Mengde til skylling...

TomS

Lurer på hvor mye væske man må bruke til skylling av mesk - finnes det noen "tommelfingerregel" på dette? Ser at dette sjeldent står i oppskriftene.

Du skyller til du har det volumet som oppskriften sier du skal ha FØR kok.
Jeg bruker 2,5 l/pr kg malt til mesking, skyller med ca den mengden jeg skal ha i karet.

Om jeg husker rett fra Palmer's How To Brew, sier han 1,5 ganger så mye skyllevann som vann i mesk.
På mitt oppsett bruker jeg ca like mye vann til skylling som i mesk.
En grei regel er å skylle til du har volumet du skal ha til kok, eller til SG fra avrenningen er kommet ned til 1.008.

sand skrev:
eller til SG fra avrenningen er kommet ned til 1.008.

SG er mindre viktig, men det kan være greit å passe på at PH ikke stiger over 6, da vil tanninene i skallet finne veien over i vørteren.

Takker... Men, i mitt oppsett bruker jeg en Bratberg Kompaktbrygger. Satte mitt første brygg i helgen, og fikk da med en oppskrift som tilsa 23 liter vann i bryggeren, 7,5 kg malt og 12 liter til utskylling. Da blir det jo vanskelig å bruke 1,5 ganger så mye vann til skylling som til mesk... Og når det gjelder PH-verdier; finnes det egne strips eller måleinstrumenter for dette?

Ja det finnes egne pH strips og pH-målere.
Hvis du ikke har pH måler, kan du gjøre som nevnt over, stoppe når SG er ca. 1.008. Da får du sannsynligvis ikke med noe særlig med taniner.

Min tommelfinger regel er å stoppe skyllingen når SG på det som kommer ut, er kommet ned i 1.010.
Det er på den sikre siden og et lett rundt tall å huske.

Takk skal du ha. Hvis man da måler SG til f.eks 1010, vil det da være mulig å oppnå en OG på 1060, uten å tilsette altfor mye søtstoffer; honning etc.?

Vanskelig å si. Kommer an på hvor mye du har fått ut av mesken og hvor mange kilo korn du får oppi en Brattberg. Det er vel noe av det samme som en BB30 og Speidel. Altså at du har begrenset med mengde malt du får oppi mesken. Det har vi selvfølgelig alle, men begrensningene er mindre i store kjeler.
Hvis du har et refraktometer, kan du sjekke gravity med 20 min igjen av kokingen. Hvis du da ser den blir for lav, kan du tilsette DME. Det er den vanligste fremgangsmåten for å få litt sterkere øl med sånne systemer som du har.
Med ditt system vil jeg ikke hengt meg oppi SG ved skylling. Jeg ville heller skyllet til jeg hadde fått mengden jeg skulle ha før kok, og deretter gjort som nevnt over mht DME. Hvis oppskriften krever det, vil selvfølgelig også forskjellige typer sukker eller honning øke OG  du ender opp med etter kok.

Takk for godt svar. Refraktometer (Brix-måler) er bestilt fra Kina  :) Bruker da DME eller honning for å løfte OG'n. Synes forøvrig litt honning er fantastisk godt i brygg...

Tilbake
Topp