Mesking i to omganger!

Roar A

Norbrygg-medlem
Hei! Har en for stor maltblanding til det utstyret jeg har å meske i. Kan jeg bare dele den i to og meske i 2 omganger selv om blanding ikke blir helt lik og bare blande vørteren før koking? Noen som har gjort noe lignende?
Roar

Det går helt utmerket. Det er som du sier det samme som å meske to ulike ganger, for deretter å blande dem før koking - eller du kan til og med koke dem separat og blande dem før du tilsetter gjær (eller du kan gjære dem separat og blande dem før tapping, selv om det kanskje er litt mer eksotisk). Blandingen i de to meskebatchene trenger ikke å være lik, men du bør jo sørge for at snittet mellom dem blir omtrent der hvor du ønsker å ende opp, selvfølgelig.

En annen ting er at når meskekaret er for lite - det vil vanligvis si ved brygg som skal ha spesielt høy OG - så er det ikke helt uvanlig at man tilsetter spraymalt eller maltekstrakt for å ta sukkergehalten helt i mål. Man kan selvfølgelig si endel om bruk av maltekstrakt, men det eliminerer i det minste at man trenger å meske to ganger for ett brygg.

Ellers er det vel også slik at man booster OG (og reduserer volumet) ved å skylle ekstra sparsomt, og om det er tilfelle for oppskriften din, så kan du skylle ut meskekaret etterpå og eksperimentere med å lage et svakt øl på det du da får ut. Men du hadde kanskje allerede en fullbooket bryggedag med to meskinger?

Takk skal du ha! Jeg tok feil av pale malt og hvete malt megden da jeg bestilte, og måtte kjøpe til mere hvete og cara red for å få megden til å stemme, og da blir batchen på 36l i stedet for 25l. Tar og fordeler så godt jeg kan og justerer vann mengde deretter. Blir en lang dag, men det får gå. Koker de sammen da jeg har kjele til det, slipper da og dele humla i 2 omganger.
Da er det bare og prøve, så får vi se!

Tilbake
Topp