Merkelig gjæring på Saison

Ketil

 
Leste både i bøker og på forumet om hvordan dette ølet skulle lages. Pakket inn gjæringsdunk med elektrisk varmeteppe og liggeunderlag. Voldsom gjæring i flere dager. Styrte det hele med STC 1000 og føleren i selve vørteren. Satte den sakte oppover mot 34 grader. Etter noen dager ble det stille. Sjekket SG. Den var på skuffende 1.032. Satte til en pose Safale 05. Det var anbefalt i ei bok. Null reaksjon. Satte til en pose til. Null reaksjon. Etter tre uker fortsatt 1.032. Jeg ga opp, og forberdte rottene i drammenskloakken på årets julefest. Satte dunken i kjelleren som holder ca 15 grader nå. Regnet med å helle den ut. Rakk det ikke før jeg dro på jobb et par dager. Når jeg kom hjem, så jeg det var liv i gjærlåsen. Hva skjer?
Satte den opp igjen på badegulvet, hvor det er minst 25 grader. Der har den nå stått ei uke. Etter å ha stått dønn stille på 1.032 i to uker, er den nå på 1.008.
Det ble tapping på fat og karbonering likevel.
Jeg er ikke sikker på hva jeg lærte av dette, men at gjæringen startet igjen tror jeg at jeg setter på kontoen for flaks.
 
Tilbake
Topp