Mesking med høy OG

Bryggedagen nærmer seg for min første imp. stout. Det skal bli en Creme brulee stout som jeg har snakket om før her på forumet.
Men, når jeg ser over oppskriften som jeg har satt opp, ser ejg at OG vil bli rundt 1.095-1.100. Dette er jo knallhøyt i forhold til det "vanlige" vi brygger.
Est. FG blir rundt 1.025

Er det noen spesielle forholdsregler jeg bør ta her? Det er snakk om ca 10 kg korn, tenkte å ha rundt 1,8-2,0l vann pr kg malt.

Du bør ta med i beregningen at utbyttet som regel synker en del når man bruker store mengder malt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Gahr skrev:
Du bør ta med i beregningen at utbyttet som regel synker en del når man bruker store mengder malt.

Til den oppskriften jeg skal brygge, er det ikke oppgitt noen OG som bør nås, det er kun oppgitt mengde og type malt.
Det er etter jeg plottet oppskriften inn i beersmith at jeg så at OG blir så høy.
Ølet skal ha rundt 9,5-10% ABV. Så det blir en kraftig stout.

Jeg har nettopp prøvekjørt igloo'en med kobbermanifold, og jeg er meget fornøyd med oppsettet.

Odland skrev:
Skal du låne mølla mi, Aleksander. Kan fort gå noe tid om du skal kverne 10kg med Coronaen.
Tusen takk for at jeg får låne din nye baby. Hadde satt pris på å korte ned bryggedagen ved å bruke en skikkelig mølle :)

Tilbake
Topp