Mesking og riktig bruk av meskepose

Jeg har nå satt mitt brygg nr 2. Denne gangen et hveteøl.

Første gangen gjorde jeg det ganske enkelt:
Jeg fylte meskeposen med malt, knøt den godt igjen, fylte kokekaret med riktig mengde vann, og varmet til 65 grader. Deretter rørte jeg regelmessig rundt på posen, og ettervarmet et par ganger for å holde temperaturen ca på plass.

Andre gangen hadde jeg lest litt mer, og gjorde som følger:
mesket på samme måte så og si, men rørte litt mindre. Etter en time tappet jeg av vørteren, og fylte på nytt vann på 78 grader. 5 liter. Lot det stå 10 minutter, og tappet det ut sammen med resten av vørteren. Deretter gjorde jeg det samme en gang til, for å ende opp med ca 23liter vørter.

Dette tappet jeg tilbake på kokekaret, og lot den værste grumsen ligge igjen.

Jeg syntes dette var litt mange operasjoner og mye søl. Begge gangene har jeg hatt problemer med lekkasjer rundt varme-elementet på grunn av at meskeposen dytter på det under røring, og jeg ser fremdeles etter en måte å gjøre dette både effektivt, enkelt og på en måte som sikrer høy kvalitet.

1. Isteden for å knyte igjen posen, hva med å knyte den rundt kanten på karet, og la den på en måte henge neddi, litt på samme måte som en meskeinnsats?
2. røring: Fordelen er jo bedre utnyttelse, går jeg ut ifra. Men er det noen ulemper? Jeg har sett at noen tapper av bunnen, og heller over mesken. Er det en bedre måte å gjøre det på?
3. Bør jeg kanskje meske i et eget kar, ikke i kokekaret? Da vil jeg kunne tappe over i kokekaret etterhvert, og få kokt opp kjappere. Og få bunnfallet fra meskeprosessen adskilt uten å måtte tappe over i et annet kar så tilbake igjen. Hvor mye har dette egentlig å si?
4. Hva med sirkulasjonspumpe? Etter som jeg har skjønt påvirker dette ikke effektiviteten i særlig grad? Er det egentlig enklere? Får man mindre grums og dermed høyere kvalitet på denne måten?
 
Det er mange måter å komme i mål på, her er min:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,14628.0.html
Jeg synes det er viktig å fore gryten, for mest mulig fri flyt rundt malten og dermed best temperaturkontroll. Jeg rører ofte, for bedre utbytte og tempkontroll. Jeg er veldig fornøyd med effektivitet, klarhet på vørter, brukervennlighet og kostnad.
Men det kan kanskje høres ut som om du ønsker deg et mer tradisjonelt oppsett....?
 
Takk for veldig fin link/tråd!

Jeg er ikke ute etter å gjøre dette på noen spesielt klassisk måte. Jeg vil bare ha noe som er enkelt, billig og gir gode resultater. Dette var akkurat det jeg lette etter, perfekt!

Det er et par ting som er litt uklart for meg. For å få satt spørsmålene i kontekst har jeg notert ned ned fremgangsmåten slik jeg tolket den, og stilt noen spørsmål i mellom. (i parentes)

-------------

1. Varmer vann til mesking, har posen i gryta og oppi med malten. (1. Mesker i ca. 1 time? fore gryten med et teppe eller liknende mener du? tilfører du varme under veis?)

2. Setter gjeringskaret på gulvet, trakten over gjeringskaret, maltposen taes ut og puttes neddi trakta og silen settes over maltposen. Vørteren kjøres gjennom sila og mesken, og ned i gjæringskaret. (2. Kan det være lurt med temperaturkontroll/justering her, før malten skal kjøres gjennom mesken og tilbake til kokekaret?)

3. Bytter plass på gjæringskaret og kokekjelen, og kjører alt gjennom vørteren for 2. gang. Det som kommer gjennom er klart til oppkok.

4. De siste 2 literne som drypper gjennom kokes opp i en separat kjele og legges til vørteren etter 15 minutter koking. (3. Forstod jeg dette riktig?)
 
1. Nei, fore gryten med meskeposen, i motsetning til å knyte igjen. Se bilde. Første gangen jeg prøvde BIAB lå malten oppe i en ganske stram pose, resultatet ble at temperaturen midt i posen ble 40 grader når det var 65 utenfor posen. Jeg liker nå å ha mye vann i utgangspunktet. Jeg bruker ikke isolasjon, men gryten står på platen under meskingen og jeg kan tilføre varme underveis. Til å begynne med ble det mye jojotempearatur, men det ble øl av det også! Nå har jeg fått det inn i fingrene og vet hvor mye som skal til for å holde jevn temperatur. Alternativet er å isolere gryten med liggeunderlag. Det aller beste er selvsagt om man kan meske inne i stekeovnen, da holder man dønn jevn temperatur hele tiden, men da må man som regel ned i kjeler på ca 25l.

2. Når jeg er ferdig med skyllingen holder mesken ca 50-55 grader. Det er klart at det hadde vært idèelt å ikke miste varme. Jeg kunne brukt to kjeler i stedet for en og en plastdunk, og hatt varmeelement under begge. Jeg kunne laget en HTL(Hot Liquid Tank) med 65 grader vann som jeg pumpet vørteren gjennom. Jeg hadde nok spart noen minutter på det, men jeg tviler på at resultatet blir bedre. Før mesket jeg i 50min på 65 grader, satte platen på fult og hadde 74 grader etter totalt 75min mesketid.  Men etter at jeg begynte med å tilføre skyllevann, se neste punkt, mesker jeg kun 60min på  65grader.(64-67, alt etter oppskrift)

3 og 4. Jeg har fulgt rådet fra tråden min, og har på de siste bryggene, etter andre skylling, helt over 6liter vann på 75 grader. Dette for å få ut mer godsaker som ligger igjen i posen. Når jeg synes det drypper for sakte, settes kjelen til kok, trakten løftes over til en mindre 5l gryte og står der og renner av de siste 2l. Dette varmes til kok separat og tilsettes hovedbrygget når det gjenstår 15 min av koketiden.

Hyggelig at du likte tråden min! Det er ikke noen fasit, jeg har famlet meg fram til denne måten, men jeg er veldig fornøyd. Jeg har ikke mottatt tilbakemeldinger som tyder på at det er helt feil, og så lenge resultatet er bra brygger jeg i vei! :biersmile:
 
Slik jeg gjør det:

1. Varmer opp vann til strike temp
2. Legger posen i gryten, om meskeposen min hadde vært stor nok hadde jeg brettet den rundt kanten.
3. Fyller i knust malt, i passe tempo slik at jeg får rørt rundt underveis for å få ut klumper.
4. Når alt maltet er kommet i posen rører jeg godt og måler temperatur, vanligvis har jeg bittelitt høy temperatur, så da bare rører jeg rundt for å få ned varmen.
5. Setter lokket på kjelen (denne er isolert med liggeunderlag fra Clas Ohlson, og jeg har den ikke på varmen i løpet av meskeperioden)
6. Rører rundt og tar temperatur hvert 15. minutt
7. Når 75 minutt er gått tar jeg ut posen(lar den renne av seg i kjelen) og har den oppi et gjæringskar sammen med 3-4 liter skyllevann, så får det kose seg i 15 minutt før jeg trekker ut posen og lar den renne av seg. Heller så skyllevørteren fra gjæringskaret opp i kjelen sammen med resten av vørteren.

Med denne metoden får jeg:
- Effektivitet på 70-75%
- Temperaturfall på 2.5-3 grader celcius over 75 minutt
- Enkel måte å brygge All grain på.

Håper det var til hjelp :)
 
NicolaiGJ: Det er også en fin måte å gjøre det på! Absolutt forenklende i forhold til det jeg gjorde forrige gang, og fremdeles helt grei effektivitet. Men hvis du ikke allerede har gjort det, sjekk tråden til Fossdal, den er rett og slett genial! Ikke bare har den høy effektivitet, men du får også bort veldig mye trub med denne metoden, som (jeg antar at) medfører høyere kvalitet på sluttresulatet

Jeg leter nå etter det som trengs for å gjøre det på denne måten, og håper veldig på å finne det i løpet av i dag og i morgen, så jeg kan teste det på søndag :)

Fossdal: har du noen tips til hvor jeg kan finne dette? altså gjæringskar med tut, rist som passer, og en stor sil? Jeg tar i første omgang en titt på finn.no, men det hadde vært kjekt om det også gikk an å kjøpe dette i butikk?
 
et tips kan vøre og bruke et gjøringspann eller tisvarende som har en falsk bunn. For eksempel: http://bryggeland.no/bryggeutstyr/mesking-og-koking/meskebotte-spann-30liter.html
Det gjør det veldig lett og plukke meskeposen opp i fra kokekaret og putte den opp i det karet.  Så kan man tømme over skyllevann og batchskylle i det karet. DA vil også bunnen sørge for at det er mye enklere og tømme ut den siste skyllingen.  Og meskeposen vil få dryppet fra seg skikkelig ettersom at det vil vøre plass til veske under den falske bunnen over tappekranen på karet.
 
Hm, skal se på det! Tror jeg har alt jeg trenger hjemme til å gjøre det på den måten!

Selv så er jeg faktisk ganske fornøyd med hvordan jeg gjør det nå, ølet jeg lager er klart og fint, og trub er vanligvis ikke noe problem, det blir enten igjen i silen eller i gjærkaret. Men det er alltid rom for forbedringer, så jeg kommer nok neppe til å noensinne bli 100% fornøyd med oppsettet :p
 
cyberklad: gjæringsspann med falsk bunn som avbildet er en mulighet, men jeg synes prisen er litt stiv. Jeg lurer på om det går an å bruke en sånn dunk som man har i vanndispensere?

images


Tåler de 78 grader uten å avgi smak?

En rist finner man vel i en bøttegrill til 120kr. Da kan man til og med ta det ut og sterilisere det hver gang man er sulten og solen skinner ;)

en stor sil er vel å få kjøpt der de selger utstyr til stor-kjøkken? Evt. kan man vel bruke et dørsslag.
images


Eller for å tenke enda enklere: en 10litersbøtte med tappekran i bunnen (dette kan man montere selv), et dørslag oppi som man legger meskeposen i (må tilsvare bøttas diameter), og ett dørslag på kanten. Da trenger jeg bare en 10 litersbøtte som tåler litt varme... Hvor finner jeg det?

EDIT: Hva med en sånn? Galvanisert sink?
http://europris.no/kunder/europris/euro.nsf/pages/produkt?open&gruppeid=E0703&artnr=145769&qm=sym,3,0,0,0,0
 
AMelbye skrev:
Eller for å tenke enda enklere: en 10litersbøtte med tappekran i bunnen (dette kan man montere selv), et dørslag oppi som man legger meskeposen i (må tilsvare bøttas diameter), og ett dørslag på kanten. Da trenger jeg bare en 10 litersbøtte som tåler litt varme... Hvor finner jeg det?
Vanlige vaskebøtter mener jeg er i PP-plast som vel er den plasttypen som på forumet her blir anbefalt for kontakt med varm vørter?
 
75 kroner på finn!  :biersmile:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41794160&searchQuery=saftkoker
Men det er klart det er lett å lage noe tilsvarende av en gammel aluminiumskjele som man borrer hull i.


Mitt oppsett ble til som et resultat av hva jeg hadde i huset. Jeg tror at om jeg ikke hadde tilgang på en slik gammel plastballong ville jeg kjøpt hyttekjelen med tappekran fra Biltema og satt en rist i den over kranuttaket.  Alltid kjekt med en ekstra kjele, og den kan man attpåtil meske mindre batcher i steikeovnen med.
 
Takk for tips!!

I dag prøvde jeg som følger:

Jeg mesket i 75minutter, og prøvde å holde temperaturen rundt 65. Jeg har et kokekar med varme-element som stikker inn i "kjelen" og har hatt litt problemer med at det svies hull i meskeposen. I dag la jeg derfor rivjern (sånn man river ost med) "rundt" varme-elementet. Ingen hull denne gangen, men fremdeles vanskelig å kontrollere temperaturen. Jeg har alltid følelsen av at det er for varmt rundt elementet, og for kaldt i resten av mesken. Jeg vurderer dermed å kjøpe den gryta på biltema, den på en vanlig kokeplate bør gi gjevnere varme ved mesking, så flytter jeg heller over til kokekaret etterpå for koking.

Etter de 75 minuttene la jeg rivjernet "rundt" tappekranen på et gjæringskar, flyttet meskeposen dit, og kjørte vørteren gjennom 2 ganger. Deretter skylte jeg godt til karet var fullt.

Resultatet var egentlig litt skuffende. 66%. Men da mistet jeg riktignok en halv liter konsentrert vørter på gulvet på et tidspunkt, pga lekkasje rundt varmeelementet, så det har litt av skylden.

Jeg mesket med ca 2.7 liter vann pr kilo malt. Ville jeg fått bedre utbytte med mer vann?

Jeg skjøner ikke helt hvorfor utbyttet ble så lavt. Men, på den positive siden fikk jeg en veldig fin og klar vørter med lite trub. Selv om denne IPA'en blir svakere enn jeg hadde tenkt meg (ville ha en OG på 1.070, endte på 1.058), synes jeg likevel jeg har gjort noen fremskritt :)
 
Endte på 71% effektivitet i går, med metoden nevnt over, så jeg sier meg rimelig fornøyd med det. Endte på 1.064 i stedet for 1.068, men med litt mer vørter i karet enn BeerSmith planla.

Tenker at i neste utstyrsiterasjon av hjemmebryggereventyret mitt blir kjøleboks til mesking m/HERMS-sløyfe, da tenker jeg det blir stålkontroll på temperaturene. Det var i hvertfall det jeg tegnet opp da jeg egentlig burde lest til eksamen forrige uke.
 
Min erfaring er at dårlig utbytte kommer av feil mesketemperatur, noe som oftest er et resultat av for lite røring. Særlig ved mash-in er det viktig å røre godt. Jeg er også skeptisk til ymse elektroniske termometere, her lønner det seg å kjøpe kvalitet. Jeg tror nok ikke at det er gunstig med varmeelement inne i gryten, men jeg har jo ikke prøvd det selv. Sirkuleringen er stort sett for å klarne vørteren, det er mesken som tar ut godstoffene, det er den som må være rett. Skyllevannet tar bare ut de siste godstoffene fra meskeposen. Naboen brygget på mitt oppsett hjemme hos seg i går, da havnet vi på 62%, og det kun pga  tvilsom temperatur under mesken - rettere sagt pga en tvilsom temperaturmåler.
 
Nicolai: Jeg har også tenkt på noe sånt (altså, mer avanserte systemer). Men, er ikke helt der enda. Jeg har ikke engang smakt på første flaske fra første batch, og planlegger å sette batch nr 4 på søndag :D

Fossdal: Jeg bruker et analogt termometer, men det er ofte stor forskjell på temperaturen i midten og rundt kantene. Og, det er nok her røringa kommer inn i bildet. Jeg har også vært redd for å ha på for mye varme, for jeg vet at meskeprosessen stopper og ikke kan begynne igjen hvis temperaturen går for høyt. Det er et lite dilemma. Når mesken faller ned mot 60 grader har jeg lyst til å gufffe på litt for å få temperaturen opp, men er også da redd for at deler av mesken skal bli for varm og at den delen av kornet da vil bli ødelagt, og ikke la seg meske ferdig.

Hva tror du om å meske i stekeovn? Da blir det lite mulighet for å røre, men også lite behov, skulle jeg tro?
 
ok, jeg ser nå etter en passende beholder for å meske i stekeovn. Noe med kvadratisk bunn. stekeovnen er 40 bred, 37 dyp og 24 høy. Si gjerne ifra om dere har noe forslag :)

Et annet spørsmål: vannmengde; jeg leste dette på et annet forum, grovt sitert:

Both R. Mosher and J. Palmer recommend 1.5 Q/lb as the 'ideal' water/grain ratio, with 1.25 Q/lb suggested for a stiff mash (less fermentable but quicker conversion) and 2Q/lb for a thin mash (more fermentable but longer mash), in metric that works out to be about:
2.6L/kg, quick but less fermentable
3.1L/kg, average
4.1L/kg, slow but more fermentable

Dette kan tolkes på to måter. Mye meskevann gir enten ekstra høy effektivitet (OG), eller ekstra høy utgjæring (lav FG). Jeg tror det er sistnevnte, men spør like vel for å være sikker. I såfall, hvis man bruker ekstra mye vann, bør man kanskje også kompansere ved å skru opp temperaturen et par grader?
 
AMelbye skrev:
ok, jeg ser nå etter en passende beholder for å meske i stekeovn. Noe med kvadratisk bunn. stekeovnen er 40 bred, 37 dyp og 24 høy. Si gjerne ifra om dere har noe forslag :)

Et annet spørsmål: vannmengde; jeg leste dette på et annet forum, grovt sitert:

Both R. Mosher and J. Palmer recommend 1.5 Q/lb as the 'ideal' water/grain ratio, with 1.25 Q/lb suggested for a stiff mash (less fermentable but quicker conversion) and 2Q/lb for a thin mash (more fermentable but longer mash), in metric that works out to be about:
2.6L/kg, quick but less fermentable
3.1L/kg, average
4.1L/kg, slow but more fermentable

Dette kan tolkes på to måter. Mye meskevann gir enten ekstra høy effektivitet (OG), eller ekstra høy utgjæring (lav FG). Jeg tror det er sistnevnte, men spør like vel for å være sikker. I såfall, hvis man bruker ekstra mye vann, bør man kanskje også kompansere ved å skru opp temperaturen et par grader?

Forskjellene man får i utgjæring basert på tykkelsen av mesken er etter min erfaring egentlig ubetydelig. Regulering av mesketemperaturen er viktigere.
 
Gahr: takk for oppklaring! Jeg har et relatert spørsmål:

Noen sier 2.6-4liter pr kilo malt. Andre sier at man i tillegg skal ha i en liter pr kilo malt siden den suger til seg væske. Hva pleier du å gjøre?

Isaak: Dette er en god idé. En kar i en annen tråd sa nettop at han bare har 0,2 grader temperaturtap i løpet av 75min mesking i en kjøleboks som det der. Jeg gir den et forsøk :) Hvis jeg fortsetter å bruke posen trenger jeg ikke kran nei, du har helt rett.

Planen min for neste gang blir da som følger:
1. meske i kjølebag 75minutter
2. ta ut posen og legge den over i en 10 liters bøtte der jeg har borret mangfoldige hull i bunnen (hvor mange kg våt mesk får plass i en 10L bøtte?). vørteren kjøres gjennom her og ned i et gjæringskar for midlertidig oppbevaring. (hvis resultatet ser grumsete ut kjører jeg vørteren gjennom mesken en gang til)
3. flytte posen tilbake til meskekaret, og helle på utmeskingsvannet som står ferdig oppvarmet i kokekaret. Røre godt og la stå i 10 minutter. (er dette steget nødvendig? Er det noe å tjene på å vente disse 10 minuttene?)
4. flytte posen til trakta igjen, og kjøre utmeskingsvannet gjennom og ned i et tomt kar. Kjører også denne gjennom to ganger om det ser grumsete ut.
5. så fort det har rent gjennom begynner jeg å koke.

Dette er planen pr. idag. Kom gjerne med invendinger :)

En ting jeg kom til å tenke på: Jeg har lest flere steder "don't splash the wort!" gjelder dette bare når den er kokende, eller også ved mesketemperatur?
 
Tilbake
Topp