MortenSickel
Norbrygg-medlem
Jeg brygger med et 35 l BIAB oppsett. I tillegg har jeg en 15l gryte for å varme skyllevann. Jeg har sett at mange av oppskriftene jeg har brukt med ca 30 liter volum før kok sier ca 15 l meskevann og ca 20 l skyllevann. Dette er upraktisk med kjelene jeg har, så jeg har i det siste mesket i 20 l og varmet opp en full gryte med 15 l vann til skylling. Jeg lurer på om det har gitt litt dårligere utbytte, men tenker også at 5 liter vann den ene eller andre veien har lite å si. (Tidligere pleide jeg å etterfylle vann i skyllevannsgryta etterhvert som jeg hentet ut de første literene, det er jo gjennomførbart, men litt mer kløn)
Jeg brygget en Holmentoppen sol og sommer i helgen og skal brygge en runde til om ikke så lenge, om jeg har god tid da, kan jeg jo prøve med "det riktige" vannskjemaet og se om det har noe å si for utbyttet.
Jeg brygget en Holmentoppen sol og sommer i helgen og skal brygge en runde til om ikke så lenge, om jeg har god tid da, kan jeg jo prøve med "det riktige" vannskjemaet og se om det har noe å si for utbyttet.