Mest mulig effektiv mesking

Ok...det sies så mye om dette, og later til å være så mange meninger, at jeg sliter litt med å bli enig med meg selv og andre. Derfor forsøker jeg å stille spørsmålet i klartekst her:

Hva er den mest effektive måten å meske på, gitt ett eller to dedikerte meskekar/kjeler/etc.?

Akkurat nå bruker jeg en Iglooboks med kobberspiral. Jeg planlegger å lage en herms med pumpe og varmeelement, som i prinsippet kan kobles til både denne boksen og hva det måtte være.

I den sammenhengen lurer jeg på å kjøpe en meskekjele, slik at jeg kan bruke Iglooboksen til skyllevann og kjelen til mesking. Men hva er den mest effektive måten å meske på i kjelen? Umiddelbart virker det på meg som at det mest effektive må være falsk bunn og uttapping av vørteren enten helt nede ved bunnen eller på undersiden? På den måten får man jo med seg all vørteren som blir filtrert gjennom maltsengen, og med en herms som tapper ut helt ved bunnen og pumper inn øverst i maltsengen må vel det hele bli så effektivt som mulig?

Eller?

Det er i grunnen ikke hvordan du gjør selve meskingen som er avgjørende, snarere hvordan du gjør siling og skylling etterpå.

Gahr, selv om du sikkert har fortalt dette tusen ganger før.. kan du please gjenta? :) (evt pek på en tråd hvor noobs som meg kan få det med seg)

Resirkulering, røring osv. under meskingen har ikke særlig innvirkning på utbygget. Avtappingen og silingen har større betydning. Om du skyller maltet effektivt under uttappingen gir godt utbytte. Her er rett malingsgrad av maltet viktig, samt tykkelsen på maltsengen og mengden skyllevann som brukes. Jo tykkere maltseng, jo mindre effektiv skylling (såfremt du ikke skyller med mer vann). Jo mindre vann som får strømme gjennom maltet, dess lavere utbytte. Utformingen av silbunnen vil ha en viss betydning også. Det er viktig at skyllevannet renner med mest mulig lik hastighet gjennom maltet i hele maltsenga.

Ok, greit nok. Men noe betydning må det vel ha? I industribryggerier resirkuleres det vel under meskingen, vil jeg tro? Uansett - er det en grei måte å gjøre det på slik jeg skisserer? Jeg er ute etter at det ikke skal bli liggende igjen særlig med vørter i meskekaret/kjelen, noe som absolutt er et issue når jeg bruker manifold i meskekaret. Og så er det også et poeng at med en rims/herms så er det enklere å få meskingen lik fra gang til gang, og dermed litt lettere å gjenskape bryggene. Tenker jeg.

Ok, greit nok. Men noe betydning må det vel ha? I industribryggerier resirkuleres det vel under meskingen, vil jeg tro? Uansett - er det en grei måte å gjøre det på slik jeg skisserer? Jeg er ute etter at det ikke skal bli liggende igjen særlig med vørter i meskekaret/kjelen, noe som absolutt er et issue når jeg bruker manifold i meskekaret. Og så er det også et poeng at med en rims/herms så er det enklere å få meskingen lik fra gang til gang, og dermed litt lettere å gjenskape bryggene. Tenker jeg.

Det er ikke vanlig med resirkulering av vørter underveis i meskingen i industribryggerier. Vørteren resirkuleres før uttapping, slik at den skal bli klar, men ikke i selve meskingen. Det røres dog typisk under meskingen, rett og slett fordi man oftest stegmesker. Men en enkel infusjonsmesk kan absolutt gi et like godt utbytte. Her er det skyllingen som er viktigst.

Men i hjemmebryggeriet er HERMS/RIMS (som du sier) en svært fin måte å holde jevn temperatur på.

Der kom du meg i forkjøpet; Det var akkurat det med temperaturen jeg skulle legge til :)

Men er det en grei måte å gjøre det på, med falsk bunn og uttapping i bunnen av kjelen?

Videre skjønner jeg jo at jeg trenger et godt system for skylling. Fly sparging er vel det mest effektive da? Med jevn skylling over en viss tid?

Men er det en grei måte å gjøre det på, med falsk bunn og uttapping i bunnen av kjelen?

Videre skjønner jeg jo at jeg trenger et godt system for skylling. Fly sparging er vel det mest effektive da? Med jevn skylling over en viss tid?

Ja og ja.:)

Komersielle bryggerier har ofte separate meske og silkar. I meskekaret røres det for å få jevn temperatur og å unngå tørre felter. Så pumpes mesken over i eget silkar ser det skkert resirkuleres litt før skylling.

Vi hjemmebryggere holder ofte jevn temperatur i mesken ved å resurkulere i steden for å røre hele tiden. Det er enklere for oss og du kan legge inn temperaturstyring i sløyfen.

Det viktigste for høy effektivitet er skyllingen. Å skylle sakte for å ikke lage kanaler i mesken og å holde tilbake mest mulig vann fra meskingen til å skylle med.

Hm, jeg gjør tydeligvis noe feil. Utbyttet ligger på rundt 60-65%. Er det vanlig på en BB60?

Jeg har vært der nede mye jeg også. Åpenbart er ikke partiskylling nødvendigivs veldig effektivt. Utfordringene er imidlertid at for å skylle kontinuerlig må man nesten ha en automatisert prosess. Jeg tenker å se om jeg kan utvide HERMS-en til å også styre flow og temperatur på skyllevannet.

Man kan få høy effektivitet uten automatisk prosess.
Skyller jeg sakte nok kan utbytte økes fra rundt 60 til mellom 80 og 90%.

Har samme erfaring som Forvirret, måtte tilsette vann for å treffe OG i går. Gjorde ikke det på de to forrige - som lå godt over målet begge to.

Har samme erfaring som Forvirret, måtte tilsette vann for å treffe OG i går. Gjorde ikke det på de to forrige - som lå godt over målet begge to.
Samma her, har nå to brygg med ca 0.3 liter flow pr min under skylling. Effektiviteten øker dramatisk! Brygger på bb30 og lar meskerøret stå nede under skylling.

Det er i grunnen ikke hvordan du gjør selve meskingen som er avgjørende, snarere hvordan du gjør siling og skylling etterpå.
Kor lang tid bruker du normalt sett på skylling? Er det et optimalt gjennomstrømningstempo? (dl/min)

Sent from my iPhone using Tapatalk

I hjemmebryggeriet har jeg brukt ca. 45 min. på 26 liter. Altså noe over en hlv liter per minutt. Det er ganske kjapt. Vanskelig å si hva som er ideelt, det vil avhenge av bryggeutstyret ditt. Den ideelle hastigheten blir et slags skjæringspunkt mellom godt utbytte og fornuftig tidsbruk.

Jeg kan bidra litt med å si at i mitt oppsett så har jeg hver gang mistet ca 2 poeng hvis jeg skyller 20-25 min mot 45-50 min. 33 L til kok.

Tilbake
Topp