Mer gjær ved lav gjæringstemperatur?

Jeg har nettop satt mitt andre brygg til gjæring. En pils, håper jeg det blir  :) Har brukt tørrgjær, Saflager S-23. Hadde tenkt å gjære på rundt 12 grader, har opptattet at det er en grei temperatur, eller? Forrrige brygg skulle bli bayer, også undergjæret, men hadde ikke utstyr til lav temp, nå har jeg fått en sånn under her, så da skal jeg klare det. (forstår nå at jeg kunne kjøpt noe adskillig billigere på ebay´en).

Spørsmålet er: På gjærposen, som er på 11,5 g, står det mht. dosering at man skal ha 11,5 g på 20-30 liter vørter ved romtemperatur og 2 x 11,5 g ved 12 - 15 grader. Har bare en pose gjær og 20 liter vørter. Er det sannsynlig at jeg får problemer med å gjære ut dette med denne ene posen, eller går det helst bra, eventuelt litt lengre tid? Bør jeg prøve å få fatt i en pose gjær til, går det ok å hive den i etter at gjæringen har startet?  :)

IMG_0524_zpscbfe1412.jpg

Du vil nok få det gjæret med bare en pose, men det kan bli litt usmaker av og ha for lite gjær.  Jeg ville nok ha skaffet en til og puttet i så fort som mulig.

Ok, takk for svar. Det er tvilsomt om jeg får fatt i mer gjær i dag, er det noen mulige negative konsekvenser ved å ha i den andre posen med gjær to dager etter den første, når gjæringen, om enn sakte, er kommet i gang?

Tja, de negative konsekvensene vil vel i såfall komme av at du venta to dager med og ha i ekstra gjær.  Det og ha i mere gjær litt ut i gjærinsprosessen er aldrig feil om man har underpitcha i første omgang.

cyberklad skrev:
Tja, de negative konsekvensene vil vel i såfall komme av at du venta to dager med og ha i ekstra gjær.  Det og ha i mere gjær litt ut i gjærinsprosessen er aldrig feil om man har underpitcha i første omgang.

Tja, er ikke helt enig i denne. Den gjæren som evt pitches i etterpå må konkurrere om føden med den allerede aktive gjæren. Dette kan skape en del estere og uønskede smaker.
Det ideelle er å ha i all gjæren samtidig.

cyberklad skrev:

Om man pitcher for lite gjær i utgangspunktet vil sannsynligvis ev. skade allerede være skjedd.

Mye av skaden vil ha skjedd ja. Men og pitche mere gjær vil hjelpe på med at det da blir flere gjærceller som kan gjøre den anaerobe prosessen.

cyberklad skrev:
Mye av skaden vil ha skjedd ja. Men og pitche mere gjær vil hjelpe på med at det da blir flere gjærceller som kan gjøre den anaerobe prosessen.

I så fall bør den nye gjæren pitches i form av en aktiv starter.

Takker igjen for svar. Jeg får kose med den gjæren som er i og håpe den holder til å gjøre jobben godt nok. Aktive startere og sånt ligger over mitt kompetansenivå i øyeblikket, men jeg skal lese og lære til neste gang  :)

En aktis starter er rimelig lett. er basicly vann med gjær og sukker i som har stått i noen timer før du tømmer det i.

cyberklad skrev:
En aktis starter er rimelig lett. er basicly vann med gjær og sukker i som har stått i noen timer før du tømmer det i.

Men husk å bruke maltekstrakt, ikke sukker.;)

Det ble å gjære med den ene posen tørrgjær jeg hadde, uten å fylle på noe mer. Den har jobbet nå i nesten tre uker på 11-13 grader og det bobler fortsatt i gjærlåsen, om ikke stormende så klart og stadig  :yes:
Jeg skal reise vekk i to uker, om to uker, og må vurdere om jeg skal flaske før reisen, etter fire/fem uker, eller etter seks/syv uker. Er det noen grunn til å tro at pilsen ikke klarer seg i gjærdunken i henimot to måneder?

IMG_0539_zps1a82d40c.jpg

Når hovedgjæringen er over, og det avtar i gjærlåsen er det en god ide å øke temperaturen til 16-17 grader.
Før du da reiser, er nok gjæringen over, og temperaturen kan senkes ned til 2-4 grader. Klart og fint øl når du kommer hjem :)

Ja, da jeg kom hjem fra tur sydpå hadde jeg kaldt og svært klart pilsnerøl  :) Det har da gjæret i ca. fire uker og vært lagret i mer, brukte flasker til forrige og mitt første brygg, nå kjøpte jeg meg en co2 flaske fra Tyskland og et corneliusfat fra nærbryggebutikken og har nettop tappet fra gjæringsdunken til fatet  :)

Hvor høyt trykk pleier man å ha på co2-flasken? Min kom jo ferdigfylt fra Tyskland, men bare med ca. 40 kg. Muligens pga transport e.l., ikke så viktig det, men når jeg skal fylle her i Bergen, hvor høytt trykk kan jeg da forvente å få?

IMG_0617_zpsaeec1b94.jpg

IMG_0618_zps174425d0.jpg

Mengden Co2 på flasken bestemmes kun fra vekt. Det er helt normalt å ha mellom 40-50 bar trykk på flasken og dette er ingen indikator på lite Co2, bare temperatur på flasken og mulig feilvisning på manometeret. Tar du ut flasken og setter den i romtemperatur så vil du se at trykket stiger.
Bare la den stå slik en ukes tid så kan du prøvesmake. Men prøv litt såpevann her og der for å forsikre deg om at alt er tett.

Normalt trykk ved romtemperatur er ca 50 bar, jeg fikk fult ei 2kg flaske som nok var litt overfylt, den var på 60bar. Men er normalt at den ligger på ca 40 bar i kjøleskap temperatur. Setter du flaska i romtemp stiger den nok til 50bar igjen. Men krabber den noe særlig under 40 bar har du brukt opp den flytende CO₂'n. Da er det bare gass å trøkket minker fort. 

Edit: noen kom meg vist i forveien.

Ahaa - takk for oppklaring  :) I min ungdom drev jeg litt med dykking, da var flasketrykket 200/300 kg med luft synes jeg å huske, men gass er gjerne ikke gass, så nå vet jeg det  ;D
Forresten, flott bil du har, Pedersen fra Torpa  :yes:

Trond C skrev:
Ahaa - takk for oppklaring  :) I min ungdom drev jeg litt med dykking, da var flasketrykket 200/300 kg med luft synes jeg å huske, men gass er gjerne ikke gass, så nå vet jeg det  ;D
Forresten, flott bil du har, Pedersen fra Torpa  :yes:

Passer for dem med hår på brøstet og som ikke blir redde når bakhjula slipper :hadet:

Det ble da øl av dette! En pose tørrgjær gjorde jobben selv om to var strengt etter oppskriften på gjærposen - den ble som brødgjær utvannet og gitt litt tid før den ble satt til arbeid, og gjæringstemperaturen holdt ganske bra. Tappet på Corneliusfat og tvangskarbonert, første gang jeg gjør det, ølet ble godt og uten uønsket bismak. Får ingen premie for det, men helt godt  :)  Jeg burde lest den utmerkede boken til Gustav Foseid før jeg fylte fatet - da hadde jeg brukt hevert og en slange ned i bunnen av fatet, etter å ha fylt det med co2, men jeg plasket det nedi via kranen på gjærfatet. Altså tilført godt med oksygen, men jeg får drikke det fort  8) Det hjelper å bruke literglass og vel så det - fatet står i uteboden og naboen ser hver gang jeg lurer med inn der med glass i hånd  :)

IMG_1784_zps883b9c05.jpg

Tilbake
Topp