mesking i gjæringskar? koking i to kjeler?

Hei,

Sist jeg brygget så mesket jeg i en 20 liters kjele (er det delmesk det heter?) og fikk etter koking, og etter gjæring ut ca 15 liter øl

jeg vil helst ha 23 liter ferdig kokt vørter og ønsker derfor å koke vørter i to kjeler for å få nok ferdig veske. Er det noe spesielt man må gjøre når man deler opp vørteren slik, må jeg ha mer eller mindre humle enn om jeg kokte alt sammen?

spørsmål 2: kan jeg meske i gjæringskaret? eller må dette foregå i en beholder hvor jeg kan tilføre varme? Hva er egentlig konsekvensene om jeg velger å gjøre det i gjæringskaret likevel?

- Martin

Jeg må dele opp vørteren jeg også når jeg koker i mitt kjøkkenbryggeri, får ikke plass til alt på en gang. Jeg bruker bare å koke humle i den ene, for så å blande den sammen etterpå. Har no gått meget bra synes jeg selv=)  Koker begge kaserollene i en time, men er usikker på om det er nødvendig å koke den uten humle så lenge? Jeg gjør det da, for man skal vist koke vørteren uansett har jeg lest.

Tror de er på enn 25L, å jeg har en kjølespiral som jeg kjører vann igjennom. Dette kjøpte jeg på www.brygging.no

Tilbake
Topp