dag morges at det har kommet et nytt lag, tenkte å høste det i kveld, da har det gått 3x24 timer. Hvor lenge etter pitching kan det høstes?

Denne gjæren kan umiddelbart brukes (uten gjærstarter) til en ny batch?

Hvorfor kastet du alt? Det er ikke nødvendig. Dritten trekker seg som regel til siden og setter seg fast i karet. Såvidt jeg husker av det jeg har lest så er det greit å høste på dag tre omtrent.

Neste gang bare vent i tre dager før du stikker noe oppi der og skrell av det aller øverste laget, så høster du det som er under. Kan pitches rett oppi ny vørter ja så lenge du tok nok.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Kan poste svaret jeg fikk fra Mr. 1318 himself. (Torvald hos Kinn).

"Hei Aleksander! Og takk for sist ja, alltid hyggeleg å møte forum folk i person :) .

Dette burde eg kunne hjelpe deg med  ;) .

Du skummer ca. 24-35 timer etter pitching, men du må sjå på krausen om den er klar for skumming. Det skal vera eit tjukk/høgt lag med løst såpebobleskum på ølet, og det vil være ein del brune proteinrester. Det er proteinane som i huvodsak skal vekk (det brune av skummet).

Skummingsteknikk: tenk at du skal ta vekk kun øvertste del av skumlaget, og at du helst ikkje skal eksponere ølet (man skal helst ikkje sjå ølet altså). Og heller ikkje la spade/skei komme i kontakt med ølet (kun skummet altså). begyn med spade/skjei i midten av karet, dra spaden midt i krausen, rett ut til veggen av karet, opp langs veggen og ut. Så gjør du bare dette til du har fått vekk 90-95% av dei brune proteinane.

Gjærhausting skjer på dag 4, men også her må du sjå etter teikna. krausen skal sjå ut som tjukk seig hjernemasse  ;D . Da gjær du litt anna enn ved skumming. La spaden gå skrått gjennom krausen og litt ned i ølet, så drar du med deg gjæra mot veggen,løft litt opp og slipp øle forsiktig ut av skeia, ta det ut og gjenta til du har ønska mengde gjær  :) .

Me bruker skjelden gjær etter 1 veke, men du kan nok bruke det opp til 2 veker.
Oppbevaring, sida man tar ut gjær så tidleg, vil evt øl man får med ikkje vere heilt utgjæra. Derfro er det lure å ikkje fylle beholder for full, og forsegle med aluforlie eller løs lokk. Det aller enkleste vil eg tru er ein liten kjele med løs lokk oppå, forsegla med aluminiumsfolie rundt lokket.

Skål!
Torvald"
 
Den var god, takker Aleksander og Torvald.

Jeg såg Kinn på TV for noen mnd siden der de topphøstet fra åpne kar. Fikk senere vite at det var Wyeast 1318 de brukte. Og slik ble det til at jeg ville prøve meg med "top cropping".
 
Elsker at de proffe deler kunnskap :)

Men. Hvorfor skimme bort det øverste laget så tidlig? Jeg skjønner at det er ting man ikke vil ha, men for en hjemmebrygger som ikke har et rom med overtrykk til å ha kar i ser jeg dette som enda en åpning for infeksjon. Blir alle proteiner spyttet ut med en gang? Et det det første som topper? Ikke noe mer søppel etter dag tre-ish?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Miguel: Man vil skimme tidlig for å bli kvitt trub så fort som mulig. etter dette legger det seg en ny kreusen på toppen med kun fersk gjær. Dette er mye lysere og friskere i fargen. Jeg fulgte Torvalds instruksjoner og alt gikk veldig fint. Ingen infeksjon. Man må selvfølgelig være sykt nøye på renholdet.
Sist gang brygget jeg en Brown ale som jeg topp høstet i fra. Batchen etter ble til en bitter. Begge like gode :)

Gunnar84: Noen gjær egner seg bedre enn andre. F.eks. WLP013 og Wyeast 1318 er gode top høstere. Lagergjær får ikke slikt gjærlokk som disse og egner seg ikke.
 
Aleksander_B skrev:
Kan poste svaret jeg fikk fra Mr. 1318 himself. (Torvald hos Kinn).

Me bruker skjelden gjær etter 1 veke, men du kan nok bruke det opp til 2 veker.

Litt mer om dette hadde vært fint.

Som RawRoffe skriver så kan gjæren umiddelbart brukes (uten gjærstarter). Men hvor lenge kan den stå i romtemperatur (20 grader) og likevel brukes (en dag?)? Med "opp til 2 veker" menes vel først nedkjøling (ideelt 1-2 grader?), og at den da fortsatt kan brukes uten først å la den gå gjennom gjærstarter? Og for lengre tids lagring (hvor lenge?) så må den gjenopplives med gjærstarter?

Hvor mange ganger kan det topphøstes før man bør starte med ny frisk gjær fra Wyeast lab? Samme anbefalinger som for bunnhøsting?




 
 
Edvin Vik skrev:
Aleksander_B skrev:
Kan poste svaret jeg fikk fra Mr. 1318 himself. (Torvald hos Kinn).

Me bruker skjelden gjær etter 1 veke, men du kan nok bruke det opp til 2 veker.
Hvor mange ganger kan det topphøstes før man bør starte med ny frisk gjær fra Wyeast lab? Samme anbefalinger som for bunnhøsting?

Leste en gang at Kinn hadde høstet 13 ganger. Vet ikke om de da hentet inn ny gjør, eller om de fortsatte å høste gjæren.


Anchor Brewing Co har visstnok ikke hentet inn ny gjær på flere år...
 
Når det gjelder oppbevaring av gjær tar man det for gitt at all fersk gjær oppbevares i kjøleskap med mindre man skal bruke det samme dag.
Derfor har ikke Torvald spesifisert dette.

Fersk gjær som man har høstet fra topp eller bunn har som regel en "levetid" på to uker, etter denne tid antas det at autolysen er såpass godt i gang at man ikke vil bruke gjæret videre.
Dersom du bruker gjæret innen 14 dager er ikke gjærstarter nødvendig, man har som regel mer enn nok av gjærceller for neste batch.

Jeg mener at en kar her på forumet, Bernts, pleier å lage en svært liten "gjærstarter" som han har sammen med gjæret som skal oppbevares i kjøleskapet. (Bare noen få hundre ml)
På denne måten har gjæret næring og kan tåle en lengre lagringsperiode, hvor lenge vet jeg ikke. (Har ikke prøvd dette ut selv enda).

Det er en stor forskjell på topp og bunnhøstet gjær.
*Topphøstet gjær er omkring 100% frisk og er aktiv. Man får svært lite eller ingen trub med i slurryen man samler opp. Man får heller ikke noe særlig væske (øl) med heller.
*Bunnhøstet gjær er ved dårligere helse og ligger i dvale pga fullført gjæring som har tatt 10-14 dager. Gjæret ligger sammen med trub og må evt. vaskes for å skille humlerester, protein og døde gjærceller.
Bunnhøsting er mulig dersom man ikke har brygget et sterkt øl, f.eks. over 6% ABV.

Dersom du topphøster kan du i teorien repetere så mye du klarer. Husker ikke eksakt antall ganger Espen Lothe hos Kinn har gjenbrukt samme stamme, men det var godt over 100 ganger ifølge han.
Ved bunnhøsting tror jeg at maks antall repetisjoner er fem ganger.
 
De fleste bryggerier gjenbruker gjæren til det er merkbare forandringer i produktet eller hvordan gjæren oppfører seg. Det stemmer at Kinn har gjenbrukt gjær godt over 100 generasjoner. Man kan godt gjenbruker bunnhøstet gjær mange ganger også, men man må altså følge med på resultatet.
 
Snakket med Garrett Oliver i sommer og han sa at de ikke hadde bytta gjæren på Brown Alen sin på flere år. Samt han fortalte om et britisk bryggeri som hadde brukt samme gjær i 30+ år (mulig det var enda lenger, husker ikke helt)
 
Jeg var en gang på leting etter hvor stor mengde gjær man kan ta, og hvor mye man trenger. Jeg postet svaret i en annen tråd, men det er like relevant i denne tråden, så jeg skriver noen ord om det her også.

Det spiller liten rolle for det gjærende ølet hvor mye gjær man topphøster, men man trenger veldig lite for å sette i gang en ny batch. Basert på tall fra Espen Lothe regnet jeg meg fram til at man trenger under 0,7 dl til en 20 l batch på 12' Plato. Under en desiliter, altså. Dette er fordi dette er ren og aktiv gjær, som Aleksander skriver lenger oppe her.

Jeg gjorde nettopp dette på en engelsk bitter. Jeg hadde under en desiliter topphøstet 1318 i et norgesglass fra et par dager tidligere, og helte tre - fire dl vørter oppå den for å tynne den ut før pitching. Etter en del risting så den ut som væsken man heller ut av Wyeast Activator-pakkene. Bare mye større mengde, selvsagt. Uten å være ekspert på gjær, konkluderer jeg med at selv en liten mengde "konsentrert" topphøstet gjær, er langt mer potent enn en gjærpakke fra butikken.

Gjæra vil være i toppform etter 3-4 brygg, står det i boka Brygging fra hånd til munn.
 
"Basert på tall fra Espen Lothe regnet jeg meg fram til at man trenger under 0,7 dl til en 20 l batch på 12' Plato."

Celletellinger? Er dette for 1318 spesifikt? Hadde vært kjekt å vite ca hvor mye en trenger til nye brygg :)
 
Nei, det er ikke celletellinger. Det er kun basert på hvor mye topphøstet 1318 Kinn bruker i en av deres batcher på 12 plato.

Tror nok ikke dette er spesielt 1318-spesifikt, men den er nok mer egnet for topphøsting enn de fleste andre.

Skal du starte fra scratch må det vel bli Jamils kalkulator da? Eller bare måke oppi et par poser 1318 i vørteren. ;)
 
Jeg var på besøk hos Kinn for en stund siden og fikk smake på samme øl i to versjoner - den ene hadde brukt gjær som var i ca. 100. generasjon mens den andre var brygget med temmelig nyinnkjøpt gjær. Smaksforskjellen var ganske stor - begge ølene var svært gode, men jeg hadde ikke trodd på at det var samme øl for å si det slik...
 
Tilbake
Topp