Fungerer fint med "nattmesking" på Speidel.
Har selv gjort det noen ganger i det siste og har fått latterlig høyt utbytte til Speidel å være 95%+
Vørteren har dog blitt noen poeng mørkere enn vanlig mesketemp, men ingen tegn til astrigens som noen bekymrer seg over..
Justerer du opp mesketemperaturen noe?
Leste i en annen tråd at for lav mesketemp over natta kan surne vørteren, er det det du tenker på? Jeg ordnet det ved å meske over natta etter at jeg var kommet til utmesk temperaturen, skal flaske nå i helgen så får vi se hvordan det har gått.
Hvor mye malt tør du bruke når du lar den gå over natten uten tilsyn?Inspirert av denne tråden mesket jeg over natta med Speidelen min i helga.
Kjørte vanlig meskeskjema (for meg), og holdt utmesksteget på 76 grader i 7 timer i stedet for 10 min som jeg pleier. Funket ok, fikk helt vanlig utbytte. Tror jeg må kjøre langt forsukringssteg også om jeg skal få bedre utbytte.
Nå brukte jeg 5250 gram (10 % maltet hvete). Pleier stort sett å bruke 5000-5500 g.
Den store skrekken er jo å få fontene ila natta. Har egentlig bare fått det hvis jeg har brukt lite malt (3-4000 g?) og mye hvete. Vet ikke om det er så stor risiko for det med mye malt, min erfaring er bare at utbyttet blir dårlig da.
Nå brukte jeg 5250 gram (10 % maltet hvete). Pleier stort sett å bruke 5000-5500 g.
Den store skrekken er jo å få fontene ila natta. Har egentlig bare fått det hvis jeg har brukt lite malt (3-4000 g?) og mye hvete. Vet ikke om det er så stor risiko for det med mye malt, min erfaring er bare at utbyttet blir dårlig da.