Mengde tørrgjær til Wit

AndersGrom

Dommer
Skal brygge en Wit og bruker tørrgjær. Får ca 20 liter vørt. Er usikker på mengde gjær da jeg får 2 forskjellige svar.
Bearsmith 2 sier: 2 pk 11,5 g Safbrew WB-06 og på pakken til Safbrew står det 11,5 g til 20-30 liter vørt.

Hvilken oppskrift skal man følge?
 
Brukte for tre dager siden 1 pk wb-06 på 25 liter belgisk wit.  Den var i full gang etter 6 timer og gjæringa går nå ennå fint. Gjærer på rundt 20 grader. Rehydrerte ca 30-45 min før jeg tilsatte gjæren.
 
Tror ikke du får Wit av denne gjæren; Dette er vel en Weizen-gjær.

Tror ikke det finnes alternativ til våtgjær på Witbier. EDIT: Kanskje du kan forsøke Safebrew T58
 
Planlegger en wit og fant denne tråden. Hadde tenkt å bruke Safebrew s-33 eller safebrew wb-06  tørrgjær.  Er det riktig som nevnt her at en ikke bør bruke tørrgjær til en wit?
 
Janroar skrev:
Planlegger en wit og fant denne tråden. Hadde tenkt å bruke Safebrew s-33 eller safebrew wb-06  tørrgjær.  Er det riktig som nevnt her at en ikke bør bruke tørrgjær til en wit?

Jepp. Har aldri hørt om en tørrgjær egnet til Wit.. Vil sterkt anbefale "våtgjær"....
 
Det er en tørrgjær som regnes typeriktig for wit, Brewferm Blanche, men de lærde anbefaler å holde seg langt unna Brewferms gjær.
Flytende gjær gir nok mest typeriktig wit, tørrgjær kan ofte ha problemer med komplekse smaksprofiler.
 
Erlendso skrev:
Tror ikke du får Wit av denne gjæren; Dette er vel en Weizen-gjær.

Tror ikke det finnes alternativ til våtgjær på Witbier. EDIT: Kanskje du kan forsøke Safebrew T58

T-58 er Saison gjær, Wyeast 3724 og WLP565 er de våte utgavene.

Jeg brukte WB-06 for gjæring av min forrige "Wit". Funka greit det, men om typeriktighet er målet er det vel WLP400 som gjelder.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Ok, hadde også tenkt å bruke wb 06. Må nok prøve å få en wlp 400 med posten i dag. Takk for kjappe svar.
 
Andersrene skrev:
Erlendso skrev:
Tror ikke du får Wit av denne gjæren; Dette er vel en Weizen-gjær.

Tror ikke det finnes alternativ til våtgjær på Witbier. EDIT: Kanskje du kan forsøke Safebrew T58

T-58 er Saison gjær, Wyeast 3724 og WLP565 er de våte utgavene.

Jeg brukte WB-06 for gjæring av min forrige "Wit". Funka greit det, men om typeriktighet er målet er det vel WLP400 som gjelder.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

WB-06 er en helt grei til Weissen :) Men som du er inne på selv, Weissen og Witbier er ganske forskjellige
 
Janroar skrev:
Planlegger en wit og fant denne tråden. Hadde tenkt å bruke Safebrew s-33 eller safebrew wb-06  tørrgjær.  Er det riktig som nevnt her at en ikke bør bruke tørrgjær til en wit?

Det kommer helt an på om du er opptatt av typeriktighet eller om du er fornøyd med godt øl. Personlig ser jeg typeriktighet som en grunnleggende rettesnor og bryr meg mindre om hvorvidt jeg ligger 100% innenfor. Har brukt wb-06 i flere brygg etter Wit oppskrift og ølet har blitt velsmakende og friskt. Tok for morro skyld å fikk en del kjente til å blindteste det mot Hoegaarden fra polet og samtlige foretrakk hjemmebrygget, uten at det sier noe som helst om typeriktighet.  :)
Har en batch stående nå hvor jeg har brukt T-58 på halvparten av brygget og wb-06 på den andre halvparten. Den med wb-06 lukter klart mest lovende foreløpig, men er spent på hva det endelige resultatet blir. Kan evt. poste når ølet er klart om et par uker.

AndersGrom skrev:
Skal brygge en Wit og bruker tørrgjær. Får ca 20 liter vørt. Er usikker på mengde gjær da jeg får 2 forskjellige svar.
Bearsmith 2 sier: 2 pk 11,5 g Safbrew WB-06 og på pakken til Safbrew står det 11,5 g til 20-30 liter vørt.

Hvilken oppskrift skal man følge?

For å svare på det du spør om: 1 pakke wb-06 til 20 liter med OG 1050-1055 funker fint for meg. Stemmer rimelig greit med beregning i Mr malty også.  :)

RDWHAHB  ;)
 
Tilbake
Topp