Mesketank av plastboks fra Clas Ohlson

Sitter å forbanner cabelas.com som aldri klarer å få ut fingeren med kjøleboksene mine, og kom over disse http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=157141604 plastboksene på Clas Ohlson.
(Fremstilt av næringsmiddelgodkjent og resirkulerbart materiale. Temp.område -40 til +120°C. Laget av polypropylen)

Burde ikke de egne seg utmerket som mesketank og varmtvannstank med litt isolering?
Har allerede isolert kokekjelen min med isolasjonsmatter fra biltema, og de må da være midt i blinken?
Eventuelt kan man kanskje sette 33 literen inni 55 literen med noe isolerende materiale i mellom.

Noen tanker om dette?

¨Ser ikke hvorfor det ikke skulle gå. Plasten er kanskje litt tynn slik at det kan være en idè å isolere bunn også.
Liker også at man får reservedeler til den...

Ja, isolasjonsmatte på alle kanter, og så surre som en helt med gaffateip.
Eller som nevn tidligere, sette en boks i en annen, og fylle opp med feks. bygningsskum :)

Hei

Eller evnt kanselere bestillingen fra Cabelas og heller stikke på seasea på Kolsås og kjøpe bokser fra Igloo Marine.
Jeg kjøpte min der. Brukte den for første gang forrige uke. Mesket i 2 timer med batch sparge og tempen tapte seg ikke i det hele tatt (kanskje maks 0,5 grader) Uten noen form for ytterligere isolering  :)

http://www.seasea.no/

Ah, flotters! Det sa ikke damen noe om.

Men må si at jeg ble fryktelig fristet av en mulig plastboksløsning som kan klokkes inn på ca 200,- ferdig isolert med fugeskum!

Går sikkert helt fint, men jeg synes nå det ville være enklere å bruke Europris gjæringsbøtter. De er laget av omtrent samme materiale, har mindre 'footprint' for stuing, er enklere å isolere (liggeunderlag til et par tiere fåes også på Europris), kan bruke to (spann-i-spann med hull i bunnen på den innerste, en enkel kran på den ytterste, så slipper du kobbermanifold).
Kjølebager er sikkert veldig fint da de er ferdig isolerte, men de er ofte ganske dyre i forhold til andre måter å gjøre det på. Det er overraskende hvor lite temperaturfall man har med svært enkel isolering. Jeg mesker i en kjele av rustfritt stål med et liggeunderlag stramt rundt. Som lokk legger jeg bare over et plastlokk fra en gjæringsbøtte (passer akkurat til kjelen min) som jeg har isolert på oversiden med resten av liggeunderlaget. Stakk hull i denne isolasjonen med en skrutrekker der hvor gjærlåshullet er. Da kan jeg stikke et termometer gjennom isolasjonen og ned i mesken for å se temperaturutviklingen hele tiden. Jeg taper en kvart til en halv grad på 90 minutter. Det er vanskelig å måle det! Regner med gjæringsbøtter vil oppføre seg lignende.

Hvorfor ikke da bare kjøpe en rimeleig kjølebag? Jeg kjøpte en 32-liter på Europris for et par år siden. har riktignok ikke fått prøvd den ennå, men jeg har ingen grunn til å tro at den ikke kommer til å funke like godt som Thermos-bagene jeg har brukt i mange år.

Hva er disse bagene laget av? Jeg er noe skeptisk til plast som ikke er næringsmiddelgodkjent, og som man ikke vet hvordan oppfører seg under oppvarming (mtp. hva den avgir av stoffer).
Nå lever jo du Gahr, i beste velgående, men vet ikke om jeg tør gamble på ting som man ikke vet hvordan reagerer :)

Vet vi at denne lille som Clas Ohlson selger faktisk er laget av noe som ikke gir oss ftalater og slikt?

Jeg regner med at den er trygg når det står næringsmiddelgodkjent pp-plast som tåler opp til 140 °C?

Har vært innom Clas nå og det viser seg at 33 litern ikke passer inni 55 litern. Det er imidlertid 3-4 cm rom under hver boks når man stabler dem, så det kan fungere ganske bra som falskbunn!
I tillegg var det tilbud så jeg fikk 3 bokser og 3 lokk for 180 spenn, mesketank, falskbunn og varmtvannstank i samme sleng :)

Kjøpte også et liggeunderlag og prøver å isolere på måten Dag gjør, og så kommer jeg tilbake med målinger senere i kveld tenker jeg :)

hvordan er bunnen på disse? hvis den er ujevn, får du vell litt dårligere utbytte med tanke på at det blir liggende mye godsaker på bunnen som er vanskelig å få ut.... :)

Nå tror jeg vi snakker om hverandre om kjøleboksen til CO og disse smart-store boksene de selger, De sistnevnte har PP og er således kurrante, men kjøleboksen mener jeg ikke har noe markering.

Her har en en selvlaget løsning på sistnevnte boks: http://www.batbelt.org/brewing.html

Forresten, hvor stor kjøleboks trenger du?, driver og teller på speidelknappene, og isåfall kan det tenkes at min 36qt kan avhendes..

Ikke kjøleboks nei :)
Det er ikke smartboksene, men noe lignende fra Nordiska Plast som hadde samme specs.
Jeg trenger noe rundt 36 L ja, men regner med enten dette funker, eller cabelas har tenkt å reagere snart. Viss ikke skal jeg ta kontakt :)

Btw, hvilken størrelse og plassering bør man ha på hullene i falskbunnen? Tenker avstand fra kanten, fra hverandre osv.

Les til øyet blir stort og vått: http://www.howtobrew.com/appendices/appendixD-2.html
Jeg klarte å få til min manifold slik at den går litt for langt ut mot kantene, se bildet her, og utover i albumet:
http://picasaweb.google.com/107561384765867748075/Brygging#5547272633202168434
Regnet litt feil så det ble slik, og jeg ser da at det tydeligvis blir litt lite effekt rundt kantene, jeg tenker jeg skal kutte ned et par cm påbegge sider for å få det litt nærmere hvordan de viser ting i artikkelen ovenfor.

Ah, jeg tenkte å skippe hele manifolden, for å kun bruke en falsk bunn med en mesh screen tube under, skal ta bilder når vannet har fått stått i dunken sin fulle time :)

Da kjøper du f.eks to bokser på 40x30x32 cm (38 liter), perforerer bunn i den ene, og trøkkern oppi den andre boksen. Så monterer du en tapp ellernoe på det ytterste karet som du igjen plasserer i en større boks med noe isolasjon mellom..

Tilbake
Topp