Meske i kokekaret?

Jeg har brygget med brew in a bag metoden i snart ett år nå. Jeg bruker en tilsvarende pose som den Vin og Bar har i en 19 l kjele. Jeg brygger stort sett bare 10-12 l om gangen (brygger raskere enn jeg klarer å drikke...). Når jeg brygger svake øl (OG 1.040 og lavere) havner jeg typisk på 85 % utbytte. Sterkere øl gir lavere utbytte, siste bryggedag ga 80 % ved OG på 1.066. Effiktiviteten faller ganske raskt ved sterkere brygg.

Jeg pleier ofte å pakke kjelen inn i tepper eller en dyne under meskingen. Da faller temperaturen ikke særlig mer enn 2 grader på en time hos meg. Jeg prøvde også stegmesking nylig når jeg brygget en flandern rød. Da hadde jeg kjelen på kokeplaten hele tiden og skrudde av og på varmen underveis. Litt mer styr, men det gikk helt greit. Jeg bruker en damprist (en slik man bruker for å dampe grønnsaker i en vanlig kjele) i bunnen av kjelen for å holde posen litt vekk fra bunnen så posen ikke skal svi seg.

Jeg synes podcasten Basic Brewing Radio hadde om brew in a bag den 2. april 2009 er en god innføring. 

Ett lite tips til slutt; når jeg brygger sterke øl eller vil ha litt ekstra volum skyller jeg posen med malt. Jeg løfter ut posen og har den over i en stor balje. Så heller jeg på 2-3 l varmt vann og lar det stå noen minutter. Skyllevannet har overraskende høy tetthet.

neslekkim skrev:
Smart, trenger ikke loppis engang, selges jo kjeler over en lav sko på Coop nå til 400 kr, de er jo på 20 liter, må bare ta med målebånd og sjekke.

Men trenger å skaffe en sveiser ellernoe for å bytte bunn da.

Får man kjøpt perforerte stålplater som kan duge til silbunn?, hvor store hull snakker vi om da?, 2mm?

hvilken Coop har denne ?  hypermarked, prix ?
Har du målene også ?

Tok ikke mål, men Coop Obs har denne, var i tilbudsbladet som kom for litt siden... Tror kanskje Obs'en på Økern er en sånn Hypermarked, men muttern rapporterte at de hadde den på Steinkjer også.

Bruker et termostatstyrt varmebad som er beregnet for å holde retter varme i resturanter. Det har tappekran under. Dette bruker jeg både til mesking og koking.

Owe skrev:
Jeg har brygget med brew in a bag metoden i snart ett år nå. Jeg bruker en tilsvarende pose som den Vin og Bar har i en 19 l kjele. Jeg brygger stort sett bare 10-12 l om gangen (brygger raskere enn jeg klarer å drikke...). Når jeg brygger svake øl (OG 1.040 og lavere) havner jeg typisk på 85 % utbytte. Sterkere øl gir lavere utbytte, siste bryggedag ga 80 % ved OG på 1.066. Effiktiviteten faller ganske raskt ved sterkere brygg.

Jeg pleier ofte å pakke kjelen inn i tepper eller en dyne under meskingen. Da faller temperaturen ikke særlig mer enn 2 grader på en time hos meg. Jeg prøvde også stegmesking nylig når jeg brygget en flandern rød. Da hadde jeg kjelen på kokeplaten hele tiden og skrudde av og på varmen underveis. Litt mer styr, men det gikk helt greit. Jeg bruker en damprist (en slik man bruker for å dampe grønnsaker i en vanlig kjele) i bunnen av kjelen for å holde posen litt vekk fra bunnen så posen ikke skal svi seg.

Jeg synes podcasten Basic Brewing Radio hadde om brew in a bag den 2. april 2009 er en god innføring. 

Ett lite tips til slutt; når jeg brygger sterke øl eller vil ha litt ekstra volum skyller jeg posen med malt. Jeg løfter ut posen og har den over i en stor balje. Så heller jeg på 2-3 l varmt vann og lar det stå noen minutter. Skyllevannet har overraskende høy tetthet.
Har du noengang målt utbyttet / tettheten i skyllvann 1 og 2?

Lurer ellers på hvordan folk skyller posen. Tar dere den bare rett opp av meskekaret og kryster lett på posen eller vrir dere den hardt opp? Er det vanlig å skylle flere ganger?

Jeg spør fordi jeg prøvde BIAB-metoden (bomullsdukk) i helga med svært dårlig utbytte (så dårlig at jeg ikke tørr å fortelle at den ble 30...  :noway:) Men tror nok at forklaringa skyldes for dårlig knusing av malten. Meska elles i 75 min på 64 - 69 grader.

FrodeSy skrev:
Owe skrev:
Har du noengang målt utbyttet / tettheten i skyllvann 1 og 2?

Litt sent svar er jeg redd. Jeg har bare skyllet malten en gang, så jeg vet ikke noe om tettheten skyllevann nr. to.

Vørteren som rant ut av posen første gang når jeg brygget en engelsk IPA, med totalt 2,8 kg malt og 14 l til innmesk, hadde en tetthet på 1.056. Skylling med 3 l vann ga vørter med tetthet 1.055. Da klemte jeg ikke så mye på posen før jeg overførte den til skyllekarret. Dette er den eneste gangen jeg har målt tettheten individuelt er jeg redd.

Lars-Erik

Kan man bruke bomull til dette, eller må det være polyester? Høres ut som en grei måte å komme i gang med all grain mens jeg venter på resten av utstyret :)

Med min erfaring bør en kanskje gå for polyester, i den grad den tåler koking. Har tidligere forstått det slik at polyester vil kunne krympe / smelte under kok, men bl.a. Tarjei77 brukte polyester i høst uten at han, så langt jeg kjenner til, har gitt andre tilbakemeldinger enn at dette funka fint.

For min del syns jeg bomullsduken slapp gjennom vørteren raskt nok, så jeg tror nok at min lave uttelling skyldtes dårlig knusing av malten. En kompis som jeg brygga sammen med har bare brygga allgrain tidligere. Han var veldig imponert over dette oppsettet og vurderer å kjøre dette på mindre brygg hjemme (mindre leilighet).

FrodeSy skrev:
Med min erfaring bør en kanskje gå for polyester, i den grad den tåler koking. Har tidligere forstått det slik at polyester vil kunne krympe / smelte under kok, men bl.a. Tarjei77 brukte polyester i høst uten at han, så langt jeg kjenner til, har gitt andre tilbakemeldinger enn at dette funka fint.

For min del syns jeg bomullsduken slapp gjennom vørteren raskt nok, så jeg tror nok at min lave uttelling skyldtes dårlig knusing av malten. En kompis som jeg brygga sammen med har bare brygga allgrain tidligere. Han var veldig imponert over dette oppsettet og vurderer å kjøre dette på mindre brygg hjemme (mindre leilighet).

Veldig fornøyd med ellosmeskekaret i polyester,sjølv om eg berre har fått sett to brygg endå. Helsikes stilretting og litt mindre helsikes familielivsom stikk kjeppar i hjula. Eg la eit glaslok frå ei steikepanne opp ned i botnen for å halde duken unna varmen, og det gjekk greitt til og med då eg varma opp til neste meskesteg i ein tostegsmesk og til mashout etterpå. Skal seiast at eg berre har 2000 watt med straum i botnen, med full gassbrenning trur eg eg ville lyfta duken godt med varmen på...

For de som eventuelt ikke er veldig nevenyttige med nål og tråd kan kanskje denne være et alternativ:

http://www.craftbrewer.com.au/shop/details.asp?PID=4221

Stor polyesterpose tilpasset brew in a bag til AUD 34.59 (ca 195,-) inkludert porto til Norge. Jeg har bestilt en etter at jeg konkluderte at meskeposen fra bryggselv.no ble litt for liten. Kan eventuelt komme tilbake med mer info etter at jeg har fått den i hus og testet den.

Per Christian
ps. Første post. lol. w00t. etc.

Vi også tipse om denne posen:

http://cgi.ebay.com/Viking-huge-mas...=230627386373&ps=63&clkid=968326933494219884
Den har ingen strammemulighet i toppen men funker bra uten. Jeg bruker denne i en kjele på 36 l.
Har også en pose fra Brewferm men denne er bare akkurat passe. Begge fungerer.

Ellers har jeg hatt litt varierende effektivitet når jeg brygger med BIAB. Har på de siste bryggene ligget rimelig stabilt på 75-80%.
På alle disse bryggene har jeg mesket lengre enn 60min. Ser ut som jeg må over 80min mesketid for å oppnå ønsket utbytte.
Vet ikke hva som gjør dette, men kan det være at man ved BIAB har høyt vanninnhold i mesken?

Mesker ihvertfall nå i 90min og da ser det ut som utbytte har stabilisert seg.  :biersmile:

kjøpte meske pose oss petit funker fint som snus på min 32 l kjele men stamming i toppen mesker ikke med den men bruker den som humlepose  :ilike:

Veggis skrev:
Vi også tipse om denne posen:

http://cgi.ebay.com/Viking-huge-mas...=230627386373&ps=63&clkid=968326933494219884
Den har ingen strammemulighet i toppen men funker bra uten. Jeg bruker denne i en kjele på 36 l.
Har også en pose fra Brewferm men denne er bare akkurat passe. Begge fungerer.

Ellers har jeg hatt litt varierende effektivitet når jeg brygger med BIAB. Har på de siste bryggene ligget rimelig stabilt på 75-80%.
På alle disse bryggene har jeg mesket lengre enn 60min. Ser ut som jeg må over 80min mesketid for å oppnå ønsket utbytte.
Vet ikke hva som gjør dette, men kan det være at man ved BIAB har høyt vanninnhold i mesken?

Mesker ihvertfall nå i 90min og da ser det ut som utbytte har stabilisert seg.  :biersmile:
Køyrer du mashout? Eg mesker ein time på ein tempo, og varmer opp til mashout. Ligg opp mot 80 prosent.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Tarjei77 skrev:
Køyrer du mashout? Eg mesker ein time på ein tempo, og varmer opp til mashout. Ligg opp mot 80 prosent.

Nei. Har kun kjørt mesketemp i x antall minutter og så tatt opp posen. Ser ut som det blir ca samme resultat med økning av temperatur og økt lengde på meskingen da. Greit å vite. :brygging:
Hvor mye skviser du posen? Jeg holder på en god stund for å få med mest mulig av godsakene. Legger posen på et gryteunderlag fra ikea( rustfritt stål) som jeg legger på toppen av kjelen.

Skviser litt, og legg posen på ein snudd pastasil i eit gjæringskar. Får vanlegvis ut eit par liter ekstra der.

Har forsøkt meg på BIAB, og som nevnt tidligere her så er jo dette egentlig den eneste løsningen for oss med ikke så alt for store omgivelser. Jeg brukte en 19 l kjele som jeg har kjøpt, og meskesekken fra Vin og Bar. Jeg syntes vel egentlig dette virket ganske bra, selv om kokaplata mi brukte litt vel lang tid til å få opp varmen der den skulle være. Vurderer å kjøpe noe som er litt heftigere for å koke opp kjelen med, slik at ikke hele dagen går med på å vente på at temperaturen skal bli riktig.

Jeg fikk et utbytte på 76%, som kanskje ikke er helt til å ta bølgen av - men det fungerer jo.

Noen spørsmål:

- kan/bør det lave utbyttet kompenseres med at man bruker mere malt?

- jeg brukte en oppskrift som spesifiserte ganske mye vann når jeg mesket. Kan jeg bruke litt mindre vann for å få temperaturen raskere på plass, og så ha på litt mer vann ettersom det koker ut? 16 l vann + 3 kg malt ga velig lite plass igjen i kjelen.. Eller er det slik at man bør ha ganske mye vanne fordi det mettes av malt eller noe?

- noen som vet hvor mange kw en vanlig stekeovn gir på største plate? Er det noe å hente på en kokeplate fra Clas (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164051687) eller er det gass som gjelder? Har vurdert "vannkoker" prinsippet også, men er det så stor forskjell på en 2kw vannkokerelement og en 2kw plate? Noe forsvinner jo i luftvarme etc, men det kan da ikke være så mye?

Akkurat den plata der er vel litt teit med tanke på at den har innebygd termostat.. Litt rundtomkring får du 2kw plater fra Kervel, de fungerer sikkert bedre. (har selv en 2kw induksjonsplate, men den slår seg av etter en tid.. )

Bruker kervel 2000 watt med 36 liter kjele. Har isolert kjelen med liggeunderlag. Heilt akseptabel oppvokst med 20-25 liter i kjelen.

Tilbake
Topp