Meskeprofil Hefeweissen

Brygger en Hefeweissen jeg fant på brewfather. Men se på denne meskeprofilen 63 gr 70 gr og ned til 40 igjen ør den skal opp til 70 og til slutt 77. Siste steget kommer jeg uansett til å gi blaffen. Men det tar jo votter og år å kjøle ned fra 70 til 40 gr, ? Noen tips ?

Screenshot 2022-03-06 at 16-19-53 Brewfather.png

Hvis du har motstrømslkjøler eller annen kjølehjelp tar det da ikke så lang tid å kjøle ned. Ingen fare for infeksjon. Du skal jo koke det etterpå.

Brygger en Hefeweissen jeg fant på brewfather. Men se på denne meskeprofilen 63 gr 70 gr og ned til 40 igjen ør den skal opp til 70 og til slutt 77. Siste steget kommer jeg uansett til å gi blaffen. Men det tar jo votter og år å kjøle ned fra 70 til 40 gr, ? Noen tips ?

Vis vedlegget 55969
Mesk inn tjukt og hiv oppi kaldt vann når du skal ned. Men kjølespiral er jo en god løsning, også. Kanskje kombinere?

Du er ute etter mest mulig glukose for å få mest mulig banan i ølet, antar jeg? Jeg har lurt litt på om man ikke bare kunne bruke litt druesukker, i all enkelhet? Men det er klart; da fortrenger du jo en del malt, og med det den smaken/fylden det gir, så det er kanskje ikke noen god ide.

Jeg veit ikke hvor mye du øker glukoseinnholdet på denne måten. Kunne vært artig å vite.

Sist redigert:
Målet med en maltaserest på ca. 40 grader er å la enzymet maltase omvandle maltose til glukose. I et hveteøl skal det føre til en økt bananaroma.

Men det fungerer bare når man deler maltblandingen i to - den ene delen meskes normalt (her ved 63 og 70 °C), så tilsettes resten av maltet som fører til en temperaturreduksjon til ca. 40-45 °C, som er området hvor maltasen er mest aktiv. Maltase denatureres ved temperaturer > 55 °C, dvs. den vil ikke lengre virke i den delen av maltet som har gjennomgått meskestegene på 63 og 70 °C. Det er mao. ikke noe vits å redusere mesketemperaturen dersom man ikke deler opp maltblandingen i forveien.

Målet med en maltaserest på ca. 40 grader er å la enzymet maltase omvandle maltose til glukose. I et hveteøl skal det føre til en økt bananaroma.

Men det fungerer bare når man deler maltblandingen i to - den ene delen meskes normalt (her ved 63 og 70 °C), så tilsettes resten av maltet som fører til en temperaturreduksjon til ca. 40-45 °C, som er området hvor maltasen er mest aktiv. Maltase denatureres ved temperaturer > 55 °C, dvs. den vil ikke lengre virke i den delen av maltet som har gjennomgått meskestegene på 63 og 70 °C. Det er mao. ikke noe vits å redusere mesketemperaturen dersom man ikke deler opp maltblandingen i forveien.
Sjølsagt - det tenkte jeg faktisk ikke på.

Jeg har aldri prøvd dette, siden jeg er mer opptatt av å få balanse mellom nellik og banan enn av å produsere bananbomber. Ikke at det er noe galt i å like bananaromaen, altså, jeg er bare personlig ikke så glad i for mye. Men det er likevel teoretisk rimelig morsomt:). Er det noen har som har erfaring med det, og kan si noe om hvor effektivt der er?

Jeg har gjort det mange ganger, og det gir mye mer estere enn hvis man ikke gjør det. Om det er ønskelig eller ei er jo en annen sak, men man kan ha i bakhodet at estere blir dempet over tid, fenoler holder seg mye bedre.

Når man har gjort det noen ganger så finner man ut temperaturen på vannet, hvor mye vann, og hvor mye malt (1/3 eller 1/2 f.eks) man bør tilsette for å treffe på maltase-steget.

Men det ble ikke skikkelig bonanza før man speiset det (mulig samme med sukker og, men sukker i hefe smaker ikke helt bra synes jeg), co2 ga ikke samme resultat. Man får mer estere ved etterfermenteringen (som ikke har vondt av temp-kontroll den heller), enn ved fat-karbonering. Det kan bli skikkelig fælt på et tidspunkt, men tid er ens venn. Jeg synes iallefall det blir någet rikere. Så må man bare la det stå lenge nok til balansen er der man vil ha den, er min erfaring.

Sist redigert:
Tilbake
Topp