Heisann Nå har jeg opplevd metallisk usmak - dette må jeg nok ta på egen kappe, for meg ble 2 fat infisert med denne usmaken.
Ved litt «feilsøk» - jeg hadde 2 fat med en lager, det første fatet smakte fantastisk - ikke noe tegn til noe galt.
Da det begynte å bli tomt i fat nummer en, valgte jeg, istedenfor å bytte fat, overføre rett i keezer’n i fatet som stod der. Fat nummer 2 var da ledig for neste batch som var ferdig utgjæret. Renset dette fatet nøye, i allefall på lik måte som alltid, tenkte dette blir bra Ingen rare lukter var i fatet - hadde på med chemsan og purget ut som før. Overførte da fra gjæringskar til fatet - smakte på den nye batchen og tenkte, dette kommer til å bli en fantastisk pils! Vipps hadde jeg i mitt hode, 5 herlige batcher til min 50 års dag
I går, smakte vi på alle sammen, men når vi kom til de to fatene, 4 dager senere, smakte de begge metallisk.
I utgangspunktet - ser det ut som det er det ene fatet som har hatt infeksjon, og smittet over til det fatet vi overførte til.
Vi endre opp med den triste beslutningen - og kaste begge batchene. Har satt disse to fatene på en grundig renseprosess nå
Tenkte det var greit å dele, siden jeg lurte veldig på om andre hadde samme opplevelse.