Mengde vørter før kok og i gjæringskar?

Hvor mange liter med vørter har dere BB30-bryggeri før kok og hvor mye sitter dere igjen med i gjæringskaret?

Jeg brygger på en BB30 3. gen og har som regel 28 liter til kok. Sitter da igjen med 25-26 liter avhengig av koketid.

Dette kjøles selvfølgelig ned og deretter lar jeg brygget stå slik at trub og annen dritt får sunket til bunns. Når jeg tapper over på karet blir jeg som regel sittende igjen med ca 20 liter til gjæring. Er dette det samme som dere andre?

Føler mye øl må kastes pga truben.

OG blir som regel veldig riktig.

Vegard
 
Før kok har jeg gjerne så mye som jeg får plass til uten at det renner over. Jeg sitter stort sett alltid igjen med 23-26 liter i karet, der trub/gjærkake utgjør 1-3 liter. I snitt vil jeg si at jeg får 23 liter på flaske. :)
 
OK. Så du tar med trub'en over i gjæringskaret?
Jeg har ikke gjort det hittil for unngå for mye annet enn øl i gjæringskaret. Men det komprimerer vel ytterligere under gjæring, slik at jeg slipper å la være så mye være igjen i bb30'en.
 
Det er stort sett uproblematisk å ta med turb over i gjæringskaret. Det sparer tid og gir noe mer øl. Alt legger seg kompakt på bunnen, men det egner seg dårlig for gjenbruk av gjæren.
 
OK. Det et greit å vite;) Redd for at det skulle sette smak på ølet. Nå blir det muligheter for litt mer øl
 
Har begynt å gjøre som @finn; knyt en humlesokk på kranen på kjelen - den fanger opp all trubbet når du tapper I gjæringskaret. Husk kok og sanitering av sokken før tapping...
 
Tilbake
Topp