Meskemanifold

Hva brukte du som gjennomføring på kjøleboksen. Tenkte jeg skulle lage en slik manefold som du har laget. Brukte du 15mm stive rør og de passet til 15mm t stykke og svinger.

Jeg har brukt en bordgjennomføring fra biltema. Men litt filing passer ett 15mm rør inn i åpningen. Da blir det lett og ta manifolden ut og inn.

Jeg gikk for 15mm rør, hvis det var det du lurte på.
Bordgjennomføringen er 1/2", som det er greit å sette kran på:
http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Bordgjennomforing-254340/

HansV skrev:
Hyssing var en fin løsning:) Jeg har også tynn, rustfri ståltråd som sikker blir enda bedre.
Jeg vil lage manifolden med fire slissede rør i lengderetningen av boksen, med koblinger og rør uten slisser på kortsidene som ligger i press mot boksen. Rørene på langsiden med slisser trekkes litt inn fra sidene, så de må holdes sammen. Skal bygge i kveld å poste bilde når det er ferdig.
Hvor tett bør det være mellom slissene? 1cm? Palmer skrev ikke noe om dette som jeg kunne finne. Sager halveis igjennom rører med baufil, da blir det vel ca. 1mm bredde på slissene.

10mm er sikker ok. Jeg har 6-8mm mellom slissene hos meg, men vi brukte en dremel for å få litt fart på arbeidet. Skikkelig hestejobb som jeg outsourcet til Gunnar som var med og hjalp til  ;)

Skal prøve Dremel med fiber-skjæreskive, har liggedne på jobb.
Har tid til å slisse tett, skal ikke brygge før i morgen:)
Slik jeg har tenkt å bygge det blir det også lett å bytte ut de slissede rørene senere.

Da har jeg bygget manifold etter oppskrift fra How to brew med 15mm kobberrør.
Her ernoen tips til andre som skal bygge dette:
- Kjøp nytt baufilblad med tett avstand mellom tennene, gjerne Bacho eller ett annet kvalitetsmerke. Det gjør sagingen mye enklere
- Sørg for at du har en god flatfil og rundfil
- Vær nøye ved kapping så rørene blir passe lange og fylle boksen så manifolden blir liggende i ro. Fil endene rette og fjern gradene
- Rørene som skal slisses merkes med en senterlinje langs toppen
- Merk for slissene med ett skyvelær i tusjstreken, så avstanden blir gjevn. Jeg brukte 8mm mellom slissene.
- Fest røret halveis ned i skrustikka med streken og merkene opp. Nå er det bare å sage med baufila til det stopper mot skrustikka, så blir alle hakkene like dype og gjevne uten at det er nødvendig å tenke
- Puss utenpå røret med smergelpapir og inni med rundfil for å fjerne gradene etter sagingen
- Sikkert greit å vaske bort oksidlaget før montering så det ikke havner i første mesk. Jeg bløtla delene i varmt mann med zalo og litt eddik i noen minutter. Brukte flaskebørste inni de slissede rørene for å få bort kobberspon
- Klem rørendene litt med en tang før manifolden settes sammen så de ikke sklir fra hverandre så lett
- For å få de midterste rørene tettere sammen har jeg saget av 5mm på T-leddene på avtappingen og de som ligger inntil

Jeg håper denne manifolden fungerer, nå vil jeg helst ha klar vørter uten av det går tett.  Det er totalt 104 slisser i de fire langsgående rørene. Litt sliten i hånda nå, men sagingen gikk veldig greit i skrustikka.
Skal prøves i morgen, så for jeg se om det fungerer.

Vedlegg

• Manifold 4.jpg
    Manifold 4.jpg
    140,3 KB · Sett: 478
  • Manifold 3.jpg
    Manifold 3.jpg
    111,6 KB · Sett: 452
  • Manifold 2.jpg
    Manifold 2.jpg
    108,9 KB · Sett: 451
  • Manifold 1.jpg
    Manifold 1.jpg
    66,3 KB · Sett: 484
Den var flere hakk penere enn min ja  ;)

Gode tips også. Skal ta de med meg når jeg en gang lager ny :)

Gleder meg til å høre resultatene fra i morgen. Huske å resirkulere i starten og tapp forsiktig. Jeg pleier bruke ei gryte og resirkulere ca 10L før vørteren er klar.

Lykke til!

Greit å dele de lure tipsene som gjorde byggingen enklere.
Det var planen å kjøre i gjennom noen liter først, ja. Har lært at deler lurt å tappe langsomt. Skal også legge noe på toppen når jeg tømmer tilbake.
For tapping i kjelen bruker jeg en silikonslange jeg setter på krana.

Da er manifolden testet, og den fungerte glimrende!
Mesket med to skyllinger. Ventet 10 minutter og sirkulerte 10 liter før hver tapping. Vørteren ble klar og fin, og jeg kunne tappe så raskt jeg ville uten av det gikk tett.
Resultatet ble en effektivitet på 85 prosent og forhåpentligvis en OG på 1050 etter koking. Blir spennende å se om det blir mindre bunnfall ved tapping. Hvis jeg klarer å unngå at vørteren svir seg også denne gangen bør dette bli bra:)

Så bra! Grattis med vellykka manifold! Min gir meg rundt 72-75%, så jeg vurderer å legge inn flere rør, slik som du har, samt flere slisser. Men det var jo en real møkkajobb, så spørs om jeg ikke bare faller til ro med det jeg har... :D

Jeg synes det var en grei jobb, med nytt baufilblad og saging i skrustikka. Verktøyet er halve arbeidet...
Etter litt finmåling lå effektiviteten på nesten 90%. Pilsermalt og pH i mesk målt til 5,2 med vannjustering. 65 grader mesketemp og 80 grader på skyllevannet.

Pent oppsett og en veldig pen effektivitet. Spørs om jeg kommer til å gå over til mesking i kjøleboks i stedet for BIAB, klar vørter er helt klar en utfordring med posemesking.

Tilbake
Topp