"Merkelig" lyd fra gasskoblingen ved bruk av tilbakeslagsventil

Marius K.

Norbrygg-medlem
Har montert på tilbakeslagsventiler på gasskoblingene mine. Når jeg har koblet ball-locken til et fat og setter på gassen kommer det en noe merkelig lyd. Noen som har vært borte i det?

EDIT: lagt til bilde

Vedlegg

• 20170130_201107.jpg
    20170130_201107.jpg
    140,8 KB · Sett: 88
Så da har du O.D.L-regulator med tilbakeslagsventiler, manifold med tilbakeslagsventiler, avstengingsventiler og fatkoblinger med tilbakeslagsventiler. Hvis jeg hadde solgt forsikring, hadde du fått rabatt! :)

Men det er akkurat som at du plystrer selv, lager du større åpning med munnen senker du frekvensen. Du kan f.eks se hvis du får slike i forskjellige størrelser, så kanskje du ender opp med et riktig så musikalsk kjøleskap :)

Så da har du O.D.L-regulator med tilbakeslagsventiler, manifold med tilbakeslagsventiler, avstengingsventiler og fatkoblinger med tilbakeslagsventiler. Hvis jeg hadde solgt forsikring, hadde du fått rabatt! :)

Må man ikke ha tilbakeslagsventil for å unngå potensielt å få øl opp i Co2 slangene? Vet det er regulatoren man bør unngå å få øl i, men har heller ikke lyst til å måtte styre med å vaske/bytte slanger.. Mulig jeg har misforstått, men om tilbaleslagsventil på fatkoblingene ikke er nødvendig og jeg dermed er overforsikret kunne selger orientert en Co2 newbie om det...

Tanken bak avsteningsventilene er forøvrig for å hindre lekkasje da ikke alle linjene fra manifoldet nødvendigvis vil benyttes til en hver tid. Har opplevd liten lekkasje i to ball lock ventiler tidligere så tenkte den 100 lappen ekstra var en grei forsikring mot tom co2 beholder :)

Må man ikke ha tilbakeslagsventil for å unngå potensielt å få øl opp i Co2 slangene? Vet det er regulatoren man bør unngå å få øl i, men har heller ikke lyst til å måtte styre med å vaske/bytte slanger.. Mulig jeg har misforstått, men om tilbaleslagsventil på fatkoblingene ikke er nødvendig og jeg dermed er overforsikret kunne selger orientert en Co2 newbie om det...
Hvis du har tilbakeslagsventil i den ene enden av slangen (regulator eller manifold), trenger du ikke i den andre enden. Men hvis du bruker åpne splitter (T eller kryss), trenger du på fatkoblingene. Har brent meg på det...
Edit: jepp, hvis du kjøpte alt samlet, burde selger informert bedre

Selv synes jeg du har dratt i ganske godt med tilbakeslagsventiler. Personlig så ville jeg bare hatt en som tar seg av selve regulatoren. Hvis det kommer litt øl i slangene så havner de dråpene evt i neste øl, eller så kan du blåse de rene hvis du gidder det ved å ha trykk på slangen og åpne opp ball lock'en. Og så får du ikke sett trykk på fatet med mindre det trykket er lavere enn det regulatoren er innstilt på.

Ok, da er det mulig jeg er litt overforsikret her, men skal heller leve godt med det. Da blir i hvert fall Co2 oppsettet garantert ølfri sone :)

Edit: da er det i hvert fall noe her i huset som er ølfritt :D

En Sånn liten OBS. Etter at du trykksetter anlegget, spray starsan eller såpevann på alle koblinger og manifold for å se om det lekker noen plass. Hilsen en som tømte 6kg gass sakte ut i kjøleskapet en gang.

En Sånn liten OBS. Etter at du trykksetter anlegget, spray starsan eller såpevann på alle koblinger og manifold for å se om det lekker noen plass. Hilsen en som tømte 6kg gass sakte ut i kjøleskapet en gang.

Jeg har ikke kjørt "såpetesten", men kjørte en test hvor jeg jeg slo på gassen og justerte alle ventilene på regulatoren på 1 bar og slo av gassen igjen. Alle manometrene viste det samme etter en stund, så da regner jeg med systemet er lekkasjefritt :)

Har montert på tilbakeslagsventiler på gasskoblingene mine. Når jeg har koblet ball-locken til et fat og setter på gassen kommer det en noe merkelig lyd. Noen som har vært borte i det?

Lyden av luft som fylles (ekspansjon). Trykket i ventilen øker til den oppnår samme tykket som i flasken (gassen komprimeres).

Sent from my iPad using Tapatalk

Tilbake
Topp