Nei, i en viss forstand tror jeg at det ikke er noe poeng i å jage utgjæring. Dersom alt gjærbart sukker er fortært, så er ølet vel pr. definisjon tørt - enten FG er 1.006 eller 1.016. Men da må du på den annen side sørge for å gi gjæren betingelser for å gjøre jobben grundig - og det kunne du jo også kalle å jage utgjæring.
Jeg har brukt laktose én gang, til å søte opp en cider. Effekten var ikke all verden, men den var der. Laktose har 15% av søtheten til vanlig sukker, hvilket vel betyr at du må bruke ca. seks og en halv gang så mye for å få samme søtningseffekt? (Innrømmer glatt at jeg er usikker på det der.) Du måtte vel bruke en del for å heve FG såpass som du gjorde?
Men det virker litt merkelig at du ikke skal få en smakseffekt av å meske på 70 grader eller mer. Jeg har gjort det, og sjøl om effekten var overraskende liten, så mener jeg den var der. En forklaring jeg kan tenke meg på at det gir effekt, er at du øker andelen maltotriose når du mesker så høyt. Maltotriose utgjør normalt opp mot 20 % av sukkeret i vørteren vår. Det har 30% av søtheten til sukker, og gjæren har normalt begrenset appetitt på det. (Noen gjærtyper - f.eks. 1318 - rører det ikke i det hele tatt.) Så dersom det blir mer maltotriose, kan du kanskje få noe mer sødme i ølet, sjøl om 30% søthet heller ikke er veldig mye?