Mesking av ris..?

Hvordan er sukkerstoffinnholdet i ris?
Ser oppskrifter der en bruker ris for å tilsette mer sukkerstoffer, men samtidig holde øllet nede på en mild og tynn smak (samt at det skal visst gi mindre tynn-smak på det lyse øllet..? ).

1.8kg maltextrakt -> og hvor mye ris må en meske da for å lande på en ok oc.vekt/alkoholinnhold? Snakker altså da for en batch på til sammen 20liter.

Jeg skal altså experimentere på en Bud-like-øl (ale) som enkelte gjester liker (de som ikke liker mye smak av malt og humle, og som vil ha det lysest mulig)
 
iflg beerkalk via haandbryg.dk så må du opp i 2kg flaket ris. En inne på forum nevnte å bruke uncle bens langkornet ris også skulle virke. Hvordan stivelse osv er i ris er jeg ikke sikker på, men ved å bruke ris, vil man få en mere "crisp" smak, som du er ute etter. (amrikansk øl)
Jeg selv har brygget et "cream ale" med 750g kvernet ris, og venter i spenning.
Ville nok annbefalt litt mer ekstrakt og litt mindre ris.
 
Det nevnes ekstrakt her, men husk at ris må meskes sammen med annen malt for at man skal få konvertert stivelsen til sukker.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
Det nevnes ekstrakt her, men husk at ris må meskes sammen med annen malt for at man skal få konvertert stivelsen til sukker.

Virkelig?? Lages ikke sake ved å meske bare ris da? Jeg selv har ikke peiling, men har bare lest om det.
 
JensWiken skrev:
Virkelig?? Lages ikke sake ved å meske bare ris da? Jeg selv har ikke peiling, men har bare lest om det.

I sake kommer det enzymer fra koji, som gjør at det egentlig ikke er snakk om mesking.
 
Når Gahr nevner det, så stemmer det. Leste om det her om dagen.
Har bare mesket med andre malt typer, men er det mulig å steepe med ekstrak for å få ut stivelse i risen?  :attevar:
Evnt så kan du steepe med ris og foreks. pilsmalt?
 
John P skrev:
Når Gahr nevner det, så stemmer det. Leste om det her om dagen.
Har bare mesket med andre malttyper, men er det mulig å steepe med ekstrak for å få ut stivelse i risen?  :attevar:
Evnt så kan du steepe med ris og foreks. pilsmalt?

Ja :) Går det an, folkens?
 
John P skrev:
Har bare mesket med andre malttyper, men er det mulig å steepe med ekstrak for å få ut stivelse i risen?  :attevar:
Evnt så kan du steepe med ris og foreks. pilsmalt?

Når du mesker er det enzymer i malten som bryter ned stivelse til sukker. De enzymene som er nødvendige for at dette skal skje, er aktive fra ca 60 til ca 70 grader. Over ca 70 grader blir de ødelagt. For eksempel maltekstrakt, krystallmalt og sjokolademalt har vært utsatt for temperatur over 70 grader og inneholder ikke enzymer. Skal du bryte ned stivelsen i ris, må det være nok enzymer tilgjengelig. En godt modifisert basismalt, som pale- eller pilsnermalt, har nok enzymer til å modifisere omtrent det dobbelte av sin egen vekt (så en kilo pilsnermalt og en kilo ris fungerer, en kilo pilsnermalt og til kilo ris fungerer neppe).

Vi skiller mellom "steeping", som vil si å trekke ut sukker og smak fra malt uten enzymer, og minimesking, som er omdanning av stivelse til sukker med enzymer. Steeping er lite temperatursensitivt, mens minimesking krever riktig mesketemperatur. Du kan minimesk ris med basismalt, men må da holde en temperatur på ca 65 grader i en time og sørge for at det er nok pilsnermalt til at stivelsen i risen kan omdannes til sukker.

Skulle jeg lage et veldig lyst lagerøl fra ekstrakt, så ville jeg rett og slett brukt kun ekstra lys maltekstrakt og ikke brydd meg med minimesking.
 
Tilbake
Topp