Meske og skyllevann.

Janea

Norbrygg-medlem
Sliter litt med min 30 liters Netthandel brygger da meskebeholderen kun tar max 6,5 liter med malt før det blir problem med at jeg får for lite meskevann og det blir et slit å røre rundt i denne.
Jeg blir i grunnen mer og mer fornøyd med bryggene mine etter hvert (11 brygginger til nå),men jeg brygget en Ringnes Julebokk fra Bryggselv i fjor (7,7 kilo med malt) og den manglet den dybden og snerten som originalen har.
Så hva mener de lærde her er mest kritisk,meske-eller skyllevann ?
 
Reduser basemalten og tilsett maltekstrakt så du kommer opp i planlagt OG.

Takk for den.Hadde tenkt og kun redusere basemalten,men så mener jeg i forbifarten å ha sett noe om tilsetting av maltekstrakt.
Har du noen ide om mengden av maltekstrakt som da må tilsettes?
 
Hvis du bruker et bryggeprogram så ser du hvor mye ekstrakt du må tilsette hvis du f.eks. fjerner 1 kg malt.
 
Du kan bruke dette, f.eks.: All Grain OG, FG, ABV Calculator - Brewer's Friend

Når det gjelder hvor kritisk mengden meskevann er, så spiller det liten rolle så lenge du har mer enn 2,5 liter vann til hvert kilo malt. Helst bør du kanskje opp på 2,7. Men under 2,5 vil du få et søtere øl, og et dårligere utbytte - i alle fall om vi skal tro John Palmer i How to Brew.
 
Du kan bruke dette, f.eks.: All Grain OG, FG, ABV Calculator - Brewer's Friend

Når det gjelder hvor kritisk mengden meskevann er, så spiller det liten rolle så lenge du har mer enn 2,5 liter vann til hvert kilo malt. Helst bør du kanskje opp på 2,7. Men under 2,5 vil du få et søtere øl, og et dårligere utbytte - i alle fall om vi skal tro John Palmer i How to Brew.

Tusen takk for hjelpen.Ser at med kapasiteten på bryggeren min så blir jeg nok å gå mer og mer over til oppskrifter istedet for ferdigsett som mange ganger har for store mengder malt .Og oppskrifter florerer det jo heldigvis av :).
 
Tusen takk for hjelpen.Ser at med kapasiteten på bryggeren min så blir jeg nok å gå mer og mer over til oppskrifter istedet for ferdigsett som mange ganger har for store mengder malt .Og oppskrifter florerer det jo heldigvis av :).

Ja, det blir billigere også.
 
Ja, det blir billigere også.

Det er jeg nokså usikker på. For meg, som kjøper basismalt i sekker, og all spesialmalt hel i kilo, kverner sjøl, og gjenbruker all gjær flere ganger, blir det avgjort billigere. At jeg får humlerester spiller liten rolle, alt blir jo brukt etter hvert. Men om du ikke brygger så mye, og leverer oppskrifta i butikken, får den kverna der, kjøper all gjæren du skal bruke, og kjøper humle i 100-gramsposer, så tror jeg faktisk det blir dyrere. Mats på Strømmen mente i alle fall det.
 
For en 25-liters batch blir det generelt dyrere ja, det jeg har gjort er å skalere opp maltet så langt at jeg får brukt opp humlene, en IPA jeg har brygget en batch av kjøpte jeg nok til 100 liter, og en pakke gjær som jeg setter starter på, da ender jeg på ca 10,- pr liter, om en ser bort i fra magnetrører og kolbe.

Skulle jeg kun ha handlet inn til en 25 liter av dette ville det ha endt på rundt 25,- pr liter.
 
Men om du ikke brygger så mye, og leverer oppskrifta i butikken, får den kverna der, kjøper all gjæren du skal bruke, og kjøper humle i 100-gramsposer, så tror jeg faktisk det blir dyrere. Mats på Strømmen mente i alle fall det.

Jeg sjekket den siste bestillinga mi og der har jeg betalt 390,- for malt til to batcher og en pakke gjær.
Jeg hadde humle og gjær til den ene, men hvis jeg skulle kjøpt det i tillegg hadde det blitt 620,-.
Et sett koster fra 350,- og oppover, så det er fortsatt billigere å kjøpe etter oppskrift, men kanskje ikke så mye som jeg trodde.
 
Jeg sjekket den siste bestillinga mi og der har jeg betalt 390,- for malt til to batcher og en pakke gjær.
Jeg hadde humle og gjær til den ene, men hvis jeg skulle kjøpt det i tillegg hadde det blitt 620,-.
Et sett koster fra 350,- og oppover, så det er fortsatt billigere å kjøpe etter oppskrift, men kanskje ikke så mye som jeg trodde.

Jeg mekka tre sett med malt fra lageret mitt til en kamerat, og tilpassa det sånn at det gikk opp med humler. Ingen rester, altså. Han kjøpte to poser tørrgjær til hvert brygg. Da blei settene i snitt rundt 50 kroner billigere enn sammenlignbare sett.
 
Det er jeg nokså usikker på. For meg, som kjøper basismalt i sekker, og all spesialmalt hel i kilo, kverner sjøl, og gjenbruker all gjær flere ganger, blir det avgjort billigere. At jeg får humlerester spiller liten rolle, alt blir jo brukt etter hvert. Men om du ikke brygger så mye, og leverer oppskrifta i butikken, får den kverna der, kjøper all gjæren du skal bruke, og kjøper humle i 100-gramsposer, så tror jeg faktisk det blir dyrere. Mats på Strømmen mente i alle fall det.
Jeg tror Mats på Strømmen vil selge kit. Jeg har alltid brygget egen oppskrift og har aldri satt mine ben i et kit, men mener å ha kalkulert at dersom man faktisk brygger mer enn ett brygg, slik at man får utnyttet de 100 grams humleposene på sikt, så er det billigere med egen oppskrift enn kit.
 
Tusen takk for hjelpen.Ser at med kapasiteten på bryggeren min så blir jeg nok å gå mer og mer over til oppskrifter istedet for ferdigsett som mange ganger har for store mengder malt .Og oppskrifter florerer det jo heldigvis av :).
Jeg har aldri brygget noe annet enn oppskrifter, siden mine batcher produserer mellom 10 og 15 liter øl, altså små batcher. Det er bare moro og utfordrende, og det er først når man tilpasser og lager oppskrifter for eget "bryggeri" at man forstår sammenhengene mellom meskeeffektivitet, mengde malt, OG, FG, IBU, BU/GU og ABV og faktisk får kontroll på dette.
 
Jeg tror Mats på Strømmen vil selge kit. Jeg har alltid brygget egen oppskrift og har aldri satt mine ben i et kit, men mener å ha kalkulert at dersom man faktisk brygger mer enn ett brygg, slik at man får utnyttet de 100 grams humleposene på sikt, så er det billigere med egen oppskrift enn kit.

hehe - Mats veit godt at jeg uansett ikke kjøper sett, så det ville vært poengløst for ham å prøve å overtale meg til å gjøre det. Han mente jo ikke at det ville blitt billigere for meg, heller - det blir det åpenbart ikke, bl.a. fordi jeg dyrker gjæren sjøl - men at det faktisk var billigere for den som skulle kjøpe alt i butikken, og få malten kverna der. Jeg ser ikke noen grunn til å tvile på det. (Folk kan være hederlige sjøl om har interesser i noe.)

Kameraten min som jeg satte sammen oppskrifter for - det var øl som det ikke finnes sett på, men som han gjerne ville ha - brygger ellers med sett, og for ham er det en ideell løsning. Jeg tviler på at han kommer til å gå inn i brygginga på den måten vi gjør; han vil ha drikkelig øl på en grei måte, og har ikke noe stort behov for å gå til bunns i alle de store mysteriene. Han bruker energien sin på andre områder, og jeg føler ikke for å prøve å omvende ham - men det er hyggelig å hjelpe ham til å få godt øl:). Og så var det interessant å finne ut at settene ikke er urimelig dyre - kanskje tvert i mot.
 
Ølsett er jo en ryddig måte å brygge på da. Ferdig oppmålt og klargjort. Problemet kommer hvis man ryker på tilbud på ølsett, og kjøper de man kanskje kunne tenkt seg å brygge, så blir det liggende. Og liggende. Så er det også et problem at mange kit er solgt med en gitt type gjær, ofte driten fra MJ, og i tillegg for lite. Kjøper man inn noen typer basemalt og spesialmalt, så er man ikke låst til å brygge det og det ølet, man kan ombestemme seg. Nå bestilte jeg nettopp 167 kilo malt fra Norsk Malt, selv om jeg har over 100 kg basemalt i hylla, og en del spesialmalt... jaja.
 
Min største innvending mot kit er at det kan være vanskelig å får det til å passe 100% til effektiviteten i ditt eller mitt konkrete "bryggeri". Det er ikke bare å justere vannmengder heller, for med effektivitet og vannmengde endrer jo IBU seg osv... Men på den annen side: Jeg får stadig avvik fra det planlagte, jeg også.
 
Tilbake
Topp