Metallisk/kjemisk umsak i flere øl

Er ikke så redd pitting siden kontaktiden er kort, men litt redd for flekking/ misfarging. Er jo ikke værre enn at jeg prøver en liten del i konsentrasjonen jeg skal bruke.

Uansett, det elgamle spørmålet er der. Hvordan bli kvitt villgjær? Funker egentlig star san?
 
Er ikke så redd pitting siden kontaktiden er kort, men litt redd for flekking/ misfarging. Er jo ikke værre enn at jeg prøver en liten del i konsentrasjonen jeg skal bruke.

Uansett, det elgamle spørmålet er der. Hvordan bli kvitt villgjær? Funker egentlig star san?

Usikker, men den gjør antakelig det. Problemet er at villgjæren kan danne biofilm, og da hjelper det lite med desinfeksjonsmidler. Det er, tror jeg, reingjøring som er nøkkelen.
 
Usikker, men den gjør antakelig det. Problemet er at villgjæren kan danne biofilm, og da hjelper det lite med desinfeksjonsmidler. Det er, tror jeg, reingjøring som er nøkkelen.
Men hvis vi snakker om rustfritt stål åpner jo noen helt andre muligheter seg. Jeg tror jeg ville gått for skibrenner på alt som kan tåle det. Jeg skulle likt å se den biofilmen som tålte varme like godt som rustfritt.
 
Men hvis vi snakker om rustfritt stål åpner jo noen helt andre muligheter seg. Jeg tror jeg ville gått for skibrenner på alt som kan tåle det. Jeg skulle likt å se den biofilmen som tålte varme like godt som rustfritt.

Jeg har et nostalgisk forhold til skibrennere og tjærelukt, og blir fylt av positive følelser med en gang:).

Men:( poenget med den prosessen var jo å få brent tjæra inn i skia - og kan du ikke oppnå noe av det samme med det der? Jeg har opplevd fastbrenning i kjeler av rustfritt stål, og det er ikke moro. OK, du tar nok livet av infeksjonen, men det har kanskje en pris?
 
Jeg har et nostalgisk forhold til skibrennere og tjærelukt, og blir fylt av positive følelser med en gang:).

Men:( poenget med den prosessen var jo å få brent tjæra inn i skia - og kan du ikke oppnå noe av det samme med det der? Jeg har opplevd fastbrenning i kjeler av rustfritt stål, og det er ikke moro. OK, du tar nok livet av infeksjonen, men det har kanskje en pris?
Jeg må innrømme at jeg ikke hadde sett for meg muligheten. Det er vel mest sukker og sånt som brenner seg fast, og med en tilsynelatende gullende ren kjele har jeg litt vondt for å se for meg problemer, men klart, noe er jo der. Kanskje?
 
Jeg må innrømme at jeg ikke hadde sett for meg muligheten. Det er vel mest sukker og sånt som brenner seg fast, og med en tilsynelatende gullende ren kjele har jeg litt vondt for å se for meg problemer, men klart, noe er jo der. Kanskje?

Det er proteiner som bygger biofilmen, tror jeg - og proteiner kan vel svi seg godt fast?
 
Det er proteiner som bygger biofilmen, tror jeg - og proteiner kan vel svi seg godt fast?
Hmmm. Her må noen teste. Jeg har gjæringsfat i plast, og ingen problemer med biofilm om dagen, men kanskje man skulle ofre en liten gryte og en pakke belle saison for vitenskapen?
 
Hmmm. Her må noen teste. Jeg har gjæringsfat i plast, og ingen problemer med biofilm om dagen, men kanskje man skulle ofre en liten gryte og en pakke belle saison for vitenskapen?

"Man" vil avgjort ikke gjøre det:eek:. Hadde jeg vært i besittelse av et våpen, ville jeg skutt enhver som hadde kommet nærmere heimen enn hundre meter med en pose Belle Saison.

edit: Bare i foten, selvsagt:rolleyes:.
 
Hallo igjen.
En oppdatering fra sist.

Brygget wit med pilsnermalt, satte på rustfritt gjæringskar, samme problem. Vi kan utelukke malten.

Satte en «jukseøl» på rustfritt gjærkar (7 liter spraymalt kokt på kjele for å utelukke grainfather). Samme problem, denne ble i tillegg sur.

Fikk tilbakemelding fra Norbryggdommer på ølet som startet denne tråden, pale ale gjæret på plastdunk. Fenolisk plasterlim aroma, brent elektronikk smak, stammer mest sannsynlig fra villgjær. Ble oppfordret til å være aktsom mot motstrømskjøleren.

Kjøpte ny motstrømskjøler, og gummikoblinger til GF. Alt bryggeutstyr blir vasket grundig i pbw, star san på alt av gjærutstyr.

Satte samme pale ale på plastgjæringkar. Denne har nå samme problem.

Det kan virke som om jeg har gått på en infeksjonssmell, som har bredt seg til alt av utstyr. Etter det jeg har lest funker vanlig pbw og star san dårlig på villgjær. Utblandet klorin skal derimot være tingen! Mitt spørmål er:
*Kan man bruke utblandet klorin på rustfritt utstyr? Gjæringskar og corny kegs? Noen erfaringer? Finnes det andre midler? Er i dette tilfellet redd for å skade overflaten.
*Funker kok for å fjerne villgjærinfeksjon? Tenker da på mindre deler. Hvor mye, hvor lenge?
*Andre gode tips?

Dersom jukseøllet også fikk samme problem må det vel være gjæringskaret? Hvordan kjølte du jukseøllet? Er det andre fellesnevnere mellom jukse og normal brygging? Bruker du oksygenstein?
 
Dersom jukseøllet også fikk samme problem må det vel være gjæringskaret? Hvordan kjølte du jukseøllet? Er det andre fellesnevnere mellom jukse og normal brygging? Bruker du oksygenstein?

Kort sagt nei. Kokt på 10L kjele og kjølt i isbad. Enig at det ligger i gjærkar, men det er snakk om to gjærkar i så fall, et rustfritt og et speidel plast. Koker deler fra gjærkar i dag.
 
Er ikke så redd pitting siden kontaktiden er kort, men litt redd for flekking/ misfarging. Er jo ikke værre enn at jeg prøver en liten del i konsentrasjonen jeg skal bruke.

Uansett, det elgamle spørmålet er der. Hvordan bli kvitt villgjær? Funker egentlig star san?

Nå har jeg lest gjennom hele tråden, og det virker merkelig. Dette utvikler seg veldig fort i gjæringskaret, men har ikke noen synlige symptomer? Om det var villgjær, ville det kunne manifestere seg så fort? Jeg kan dessuten ikke begripe at det ikke skal kunne fjernes fra et gjæringskar av rustfritt stål.

Videre virker det veldig lite sannsynlig at det er smak som "setter seg av" fra bryggeutstyret ditt. Det er da helt standard saker du bruker?

Smaksbeskrivelsen fra den dommeren du sendte det til, satte meg på den ideen at det kan være en klorforbindelse i drikkevannet ditt. I forbindelse med fenoler som gjæren produserer vil noen klorforbindelser danne klorfenoler, og de skal kunne ha den smaken. Dette passer jo også med det at du blir var problemet et lite stykke ut i gjæringsprosessen. (Ikke alle klorforbindelser er et problem, så vidt jeg vet, og problemet er visst heller sjeldent i Norge. Andre med bedre peiling på kjemi får uttale seg.)

En Campden-tablett i mesken skulle i så fall løse problemt, tror jeg.
 
Sist redigert:
Dere er ikke de eneste som er forvirret ;)

Ja alt blir vasket SVÆRT godt, skyllet, star sanet. Paranoia har vært min gode venn i denne hobbyen.

Vet ikke annet råd enn å vaske over alt, koke det som kokes kan. Og prøve på nytt. Merk at jeg enda ikke har prøvd komboen ny kjøler med rustfritt gjæringskar.
 
Skal sjekkes ut.
Man brygger sine første, spede egne øl, og tenker ''dette er pokker like godt som butikkøl! skal jammen sende det inn til bedømming!'' Man venter i spenning, så kommer bedømmelsen, ''plasterlim aroma, brent elektronikk smak''. Fantastisk!
 
Dere er ikke de eneste som er forvirret ;)

Ja alt blir vasket SVÆRT godt, skyllet, star sanet. Paranoia har vært min gode venn i denne hobbyen.

Vet ikke annet råd enn å vaske over alt, koke det som kokes kan. Og prøve på nytt. Merk at jeg enda ikke har prøvd komboen ny kjøler med rustfritt gjæringskar.

Det var en forvirrende skriveglipp i innlegget mitt. Jeg mente å si at jeg ikke er sikker på om en villgjærinfeksjon ville manifestert seg så fort. Villgjæren, som det altså eventuelt bare såvidt er spor av, er jo i et fryktelig mindretall i forhold til den gjæren du pitcher, og vil trenge lang tid på å bygge seg opp.

Har du en vannrapport? Den bør jo si noe om et eventuelt klorforbindelseinnhold.
 
@Vegard Ø var det du som hadde flyttet bryggeriet til onkelen din? Går helt surr jeg.... Prøv å sett en liten batch på "billig" kjøpevann fra eks Europris eller what ever... Da får du se om vannet har noe av skylden.
 
Tilbake
Topp