Mesking med Brau Eule

Dag

Norbrygg-medlem
Mente heller ikke å kapre tråden her (hvis det ikke roer seg kan det vel splittes litt?), men når vi først er inne på det; Gahr, du har herjet litt med BrauEule. Der mesker man med damp. Hvordan foregår dette, og blir det ikke altfor varmt?
 
Splittet den likegodt av.

Meskningen med Brau Eulen foregår slik:

Man koker vann i selve kokekjelen i Brau Eulen, og leder dampen fra denne inn i bunnen av meskegryta. Dampen ledes altså direkte inn i mesken. Den varme dampen er med på å heve temperaturen fra et steg til et annet. Man må røre litt underveis for å få jevn varme, og passe på at vannet i Uglen faktisk koker før man skal gå fra et steg til et annet, men min erfaring er at det fungerer bra.

Om ikke så lenge vil jeg komme med en egen artikkel om dette; en slags brukermanual for Brau Eulen, med ganske utfyllende beskrivelser av hvordan jeg mener man kan optimalisere bryggingen med apparatet.
 
Linken til Gahrs beskrivelse som ligger på Petits hjemmeside har ikke fungert. Ola B. Skarland har fikset den nu: http://shop.petit-agentur.no/users/petitagentur_mystore_no/Image/BRYGGING_MED_BRAU_EULE_1.pdf
Den er nå fantastisk vakker. For de som sliter med å pusse kobber har jeg et råd fra selveste brennerimester Kaare Hagen i Brandbu ("Je var den eneste på Hadeland som hadde lov til å brenne!") Lag en pasta av Gloria pussepulver og Zalo. Vaskes av med vann etter pussing.
 
Du kan vaske BrauEulen med sterk StarSan-løsning eller vann med sitronsyre. Funker bra.
 
Prøvde i en annen tråd uten å få svar, så derfor: hvilke overføringer av vørter fra meskekaret til kokekjelen i Braueule er mulig. Pumpe eller må det løftes via ekstra kar?
 
Sett meskegryta høyere enn kokeapparatet, så kan det renne ned i kokeren ved hjelp av tyngdekraften.
 
Tilbake
Topp