Har jeg tatt livet av min WLP004 gjær?

SimenC

Norbrygg-medlem
Hei brygge-eksperter.

Jeg brygget foleden en Guinness klone og satte den til gjæring med WLP004. Gjæringen kom fort i gang, men etter ca et døgn sluttet varme elementet i fermenteringskammeret mitt å fungere. Jeg flyttet gjæringskaret til et annet rom der jeg trodde temperaturen var ok. Dessverre tok jeg feil og temperaturen kom opp i 20,5 grader under stormgjæring. Etter hva jeg leser på nett skal ikke denne gjæren ha noe over 20 grader.

Det som bekymrer meg mest er at fallet i SG avtok kraftig etter denne høye temperaturen. Jeg kjenner ikke WLP004 så godt så jeg vet ikke hva den gjør i mer stabil temperatur. Uansett venter jeg og ser an, men hva tenker dere? Bør jeg være bekymret?

Bryggetemperatur.jpg
 
Selv om 20C er oppgitt som øvre grense for idéel fermentering så vil ingen ølgjær dø rett over der så du har bare fått stormgjæringen unnagjort litt fortere enn du vill på f.eks. 18C.

Ser ut som den er så og si ferdig men la den stå en stund til for å gjøre seg helt ferdig og rydde opp etter seg. Jeg hadde hevet temperaturen til 20C for å hjelpe gjæren med ryddejobben.
 
Selv om 20C er oppgitt som øvre grense for idéel fermentering så vil ingen ølgjær dø rett over der så du har bare fått stormgjæringen unnagjort litt fortere enn du vill på f.eks. 18C.

Ser ut som den er så og si ferdig men la den stå en stund til for å gjøre seg helt ferdig og rydde opp etter seg. Jeg hadde hevet temperaturen til 20C for å hjelpe gjæren med ryddejobben.
Mange takk for vurderingen. Jeg satte opp temperaturen litt til morgenen i dag. Vi får se hvordan det bærer i vei :)
 
OG: 1.056 er vel litt høyt for en Irsk stout, du får i verste fall kanske en Sweet stout ;)
 
Tilbake
Topp