Mesking Sous Vide

Jeg ser at temaet har blitt nevnt på forumet her før men jeg har et konkret spørsmål. Har en Sous vide sirkulator som på vedlagt bilde. Denne har kapaistet på 20 liter og er ektstremt nøyaktig. Den har er jo kun beregnet på rent vann og har en liten propell men denne stikker bare noen cm ned i vannet. Jeg har kun brygget med ekstrakt og ingen erfaring med mesking så har følgende spm:

• vil malten legge seg i bunnen av kjelen/karet og er det isåfall ok og ikke røre noe særlig men bare la det ligge rolig og trekke?
  • Hvor tett er en meskepose? Dersom denne kun skiller ut små partikler skal det gå greit
  • Siden mesing vel sjelden overtsiger 70 grader tviler jeg på at vørteren vil svi seg i varmeelementet
Har noen prøvd lignende løsninger?

Vedlegg

• what-is-sous-vide.jpg
    what-is-sous-vide.jpg
    91,7 KB · Sett: 82
Den er rett og slett ikke laget for dette. Det er mulig det fungerer noen ganger, men propell er ofte ikke laget for annet enn vannmotstand, og elementet er ofte vanskelig å vaske. Propellen vil heller ikke kunne sirkulere gjennom posen, noe som vil gi høy temp ved varmeelement og lavere temp i resten av mesken.
Lager du deg en PID (eksempelvis en Sestos), kan du bruke et varmeelement rett i gryta, en kokeplate, eller en RIMS / HERMS.
https://forum.norbrygg.no/threads/sestos-pid-d1s-koblingsdiagram-og-deler-diy.29353/
Det høres veldig praktisk ut med en SousVide, men jeg personlig finner det langt mer praktisk med en PID.
Skal du ha det enkelt, er oppvarming på plate og innpakking i dyne/sovepose eller bruk av kjøleboks, langt enklere.
Andre bruker også kjele i stekeovn som jeg selv har planer om å teste (med vann) og lage en logg med ovn vs. vanntemp for lettere å treffe riktig temp

Sist redigert:
Jeg benytter en sous vide som mini-HLT, der jeg legger en coil i sous vide-maskinen og benytter den for å stegmeske, samt holde riktig temperatur under meskingen. Fungerer supert, det blir som et herms-oppsett.

Fungerer supert, det blir som et herms-oppsett.
Glemte helt å nevne den :)
Denne kan brukes 'begge veier'. Sirkulere vørter gjennom koilen i et vannbad varmet av SousVide, eller sirkulere vann i koilen hvor koilen er i mesken. Fungerer begge to, men forutsetter naturligvis en pumpe, spiralkjøler, slanger og koblinger.

Tilbake
Topp