Hei. Hvor mye groms/trub har dere som regel igjen etter et kok? Jeg har 4.5L væske igjen under tappekran på kokedunken min, bruker som regel å bare regne 4.5L som trub. Er det i realiteten så mye igjen som ikke kan brukes? Eller heller dere litt på kjelen for å få med mere?
Gir en god whirlpoolsnurr i gryta, lar den stå en times tid. Tapper fra kanten med hevert og lar det renne til det slutter å renne. Hvis det er noe jeg ikke er veldig redd for så er det litt trub. Mesteparten blir sittende i midten av kjelen som et godt fjell om jeg ikke bruker for mye humle. hot-break materialet ser ut til å stå mye bedre i kon enn humlerester. I går ble det 2L trub av 30L til kok.
Jeg har fin whirlpool, og humla samler seg i midten. Men alt det andre gugget ligger i hele bunnen.
Heller stort sett ut 3 til 4 liter hver gang. Synes det ser for jævlig ut. Det er tydeligvis noe jeg bare må leve med
Får kanskje 3 liter trub etter koking av 20 liter til 17 liter. Tar 1,5 av det over i gjæringskaret. Bunnfaller ved endt gjæring. Påvirker smaken særdeles lite. Noe brukes som næring av gjæra mener jeg å ha lest. Humlerester etc tar jeg ikke med i karet.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.