Meske over natten?

Hei. Imorgen planlegger jeg å meske over natten pga tidsklemma. Har gjort det før med vanlig meskekar uten noen problemer, men da har jeg bare latt temperaturen synke utover natten. Med speidelen så har jeg nå mulighet til å holde den på ønsket temp. Det jeg lurer på om det er best å meske etter oppskrift på 90min, slå av og fortsette på morgenen? Eller evt holde den på en viss temp over natten? Har lest at det anbefales å heve temp til 90grader for å drepe evt basselusker, kanskje det er en ide? Meske som vanlig, heve temp til 90 og så slå av?
 
Sidst jeg mæskede natten over, satte jeg anlægget på manuel 67 grader og uden recirkulation, lod den stå natten igennem og ud mæskede ved 78 grader næste morgen, den havde så stået ca 8 timer ved 67 grader.
 
lac skrev:
Sidst jeg mæskede natten over, satte jeg anlægget på manuel 67 grader og uden recirkulation, lod den stå natten igennem og ud mæskede ved 78 grader næste morgen, den havde så stået ca 8 timer ved 67 grader.

Nysgjerrig på hvilken effekt det hadde på utbyttet ditt? Regnet på det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tror nok eg ville mesket ferdig og dagen etter forsatt med koking som vanlig, vil da tro du kommer nærmere målet med brygget.Det har vi gjort iverfall
 
Ingemarh skrev:
lac skrev:
Sidst jeg mæskede natten over, satte jeg anlægget på manuel 67 grader og uden recirkulation, lod den stå natten igennem og ud mæskede ved 78 grader næste morgen, den havde så stået ca 8 timer ved 67 grader.

Nysgjerrig på hvilken effekt det hadde på utbyttet ditt? Regnet på det?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tipper det resulterte i veldig høy utgjæring.

Hvis du ikke varmer opp til 78 grader etter plalagt mesketid fortsetter vel bare konverteringen. Da ender du opp med neste bare enkle sukkerarter.
 
Trond.A skrev:
Å varme opp mesken (med maltet i) til 90 grader er vel ingen god idé.
Det var ikke planen heller, dårlig formulert:) Mente å varme opp til 90 grader etter mesking og skylling.
 
Mæskede i 720 min ved 65 grader og næste dag startede jeg med at udmæske ved 78 grader i 15 min, min "Measured Efficiency var efter BeerSmith på 90,4 % men det skal lige tilføjes at det var et test bryg med 500gr hvede og 500gr Rug malt abv. blev 1,6%.
Den forrige var en Porter, min mæske profil var:
Mash In, 15 grader i 95 min.
Mash Step 1, 68 grader i 95 min.
Mash Step 2, 76 grader i 95 min.
Out Mash, 78 grader i 15 min.
Min eff. blev på 80% nomalt ligger den på 73%
 
Tror nok eg ville mesket ferdig og dagen etter forsatt med koking som vanlig, vil da tro du kommer nærmere målet med brygget.Det har vi gjort iverfall

Har dere da holdt den på ønsket temp, eller har dere latt temperaturen synke i løpet av natten.
 
BTTjelta skrev:
Tror nok eg ville mesket ferdig og dagen etter forsatt med koking som vanlig, vil da tro du kommer nærmere målet med brygget.Det har vi gjort iverfall

Har dere da holdt den på ønsket temp, eller har dere latt temperaturen synke i løpet av natten.

Hei og takk for sist
Vi har mesket,skyllet og silt av malten slik at det er kun vørter igjen i gryta til neste dag. Vørteren har nå blit kald i løpet av natten,vi fyrer opp til kok med litt omrøring så det ikke blir noe svidd i bund og fortsette brygging som vanlig. Det har fungert helt topp for oss
 
Tilbake
Topp