Meske over natten?

Hei. Har en lignende post under underforumet for speidel, ikke meningen med dobbelposting, men føler jeg ikke har fått helt svar på det jeg lurte på så kanskje jeg når ut til noen flere lærde her:

Skal meske over natten pga jobb/tidsklemma, blir stående 7-8 timer. Oppskriften sier enstegsmesking på 65grader. Hva er "best" av:

1: Meske på 65grader gjennom hele natten, mashout og skylle på morgenen?
2: Meske på 65grader i 90 min, mashout og skylling, varme opp til 90grader(for kverking av evt basselusker), la det stå natten over og starte opp med koking på morgenen?

Hvis det blir litt hipp som happ så velger jeg alternativ 1 da det hadde passet meg best.
 
Nå er du vel ikke ute etter akkurat "jeg tror", men jeg tror jeg ville satset på nr 2.

Bl.a. for at det ikke skal trekkes ut tanniner fra skall som setter usmak som følgeav en så lang mesking.

Edit: Vil tro det holder med en mashout på 78 grader også.
 
Med mindre du vil ha noe *veldig* tørt, så bør du ihvertfall ikke ta nr 1, vil jeg tro, da får enzymene alt for god tid til å jobbe

noe liknende av nr 2 er det vel derimot flere som har gjort her, bare meske som vanlig om kvelden, med vanlig utmesk, tapp over i kjelen, også koker man neste morgen. Du skulle heller ikke trenge å bekymre deg spesielt om bakterier, for de kverkes jo nøye under kokingen neste morgen uansett, og det er begrensa hvor mye skade de rekker å gjøre i løpet av en natt.
 
# 2, men helt ok å avslutte etter skylling. Vi har gjort det flere ganger. Veldig fin måte å dele opp bryggedagen, mer eller mindre på midten.
 
Jeg tror basic brewing radio har en podcast med intervju med en som har eksprementert litt med det jeg mener han kalte reversed step mashing. Starte med høy temp ( husker ikke detaljer) og bare la tempen synke. Det ble hvist øl av det også. Han pleide å sette i gang dette og f.eks ta en tur i butikken osv. Sikkert noen tips der.
 
TorsteinO skrev:
Med mindre du vil ha noe *veldig* tørt, så bør du ihvertfall ikke ta nr 1, vil jeg tro, da får enzymene alt for god tid til å jobbe

noe liknende av nr 2 er det vel derimot flere som har gjort her, bare meske som vanlig om kvelden, med vanlig utmesk, tapp over i kjelen, også koker man neste morgen. Du skulle heller ikke trenge å bekymre deg spesielt om bakterier, for de kverkes jo nøye under kokingen neste morgen uansett, og det er begrensa hvor mye skade de rekker å gjøre i løpet av en natt.

Jeg ville gjort som TorsteinO foreslår herhar selv gjort det samme.
 
Tilbake
Topp