Meskesteg til Juleøllen

Jeg tenkte å sette opp ca 80 liter Juleøl, men har ikke fått i drift min 100 QT Coleman enda. så må bruke en 75 liter i stedet.

Så lurte litt på om jeg kan klare meg med en-stegs mesking, eller om jeg skal prøve meg på dekosjonsmesking..

Er det noen meninger om emnet? Klarer jeg å få et "full godt" juleøl med en stegs mesking??

Torga

Kommer litt an på hvilken malt du bruker. Bruker du engelsk malt, så skal det gå helt fint, mens malterier i en del andre land kanskje ikke lager like over-modifisert malt som de engelske malteriene. Jeg mener at man, med den riktige malten, kan lage et full godt juleøl!  :brygging:

Torga skrev:
kan du si noe mer om hva som vil være "riktig" malt ??

Petit. brygging, viniogbar..osv...?

Fra Petit`s

Pale malt;  Muntons, engelsk malt, EBC 4,4
                Castle Malting, belgisk malt, EBC 4,5-6,5

Pils malt;  Castle Malting pils, EBC 2,5-3,5
              Muntons Lager (pils) malt, EBC 3,4

Alle Pale egner seg udmerket som basismalt i spesial julebrygg, mens pilsmalt er mer vanlig i trad. juleøl ;)
De kan fint enstegsmeskes på temperaturer mellom 65 & 68 grader
alt etter hvor mye restsukker (FG) du ønsker.
Skyller alltid ut med 75 grader jeg :brygging:

Jeg bruker stort sett Castle & Muntons i mine brygg, med godt resultat ved singelmesk.

Nå kan som du sikkert vet EBC på Castle variere litt, men dette spiller kanskje liten rolle i juleøllet
da det som oftest har en noe mørkere kulør.

Så får du smugtitte litt i http://norbrygg.no/forum/index.php?board=25.0 http://norbrygg.no/forum/index.php?board=26.0 etter hvilke aromamalt`s og krydder som er å foretrekke  :laugh:

Lykke til ;-)

Takk for alle tips :)

Jeg betilte følgende:

Nordbrauer pellets
Hallertrau humleblomst
Saaz humleblomst
Bayermalt/Münchnermat Knust
Pilsnermalt Knust 
Mørk karamellmalt Uknust 
Lys karamellmalt Uknust
Sjokolademalt Uknust
WY 2042 Danish lager
Så håper at jeg kan komponere et juleøl som blir bra ;)

Det ser ut til at du har alle ingredienser som kreves til juleøl! Husk for all del å lage en schvær starter, slik at ølet gjærer ut grundig og fort. Da rekker du både julen og juleølkonkurransen :). Jeg ville satset på en starter som på sitt største er omtrent 4-5 liter.

Erlenmayer kolben er på 5 liter ;D Magnet rører funker fint, fermaid K og Servomyces er på plass  :skaal:. så forhåpentligvis så blir det en STOR å god starter ;)

Tilbake
Topp