Meske på kvelden, koke på morgenen?

Som tittelen sier. Er det noe risiko med å meske seint på kvelden, la det stå i gryta som settes på kok tidlig neste morgen?
 
Jeg mesker ofte en ettermiddag og koker neste. Aldri hatt noen problemer med det, men har passet på at kjelen er mest mulig tettet.

Sent from my C6903 using Tapatalk
 
Høres bra ut. Vil denne teknikken gjøre det viktigere med ut mesking? Så man stopper enzymaktiviteten?
Vil helst IKKE gjøre noe som ødelegger brygget.  :neinei:
 
Til dere som gjør dette. Hvordan er det med temperaturen? Mesker dere F.eks. i 90 min. på 67 grader og så slår av eventuell varme, og bare lar temperaturen synke? Og hva ligger vanligvis tempen på om morningen?
 
Gjør det akkurat nå faktisk! Gjorde det sist gang også - mesket som vanlig i 60-70 minutter, men hevet så tempen til 80 grader (for stopp av enzymaktivitet + knekke evt. baselusker) før jeg røsket
ut kontakten og satte på lokk. Målte ikke tempen dagen etter (skal prøve å huske i morgen), men kjørte på full guffe med vanlig kok. Det gikk greit fort å få kok.

Ølet ble ikke noe dårligere enn tidligere øl, så dette ga mersmak. Herlig å ikke ha "stress", eller måtte sette av en hel dag for brygging, som familiemann.
Mesk på kvelden, kok på morran. Mitt mantra heretter! Dette gir også tid til å sove på om humlemengden er korrekt, eller riktig type... Hmmm...
 
Det hørtes ut som et opplegg som må prøves. Som nybakt førstegangs familiemann er det litt ting som må omprioriteres. Og da er det greit å kunne ta det over flere dager :)
 
Nå er ikke jeg akkurat dreven i dette, men mine beste øl hittil har vært brygget på denne måten. Har mesket på vanlig vis, skylt og tappet på gjæringsdunker, på med lokk og inn på kjølerommet. Kokt kvelden etter. Oppkoket har selvfølgelig tatt noe tid, men i den grad brygging er stressende, har dette vært mindre stressende. Veldig grei måte å få satt en batch når du ser at to påfølgende kvelder er åpne i tidsplanen, særlig nå i småbarnsfasen.
 
Dette høres jo genialt ut, spesielt hvis en har en ekstra kokemulighet. Meske på kvelden, skylle og tømme vørteren over i en stor kasserolle og la stå over natta.
Morgenen etter, start kok samtidig med at en starter mesking med batch nr. 2 i bryggkjelen. Når koken på batch 1 er ferdig er batch 2 klar for koking.

Dette må prøves...
 
Det gikk bra i morges. Under (ikke så tett) lokk hadde tempen gått ned ca. 30 grader på 12 timer. Kok, kjøl, rehydrering, oksigenering og rengjøring unnagjort på mindre enn tre timer. Dette blir en vane!
 
Ikke at det plent skal prøves, men hvordan vil frysing av nymesket vørter fungere tro..?
Feks i 5l spann og koke litt nå og da med forskjellige humetilsetninger..
Noen som har prøvd?

--
 
Hans Einar skrev:
Ikke at det plent skal prøves, men hvordan vil frysing av nymesket vørter fungere tro..?
Feks i 5l spann og koke litt nå og da med forskjellige humetilsetninger..
Noen som har prøvd?

--

Jeg har gjort det for startervørter mange ganger. Det fungerer greit, men vørteren har det med å skille seg litt, antakelig fordi sukkerinnholdet + diverse gjør noe med frysepunktet i væsken. Jeg vil tro at det ikke gjør noe særlig med smaken.
 
Dette høres ut som noe som må prøves! Jeg har lagt min elsk på FWH, noen som vet om dette er mulig i forhold til dette? Kan tenke meg at det kanskje ikke er så bra?
 
Om man først gjør dette er det da litt bortkastet å ikke benytte seg av at ventetiden har gjort mesken helt klar? Og at man tapper av, f.eks med en hevert, over i et gjæringskar uten å ta med bunnslammet, vaske kjelen, helle søtvørteren tilbake i kjelen og starte kok?
 
Gjør dette støtt og stadig. Varmer opp vørteren til rett under kokepunktet før jeg avslutter dag 1. Kjelen holder lett 50-55 grader på morran uten isolasjon, så oppkok tar ikke all verden med tid det heller på dag 2.
 
Dette var egentlig ikke så dumt... Da kan jeg jo gjøre noe nyttig når vesla drar meg opp halv sju på søndag...
 
Tilbake
Topp