Mesking i kjøleboks og resirkulering med pumpe (HERMS)

Andersrene

Norbrygg-medlem
Hei

Har planer om å oppgradere fra varmtvann/koke-kjele (26,5 ltr) og kjøleboks (46 ltr) til større kokekjele på induksjon. Ser for meg en Bryggmaker 36 ltr kjele på Caso induksjon.

I den forbindelse lurte jeg på å utvide litt på meskefronten. Den kjelen jeg har er utstyrt med 2,5kW element styrt av PID med PT100. Finfin temp regulering som er relativt kjapp. Planen er å utstyre denne med en "HERMS" coil og sirkulere med pumpe. De fleste ser ut til å gjøre dette i kjeler med silbunn. Er det noen som har erfaringer ( gode/dårlige) i forbindelse med pumpe, kobbermanifold og kjøleboks, som er villig til å dele litt tips og info. Tenker først og fremst på om en kobbermanifold klarer å levere nok vørter til feks. ei chugger pumpe og problemstillinger rundt dette.

På forhånd takk.

Mvh
Anders

Jeg har igloo kjøleboks, kobberkveil i vannkoker fra europris, og pidstyring. Hermspumpen er iwaki md-15.
Funker supert det :)

magne1972 skrev:
Jeg har igloo kjøleboks, kobberkveil i vannkoker fra Europris, og pidstyring. Hermspumpen er iwaki md-15.
Funker supert det :)

Uten noe spesielt heftig kobbermanifold? Åssen ser'n ut :roedme:

Ligger mange bilder på forumet her :)
Ca 5 meter 8mm kobberrør får plass i en 1,7 liter vannkoker. :)
Finner du ikke bilder kan jeg legge ut.
Brygger i morgen, så du kan få "live" bilder...
Fungerer meget bra, og med temperaturkontroll tilnærmet konstant, og med brygg opptil 30-35 liter kan man stegmeske hvis ønskelig.
Utmesking er uproblematisk uansett :)

Jeg tenkte mest på meskemanifolden og oppsettet rundt den og pumpa. Selve varmesløyfa tror jeg jeg har kontroll på.

Andersrene skrev:
Jeg tenkte mest på meskemanifolden og oppsettet rundt den og pumpa. Selve varmesløyfa tror jeg jeg har kontroll på.
Jeg bruker som manifold bare en rustfri strømpe. Kjører partiskylling. :)

Edit:
Tenker du på overføring fra pumpe tilbake til mesken, har jeg der et rør med små hull, som overrisler vannet pent og jevnt. :)

Tenkte på hva som skal til for å gi tilstrekkelig mengde væske til pumpa. Ser da for meg at en god mangfold vil gjøre susen.

Du kjører med MD 15 på full kapasitet?

Det er vel forøvrig dine bilder jeg har sett når det gjelder pumpe og kjøleboks i HERMS oppsett.  Har du temp måling i selve vannkokeren eller ut av coilen? Hvordan forplantet temperaturen seg i mesken, mtp tid?

Md-15 på full kapasitet, men den reduseres av motstanden i coilen. Har ca 2-3 liter pr. min. i sirkulering, og det er helt fint.
Temperaturøkning går da i en mesk på 15 liter+\- på 15 min +\- :)
Proben sitter i et t-ledd i utgangen av coilen inn til mesken.
Synes selv dette fungerer optimalt ved brygg på 25-35 liter, og opptil 50 liter er det nok mer en bra nok med 2kw på herms såfremt sirkulasjonen ikke er større. Sirkulerer kontinuerlig under mesking.

Dæggern. rene helpdesken. takk for svar.

Ser bra ut. Ser for meg 25 fot coilen fra Bryggmaker. Vil og tro at kjelen skal klare Stegmesk på lav og høy 60 degC samt utmesk, på tross av tregheter i meskekaret. Det vil i hovedsak være sek til åtte kilo malt og 15 til 20 liter vann. Eller bør man øke vannmengden noe i et slikt oppsett?

Gleder meg dog mest til å koke i større kjele. I dag kokes det 24 ltr i en 26,5 ltr kjele; noe som til tider kan være spennende.

Jeg holder på å handle inn varer for å lage meg HERMS. Hvordanm gjør dere det med returen som skal oppi meskedunken igjen for å ikke ødelegge/røre opp maltsenga?

kintii skrev:
Jeg holder på å handle inn varer for å lage meg HERMS. Hvordanm gjør dere det med returen som skal oppi meskedunken igjen for å ikke ødelegge/røre opp maltsenga?
Jeg legger et lag alu folie nedi og stikker noen hull i den. Dekker hele overflaten. Så ligger retur slangen i en kveil oppå. Da slipper jeg å tenke på oksidering. Når jeg skal tappe over på kokekaret slipper jeg bare slangen oppi der. Den når ned i bunnen så det fylles nedenfra og opp.

SindreW skrev:
kintii skrev:
Jeg legger et lag alu folie nedi og stikker noen hull i den. Dekker hele overflaten. Så ligger retur slangen i en kveil oppå. Da slipper jeg å tenke på oksidering. Når jeg skal tappe over på kokekaret slipper jeg bare slangen oppi der. Den når ned i bunnen så det fylles nedenfra og opp.

funker nok det ja. Kjør gjerne på med flere løsninger dere som har  ;) Artig å se hva slags løsninger folk har.

Du minner meg på noe annet jeg skulle spurt om og det er angående oksygenering. Med f.eks en Iwaki dr-15 eller dr-20, er det noe sted man kan få oksygen i vørteren ved å være "hardhent" med den, eller er det slik at oksygenering kun kan skje i forbindelse med luft? Tenker da på i impelleren på pumpa etc?

Jeg har et par billige 12v kina pumper. En montert på hlt og en på mesketanken. Alle tre kar står på en benk og på samme nivå

Oksinering skjer ved at gjæringskaret står på gulvet så det blir ca 1m fritt fall for vørteren. Har litt trøbbel med mye skum i gjæringkaret, så jeg må ta noen pauser underveis i tappingen. Men tar det som et tegn på at det fungerer :)

Du kan eventuelt bruke en akvariepumpe. Brusestein  i gjæringskaret er den vanligste metoden. Men, kanskje det vil fungere å kjøre lufta inn via et t-stykke rett før pumpa?

SindreW skrev:
Jeg har et par billige 12v kina pumper. En montert på hlt og en på mesketanken. Alle tre kar står på en benk og på samme nivå

Oksinering skjer ved at gjæringskaret står på gulvet så det blir ca 1m fritt fall for vørteren. Har litt trøbbel med mye skum i gjæringkaret, så jeg må ta noen pauser underveis i tappingen. Men tar det som et tegn på at det fungerer :)

Du kan eventuelt bruke en akvariepumpe. Brusestein  i gjæringskaret er den vanligste metoden. Men, kanskje det vil fungere å kjøre lufta inn via et t-stykke rett før pumpa?

Jeg tenker ikke på oksygenering før gjæring, men evt trøbbel med oksygenering i forbindelse mesking med HERMS.

kintii skrev:
SindreW skrev:

Jeg tenker ikke på oksygenering før gjæring, men evt trøbbel med oksygenering i forbindelse mesking med HERMS.

Hvis du primer pumpa skikkelig, har tette koblinger og ikke trekker inn luft i slangen som henter vørter så skal det vel være greit.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

kintii skrev:
SindreW skrev:

For å sitere noen som har peiling: "Hot side aeration... Er ikke det litt som Jesus? Mange snakker om det, men ingen har sett det".

Ahh... var det du mente :bank2:. Dette er et helt marginalt problem. Du skal gjøre veldig mye galt for at det vil merkes på det ferdige ølet.

Det skjer uansett ikke i en såpass lukket krets som en HERMS coil. Den tømmes for luft ganske kjapt.

Om det sprutes og plaskes med varm vørter kan en teoretisk kan få det til. Eventuelt om varm vørter får renne langs en eller annen overflate, slik at den blir eksponert for veldig mye luft.

Det skal kunne gi en papp-aktig usmak, men flere har forsøkt å fremprovosere dette uten å lykkes. Det sies også at gjæren uansett fjerner mesteparten av forbindelsene som denne prosessen skaper. Mye forsvinner også ved koking, så det er visst nok mer kritisk rett etter koking, enn under meskingen.

Jeg liker uansett å ta forholdsregler mot slike ting, og syns min metode virker mer betryggende enn disse overrislings manifoldene.

SindreW skrev:
Jeg liker uansett å ta forholdsregler mot slike ting, og syns min metode virker mer betryggende enn disse overrislings manifoldene.

Ja, din metode virker fin den. Jeg får bare prøve meg frem. Må først prøve å finne en Iwaki pumpe til en grei pris og deretter se etter en grei PID og SSR+temperatur sensor. Så har nok biltema resten.

Tilbake
Topp