Meskeffektivitet

Jeg er helt grønn og lurer på følgende:

Hva er meske effektivitet?

Og hva er viktigheten av dette.

Jeg leser opp og ned om utbytte etc, men blir ikke klok på det....

Skal brygge på mitt bratberg i helgen for første gang. Jeg måler OG/SG etter koking og etter gjæring. Holder ikke dette?

Man bør jo i alle fall prøve å runde 50% effektivitet synes nå jeg, da. Litt ut fra utstyr og oppsett så bør man forvente en plass mellom 70-90% hvis man har gode rutinene. Vet ikke hva Brattberg sitt oppsett gir, men antar der i området på gode rutiner.

Men det er ikke så viktig å ha høyt "utbytte". Det viktigste er å bli kjent med utstyret og vite hva men kan forvente fra gang til gang.

Mål OG før gjæring og beregn utbyttet. Se om det treffer ca. der du ønsker, samt kontroller fra gang til gang. Da kan du lettere beregne og planlegge.

Mål FG etter gjæring for å beregne alkohol og eventuelt kunne justere mesketemp/gjærbehandling til neste brygg.

Takk for svar

Men effektivitet av hva?

Og hvordan regne det ut?

Er det hva man setter til gjæring, kontra hva man har brukt av vann under brygging?

Malten gir ett gitt antall oechle per kg. Ofte er dette rundt 300 oechle. dette er teoretiske tall, altså 100% utbytte. Dersom du måler hvor mange oechle du har før eller etter kok, ganger det med antall liter får du vite hvor mange oechle du fikk ut fra de kiloene med malt.

Eksempel: 10 kg malt gir teoretisk 3000 oechle. Du fikk ut 50 liter med 50 oechle. Dette gir totalt 2500 oechle fra de teoretiske 3000. 2500/3000 = 0,83 eller 83% utbytte.

Nå er tallet 300 variabelt fra malttype til malttype, så det greieste er å legge oppskrifta inn i et bryggeprogram som "vet" hva som er rett.

Edit: snudde litt på noen tall  :brygging:

Tilbake
Topp