Mer gjær etter coldcrash?

Staro

Norbrygg-medlem
Jeg har akkurat satt i gang coldcrash for første gang. Trenger jeg tilsette mer gjær før flasking for å få en bra karbonisering?

25liter pils
OG: 53
FG: 16
Gjær: 2 rør WLP 800 i 1 liter starter
Mesketemp: 65

...men mye av gjæren vil kunne være død! Ta nedkjølingen i rolig tempo så går det bra med de hustrige små gjærcellene dine

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg låner denne tråden litt.. Har en cider stående til karbonering i romtemperatur på 14.dagen. Testet en i helgen og det er fremdeles relativt dødt i flasken. Ble en uplanlagt coldcrash i to døgn på 3-4 grader, da jeg manglet sukker og måtte utsette flaskingen. OG 1036, FG 1002.

Når jeg vet at det er gjærceller i flaskene, og jeg vet at jeg har tilsatt sukker, da er det vel naturstridig å begynne å bli bekymret? Eller?
Snudde litt på flaskene for en ukes tid siden, i håp om å få litt fortgang. Iflg oppskriften skulle rundt 8 dager karbonering være tilstrekkelig, men den sa heller ingenting om coldcrash.

Du kan også ha fått ujevn karbonering eller for lite sukker i flaskene, dersom man bruker sukkerlake tar det litt tid før den får bladet seg i hele omstikkingskaret. Særlig om den er kald og tykk.

Eller så er det bare å ta tiden til hjelp, du kan godt sette de varmere for å speede opp prosessen litt - det ødelegger ingen ting.

Og vi venter stadig.. Virker som den har modnet mer, smaker mindre gjær.. Noe mer kullsyre enn forrige smaksprøve, men fortsatt en vei å gå. Kan jeg anta det fremdeles skjer ting? Har snudd på alle flaskene noen ganger og flyttet de til et varmere sted.

Edit: Falsk alarm. Temp + bevegelse var tydeligvis det som skulle til

Sist redigert:
Tilbake
Topp