Meskevolum vs skyllevolum

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Jeg brygger med et 35 l BIAB oppsett. I tillegg har jeg en 15l gryte for å varme skyllevann. Jeg har sett at mange av oppskriftene jeg har brukt med ca 30 liter volum før kok sier ca 15 l meskevann og ca 20 l skyllevann. Dette er upraktisk med kjelene jeg har, så jeg har i det siste mesket i 20 l og varmet opp en full gryte med 15 l vann til skylling. Jeg lurer på om det har gitt litt dårligere utbytte, men tenker også at 5 liter vann den ene eller andre veien har lite å si. (Tidligere pleide jeg å etterfylle vann i skyllevannsgryta etterhvert som jeg hentet ut de første literene, det er jo gjennomførbart, men litt mer kløn)

Jeg brygget en Holmentoppen sol og sommer i helgen og skal brygge en runde til om ikke så lenge, om jeg har god tid da, kan jeg jo prøve med "det riktige" vannskjemaet og se om det har noe å si for utbyttet.
 
Jeg brygger med et 35 l BIAB oppsett. I tillegg har jeg en 15l gryte for å varme skyllevann. Jeg har sett at mange av oppskriftene jeg har brukt med ca 30 liter volum før kok sier ca 15 l meskevann og ca 20 l skyllevann. Dette er upraktisk med kjelene jeg har, så jeg har i det siste mesket i 20 l og varmet opp en full gryte med 15 l vann til skylling. Jeg lurer på om det har gitt litt dårligere utbytte, men tenker også at 5 liter vann den ene eller andre veien har lite å si. (Tidligere pleide jeg å etterfylle vann i skyllevannsgryta etterhvert som jeg hentet ut de første literene, det er jo gjennomførbart, men litt mer kløn)

Jeg brygget en Holmentoppen sol og sommer i helgen og skal brygge en runde til om ikke så lenge, om jeg har god tid da, kan jeg jo prøve med "det riktige" vannskjemaet og se om det har noe å si for utbyttet.

Det er ikke noe "riktig meskeskjema" så jeg tenker nok som deg at 5 liter fra eller til ikke spiller noen rolle
 
Det "optimale" for partiskylling (batch sparge) skal være ca like mye vørter fra første runde og andre runde til kok.
Dersom du har 5 kg malt og det er igjen ca 1 liter væske i mesken etter skylling, så vil 20 liter meskevann og 15 liter skyllevann være en "optimal" fordeling.
Nå vet jeg ikke hvordan du skyller, men jeg vil tro at det å ha 15 liter skyllevann uansett ikke skal gjøre veldig mye med
effektiviteten din.
 
Jeg brygger med et 35 l BIAB oppsett. I tillegg har jeg en 15l gryte for å varme skyllevann. Jeg har sett at mange av oppskriftene jeg har brukt med ca 30 liter volum før kok sier ca 15 l meskevann og ca 20 l skyllevann. Dette er upraktisk med kjelene jeg har, så jeg har i det siste mesket i 20 l og varmet opp en full gryte med 15 l vann til skylling. Jeg lurer på om det har gitt litt dårligere utbytte, men tenker også at 5 liter vann den ene eller andre veien har lite å si. (Tidligere pleide jeg å etterfylle vann i skyllevannsgryta etterhvert som jeg hentet ut de første literene, det er jo gjennomførbart, men litt mer kløn)

Jeg brygget en Holmentoppen sol og sommer i helgen og skal brygge en runde til om ikke så lenge, om jeg har god tid da, kan jeg jo prøve med "det riktige" vannskjemaet og se om det har noe å si for utbyttet.
Hvis det er batch sparging vi snakker om, og ikke kontinuerlig skylling, er det - som det sies ovenfor her - helt optimale å tappe like mye fra hver omgang, hvilket vil si at skyllevannet skal utgjøre halvparten av det volumet du skal ha til kok. Men effektiviteten synker veldig lite om du har en del ubalanse. Dette har Kai Troester vist: http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Batch_Sparging_Analysis

Så om praktiske hensyn skulle tilsi at du f.eks. får et forhold på 0,6:0,4 i stedet for det ideelle 0,5:0,5, spiller det veldig liten rolle. Det er ingen grunn til å bli opphengt i dette. Jeg har ikke merka noen forskjell når jeg en gang i blant har fraveket idealforholdet.
 
Tilbake
Topp