Mer liv i lauget ...

Anders Christensen

Norbrygg-medlem
Hei, det var aktivitet i Trøndersk bryggelaug for et års tid siden, men det har siden den gang vært litt stille.

Jeg kunne godt tenkt meg til at det bryggelauget fungerer som en faglig ramme bryggerelaterte aktiviteter, og jeg tar meg den frihet å foreslå noen muligheter (og ja, jeg er veldig klar over at man ikke kommer i mål med alle disse punktene samtidig):

* Samsmaking - alle tar med et øl eller tre av egen produksjon og vi smaker på hverandres. Det var en suksess da vi gjorde det.
* Tur/ekskursjon - til ett eller annet relevant og bryggefaglig mål (lokale bryggerier, for turen til Dahls var en suksess!)
* Samkjøp av råvarer - så kan vi dele opp 25 liters sekker eller kjøpe en palle med Cornelius-fat
* Dyrking, deling og gjenbruk av gjær
* Faglige foredrag om bryggetekniske ting
* Uformell samling over en øl på en eller annen pub
* Sambrygging - en eller to blir med noen å brygge på deres bryggverk
* Midt-norsk mesterskap eller andre konkurranser
* Studiesirkler rundt ett eller annet tema
* Deling av lokale humleplanter og/eller humleavlinger
* Eksperimentering - f.eks at vi koordinerer innsats i et Basic Brewing Radio-eksperiment.

Det er sikkert masse annet også, og ett punkt på lista bør være å få på plass et formelt styre som har ansvar for ca 2-3 aktiviteter i halvåret - deriblant et årsmøte. Jeg tror vi trenger å formalisere det litt for å tydeliggjøre ansvar, ellers blir det lett til at spres og forsvinner.

Jeg kunne tenke meg til å arrangere én eller to aktiviteter på lista over. Er det noen andre som vil være med å ta et tak, så jobber vi i lag og det blir mindre arbeid på hver enkelt.

Ikke minst, hva er det mest interesse for å gjøre (og husk at de ulike aktivitetene har sterkt varierende krav til innsats!)
 
Hei.
Jeg er ganske fersk både som brygger og her på forumet så jeg vet ikke hvor mye aktivitet det har vært tidligere men det hadde vært moro om vi kunne fått til noe aktivitet i lauget.
Jeg er gjerne med og tar et tak i ny og ne hvis det er mulig å få til litt aktivitet og folk er interessert i å møtes rundt hobbyen. :brygging:
Atle
 
Hei
Jeg er ikke verdens mest rutinerte brygger, så har kanskje ikke så mye å bidra med helt enda, men dette virker som et godt prosjekt. Det med å samkjøre bestillinger av råvarer/fat virker som et godt påfunn. Hvertfall til min tynne lommebok på studielån :p
 
Mye bra her!

Det høres lurt ut å sette en liten gjeng til å styre lauget for å skape aktiviteter.

Jeg sniker inn litt om matfestivalen, da det også vel kan sies å være en del av lauget:
På Trøndersk Matfestival i starten av august slutten av juli har vi stått på stand og brygget øl sammen og forkynt det glade budskap i flere år, ved siden av Petit Agentur.
Vi er velkomne tilbake der i år også, men jeg er bortreist i tidsrommet, og kommer ikke til å organisere noe rundt dette.
Håper det er andre som har lyst til det, for det bruker å være givende både for oss som møtes der for å brygge sammen (nybegynnere og viderekommende i skjønn forening), og for de nysgjerrige som kommer innom.

Torsdag 2.-lørdag 4.august. Torsdag 27.-lørdag 29.juli. Matfestivalen har gitt oss gratis telt, strøm, bord og vannforsyning, og Petit har sponset oss med råvarer, gjæringsbøtter++.

Det som kreves av organisering, er å få med nok folk til å stå der de aktuelle dagene, og koordinere bryggeutstyr. Jeg kan selvfølgelig være behjelpelig med å gi info til den eller de som har lyst til å ta tak i dette. Egentlig har fristen for å melde på standen gått ut allerede, men arrangørene bruker å være velvillige til å få oss med likevel..

Ta kontakt om det er noen som vil ta tak i dette! :)

Det kan også være lurt med et aktivt (hjemme)bryggerlaug i forhold til å beholde juleølkonkurransen på Tautra.

Edit: Rettet opp dato for matfestivalen.
 
Jeg synes absolutt at vi skal repetere i år det vi har hatt tidligere år med brygging på Matfestivalen. Jeg blir gjerne med ... men ikke alene :)

Og så foreslår jeg at vi tar en 'samsmaking' i løpet av våren/forsommeren: 8-12 personer som bringer med et noe hjemmebrygg hver, slik at vi kan smake på hverandres øl. Gjerne øl med defekter også. Det er mye effekt med lite organisering, og derfor en god start.

Hvem andre blir med og dra i gang disse to tingene?
 
Hei, jeg kan forsøke å være i byen den uken det er Trøndersk matfestival, og ta meg fri en dag fra jobb for å hjelpe til.
 
Anders Christensen skrev:
Jeg synes absolutt at vi skal repetere i år det vi har hatt tidligere år med brygging på Matfestivalen. Jeg blir gjerne med ... men ikke alene :)

Og så foreslår jeg at vi tar en 'samsmaking' i løpet av våren/forsommeren: 8-12 personer som bringer med et noe hjemmebrygg hver, slik at vi kan smake på hverandres øl. Gjerne øl med defekter også. Det er mye effekt med lite organisering, og derfor en god start.

Hvem andre blir med og dra i gang disse to tingene?

Jeg kan gjøre et forsøk på å være med å dra igang 'samsmakinga', hvertfall. Passe diffust formulert, slik at jeg ikke blir for bondefanget. ;-) Jeg har lurt litt på å arrangere noe slikt selv, og kan tilogmed kanskje-kanskje få til et dugelig sted å være på Buran. Ingen lovnader, men jeg skal sjekke det ut i løpet av en dag eller to.

Matfestivalen kan jeg dessverre ikke være med på i år - da er jeg et annet sted i europa og drikker øl...

-- Tobias
 
Meget mulig jeg kan være med på stand på matfestivalen i år også, men jeg er nok dessverre ikke med på noe organisering.
 
Jeg er for tiden jobbsøkende og feireplanleggende, så jeg vet ikke 100% sikkert om jeg er i Trondheim i slutten av juli, men om jeg er er jeg gjerne med på matfestivalen i år igjen, og kan også stille med kjøleboksbryggeri som i fjor.
(Huff, lang setning.)
Å organisere kan jeg ikke ta på meg (alene), men kan evt hjelpe til med det òg.

Samsmaking er jeg også gjerne med på.
Jeg kan muligens låne samme lokale som sist, om det ikke ordner seg med det du ser på, Tobias.

Jeg har også så smått startet med en gjærbank, så alle aktiviteter rundt gjær er jeg veldig interessert i.
 
Lokaler er spikra, og vil ha plass til inntil 16 personer. Jeg kommer tilbake med mer info så snart nærmere planer er lagt!
 
Jeg stiller gjerne på prøvesmaking.
Har noen brygg som ikke er helt vellykket, og som forholdsvis ny brygger hadde det vært nyttig å få en pekepinn på hva som er feil med de. :)

Matfestivalen tror jeg ikke jeg har mulighet til å være med på, men siden det er siste helga i ferien kan det hende jeg er tilbake.
 
Jeg har sansynligvisferie når matfestivalen er så jeg kan sikkert stå på stand, men har ikke nok fritid til å ta på meg flere oppgaver som krever organisering.
 
Reiser til New York 1. august så matfestivalen er ikke aktuell for meg i år.
Men samsmaking hadde vært moro å være med på, jeg kan gjerne være med å  hjelpe til med å forberede eller opprydding eller hva det skal være.

Atle
 
Lars skrev:
Mye bra her!

Det høres lurt ut å sette en liten gjeng til å styre lauget for å skape aktiviteter.

Jeg sniker inn litt om matfestivalen, da det også vel kan sies å være en del av lauget:
På Trøndersk Matfestival i slutten av juli har vi stått på stand og brygget øl sammen og forkynt det glade budskap i flere år, ved siden av Petit Agentur.
Vi er velkomne tilbake der i år også, men jeg er bortreist i tidsrommet, og kommer ikke til å organisere noe rundt dette.
Håper det er andre som har lyst til det, for det bruker å være givende både for oss som møtes der for å brygge sammen (nybegynnere og viderekommende i skjønn forening), og for de nysgjerrige som kommer innom.

Torsdag 27.-lørdag 29.juli. Matfestivalen har gitt oss gratis telt, strøm, bord og vannforsyning, og Petit har sponset oss med råvarer, gjæringsbøtter++.

Det som kreves av organisering, er å få med nok folk til å stå der de aktuelle dagene, og koordinere bryggeutstyr. Jeg kan selvfølgelig være behjelpelig med å gi info til den eller de som har lyst til å ta tak i dette. Egentlig har fristen for å melde på standen gått ut allerede, men arrangørene bruker å være velvillige til å få oss med likevel..

Ta kontakt om det er noen som vil ta tak i dette! :)

Det kan også være lurt med et aktivt (hjemme)bryggerlaug i forhold til å beholde juleølkonkurransen på Tautra.

Jeg tror du har feil dato Lars.
 

Vedlegg

  • matfest.png
    18,1 KB · Sett: 425
Kan sikkert ta en vakt eller to på stand under matfestivalen, har ikke så alt for mange brygg på samvittigheten, men er ganske så snakkesalig når det kommer til brygging!
 
Atle Walvåg skrev:
Lars skrev:
Mye bra her!

Det høres lurt ut å sette en liten gjeng til å styre lauget for å skape aktiviteter.

Jeg sniker inn litt om matfestivalen, da det også vel kan sies å være en del av lauget:
På Trøndersk Matfestival i slutten av juli har vi stått på stand og brygget øl sammen og forkynt det glade budskap i flere år, ved siden av Petit Agentur.
Vi er velkomne tilbake der i år også, men jeg er bortreist i tidsrommet, og kommer ikke til å organisere noe rundt dette.
Håper det er andre som har lyst til det, for det bruker å være givende både for oss som møtes der for å brygge sammen (nybegynnere og viderekommende i skjønn forening), og for de nysgjerrige som kommer innom.

Torsdag 27.-lørdag 29.juli. Matfestivalen har gitt oss gratis telt, strøm, bord og vannforsyning, og Petit har sponset oss med råvarer, gjæringsbøtter++.

Det som kreves av organisering, er å få med nok folk til å stå der de aktuelle dagene, og koordinere bryggeutstyr. Jeg kan selvfølgelig være behjelpelig med å gi info til den eller de som har lyst til å ta tak i dette. Egentlig har fristen for å melde på standen gått ut allerede, men arrangørene bruker å være velvillige til å få oss med likevel..

Ta kontakt om det er noen som vil ta tak i dette! :)

Det kan også være lurt med et aktivt (hjemme)bryggerlaug i forhold til å beholde juleølkonkurransen på Tautra.

Jeg tror du har feil dato Lars.

Auda. Hvis datoene er 2.-4. august, kan jeg antakelig ikke være med likevel. Den årlige ølturen går nok av stabelen rett rundt om da...:(
 
Tror jeg sitter i nord-troms og fryser kattunger på meg 2-4 august, men det er en teoretisk mulighet for at jeg er tilbake til da. Kan evt vise småbatch biab-brygging.

Men samsmaking er en god ide! Jeg brygget to brygg sammen med kolleger på lørdag, og tenkte å flaske på førstkommende lørsdag. Bor utenfor byen, i Hommelvik, men med god kommunikasjon fra Trondheim via tog,  buss, og bil, så dersom noen har lyst til å komme innom så er det veldig mulig. Vi skal flaske på dagtid, tipper kl 1300. Har selv en allgrain hefeweizen å by på, og en sterkt modifisert coopers dark ale som jeg syns ble veldig bra (søt og bitter på en gang).
 
Hvordan blir det med brygging og stand for Norbrygg på matfestivalen til neste helg?

Er det på denne tråden det koordineres (skulle ha vært koordinert), eller er det tatt hånd om et annet sted?
 
Anders Christensen skrev:
Hvordan blir det med brygging og stand for Norbrygg på matfestivalen til neste helg?

Er det på denne tråden det koordineres (skulle ha vært koordinert), eller er det tatt hånd om et annet sted?

Jeg har heller ikke hørt noe hverken her eller andre steder, og antar det betyr at det ikke blir noe aktivitet i år.
Tror det bør planlegges allerede på tidligvinteren om det skal bli noe til neste år, da den egentlige påmeldingen for stands vel er i mars.
 
Tilbake
Topp