Mesketid og temperatur pils!

Roar A

Norbrygg-medlem
Skal brygge en tjekkisk pils i dag.
4687g pilsnermalt
1562g Vienna Malt
1562 g carapils. Lurte på om noen kunne hjelpe meg med meskeskjema. Tid og temperatur?
Haster litt!

Oddvar Demmo skrev:
Hvorfor 55 grader ?
Bruker kun 65 grader for tysk pils og kun 68 for Cz pils.
Tja... si det.
Har bl.a sett Gahr sin amerikanske pilsner har dette steget... og hvis Gahr har det så.....ja da er det vel sånn :yes:

66,7 brukte jeg selv en gang på en tsjekkisk og meget fornøyd  ;)

Urquell kjører vel trippel decoction og et av "stegene" er 53 grader.... uten at det har noe å si egentlig.

Vistad skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Hvorfor 55 grader ?
Tja... si det.
Har bl.a sett Gahr sin amerikanske pilsner har dette steget... og hvis Gahr har det så.....ja da er det vel sånn :yes:

Urquell kjører vel tripel decoction og et av "stegene" er 53 grader.... uten at det har noe å si egentlig.

66.7 grader akkurat? Da må man ha et ekstremt finkalibrert termometer! :)

Tsjekkerne stegmesker med start-temperaturer på 50-tallet ja, men såvidt jeg vet er malten de bruker i Tsjekkia ganske lite modifisert. Det meste av malt på det Norske markedet i dag er relativt godt modifisert og trenger derfor ikke protein-rest. De sier man kan drepe skum ved å ta proteinsteg på godt modifisert byggmalt. 

Erlendso skrev:
Vistad skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Hvorfor 55 grader ?
Tja... si det.

Urquell kjører vel tripel decoction og et av "stegene" er 53 grader.... uten at det har noe å si egentlig.

66.7 grader akkurat? Da må man ha et ekstremt finkalibrert termometer! :)

Tsjekkerne stegmesker med start-temperaturer på 50-tallet ja, men såvidt jeg vet er malten de bruker i Tsjekkia ganske lite modifisert. Det meste av malt på det Norske markedet i dag er relativt godt modifisert og trenger derfor ikke protein-rest. De sier man kan drepe skum ved å ta proteinsteg på godt modifisert byggmalt.
Hadde nok ikke blitt fornøyd med 66,8 grader...;D
Det er vel en hårfin balansegang dette med hvor lenge man foretar dette steget ja. Litt for lenge og det blir vondt verre...
For min egen del fikk jeg mye høyere utbytte første gang jeg gjorde det. Idag faktisk. Om det var grunnen vet jeg ikke, men pilsner malt har vel godt av det. Så sant ikke rasten tar for lang tid...
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk

Tilbake
Topp