Mesketemp for høyere FG

Jeg endte opp med en fg på 1012 på porteren min, helt greit men til seinere kunne hadde det vært spennende å få den til å stoppe litt høyere opp. Ikke dramatisk, men si 3-4 poeng høyere. Jeg har lest en del om å bruke multi-rest for å oppnå mer komplekse, mindre nedbrytbare sukre, men har ikke utstyret til å gjøre dette (enda, det er vel et spørmål om tid).

Mesket på 67 grader, det er single infusion selvsagt. Hva kan jeg gjøre med mesketempen for å få laverere utgjæring?

Økt mesketemperatur gir redusert utgjæring. bruk av spesialmalt reduserer også utgjæring. Neste gang kan du øke til 68 eller 69 grader. ( det kan hende termometeret ditt viser feil, men det er ikke så nøye, så lenge du kjenner ditt system, og det viser like mye feil hver gang)

Kor lenge mesker du? Før meska eg alt i 90 min, og dei fleste brygga havna på 1012, sjølv om eg hadde høg mesketemp. Men så prøvde eg å meske i 60 min på dei brygga eg ville ha høgare FG på. Det funka, og utbytte vart ganske likt. Sikkert fleire faktorer som spille in, men kortere mesking kan vere vert å prøve.

Mesket i 90. Ja, både kortere tid og økt temperatur er jo noe å prøve. 1- 2 grader var forresten ikke mye, men det er vel en god grunn til at 67 er standard. Bør vel forandre èn faktor av gangen, hvis resultatene skal være sammenlignbare. Takk for innspill!

1-2 grader heving av mesketemperaturen vil ikke gjøre så mye med utgjæringen. Steinar Kvam (Inderøy Gårdsbryggeri) opplevde at 1 grad heving av mesketemperatur hos han tilsvarte omtrentlig 1 oechslegrad øking i FG.

Det vil jo være helt avhengig av OG, men i utgangspunktet høres FG 1.012 veldig fint ut for en porter.
Ønsker du en høyere FG for mer restsødme og fylde, bør du nok i tillegg (eller heller) se på tilsetting av malttyper som er rike på dekstriner (ugjærbare sukkerarter for ølgjæren), som krystallmalt, carapils, dekstrinmalt.

Brukte sjokolade ( 5%) cara 120 (5%) og black (3,5%). Det ble i overkant mye effekt av svartmalten (uten at jeg skal svartmale... a-haha), så til seinere er det aktuelt å prøve større andeler av de andre i stedet. Dessuten hadde jeg tenkt å bruke cara 60, men man tager hva man får kjøpt på denne siden av jordkloden.

Tilbake
Topp