Meskepose til BB60?

Men er det egentlig noe poeng med meskepose til BB60? Den kommer vel med silbunn, slik at man kan meske på vanlig måte og bare tappe av til et annet kar før koking?
 
Ole Mørkved skrev:
Serigs™ skrev:

Jeg ville ha styrt unna den der, han trenger et stoff som er langt mer solid enn det der, for det blir jo noen kilo som han skal løfte opp.
Voile, med noe innslag av bomull fra f.eks. Stoff og Stil er vel veien å gå.
(jeg gremmes over å vite slike ting....)

Hadde håpet det fantes noe som ikke var så DIY, håndarbeid og søm var ikke akkurat noe jeg briljerte i på ungdomsskolen :)

Gahr skrev:
Men er det egentlig noe poeng med meskepose til BB60? Den kommer vel med silbunn, slik at man kan meske på vanlig måte og bare tappe av til et annet kar før koking?

Tja, si det! Litt usikker på hva du mener med 'vanlig måte', er rimelig fersk og følger igrunnen bare oppskriften til Roy og Per Inge i Grimstad.

Varmer opp vann til gitt temp -> trekker mesken ihht oppskrift, typisk en time, tappe i gjæringskar og skyller med vann underveis. Etter endt skylling bruker vi tid på å få ut all malten av gryta før vørteren helles tilbake i BB-gryta og satt til oppkok.

Kanskje det finnes noen bedre måter enn å spa ut malten(vi bruker bare litersmålet)?

Det blir alltid liggende igjen en god del rester etter at  vi løfter ut silbunnen, så gryta må også vaskes (kun med vann).

....Gikk greit i sommer på de første 'batchene' , da stod vi på bryggekanten og brygga, kune hellle malten på sjøen og spyle BB'en så var vi igang.
 
Eg trur eg har den store posen til vestbrygg, og kan sei at eg trur den blir for liten. Berekna på 36l kjele.
 
SølveB skrev:
Eg trur eg har den store posen til vestbrygg, og kan sei at eg trur den blir for liten. Berekna på 36l kjele.

Arf, okei.

Humms.. kanskje det er andre måter å få ned bryggetiden og all handling'en litt?

Vi bruker ca 7-7,5 timer på å brygge 50 liter (for oppskrifter med 1 time mesk og 1 time kok) med BB60'en. Dvs det kan kun brygges i helgene og at det går en hel dag.

Går fort en halvtime på å tømme den for malt - på den tiden taper også vørteren endel varme i gjæringskarene, så hadde tenkt ved å korte inn tiden der også korter inn tiden på å koke opp igjen. Er jeg helt på jordet her?
 
vi heller bare direkte fra bb60 og opp i egnet beholder (dunk for husholdningsavfall) tar ikke mer enn ti sekunder, pluss rengjøring av bunnen på gryta selvfølgelig.
 
Treng ikkje sy. Ting ei gardinlengd voile frå eBay, 100 % polyester. Skubb heile flaket nedi, fest rundt kanten med bagasjestropp.
 
Jeg mener og huske at bryggselv hadde meskeposer som passer i 50 liters kjelen deres. Den burde funke for en bb60 også.
 
Ole Mørkved skrev:
Det er bare å børste støvet av symaskinsertifikatet!

Husker du fra symaskinsertifikatoppkjøringen om jeg får lov til å drikke øl mens jeg kjører symaskin? :jaha:

Tarjei77 skrev:
Treng ikkje sy. Ting ei gardinlengd voile frå eBay, 100 % polyester. Skubb heile flaket nedi, fest rundt kanten med bagasjestropp.

og det er okei å bruke til øl/ølbrygging? er det ikke noe med mat...somethingsomething... godkjent?
 
LarsDokkedal skrev:
Husker du fra symaskinsertifikatoppkjøringen om jeg får lov til å drikke øl mens jeg kjører symaskin? :jaha:

Ja, du er over 18 år nå, men det blir bare sikksakk-søm, uansett hvordan du stiller maskina!
 
Ah, supert! Kosta ikke allverdens heller.

Da kan de sikkert skaffe det Oslo au, så får ringe de i morgen.
 
Tilbake
Topp